به گزارش خبرگزاری مهر، هیات انتخاب بخش طرح و ایده فیلمنامه جشنواره پس از بررسی بیش از 175 طرح 15 طرح فیلمنامه اورجینال و پنج طرح فیلمنامه اقتباسی را انتخاب کردند.
در این دوره از جشنواره فیلم یاس، بخش طرح و ایده برای اولین بار به دیگر بخش های جشنواره اضافه شد و علی اکبر قاضی نظام، جابر قاسمعلی و حسن مهدوی فر به بررسی آثار رسیده در بخش طرح و ایده فیلمنامه جشنواره یاس پرداختند.
در بخش طرح و ایده فیلمنامه، طرحهای «زن در کمد» نوشته لیلا خلیل زاده، «پیوند» نوشته مهدی بوستانی شهر بابکی، «بانوی سمبوک» نوشته مشترک مرجان اشرفی زاده و علی اصغری، «روزهای مرد مرده» نوشته مشترک مهرداد غفارزاده و اکبر روح، «آخرین سفر» نوشته زینب عربی، «دو قلوها» نوشته اصغر یوسفی نژاد، «الو.. صدا می یاد؟» نوشته مشترک مرجان اشرفی زاده و علی اصغری،«تله» نوشته میلاد باقری و گلزار رضوی، «عطر مسیح» نوشته مهدی امینی، «پس کی بریم خواستگاری» و «همسری که من می خواهم» نوشته حسین عامری، «اسکن» نوشته مشترک اکبر روح و مسعود فرخنده طینت، «فصل تغییر» نوشته هدا اربابون، «مادر شهید» نوشته مشترک روح الله بهرام و مهسا بنی فاطمه، «کتابی برای صفورا» نوشته مریم امینی توسط هیات داوران به مرحله بعدی این جشنواره راه یافتند. طرح فیلمنامه های انتخاب شده در موضوعات اجتماعی، کمدی، کودک و نوجوان، دفاع مقدس، تاریخی و حادثه ای، پلیسی هستند.
همچنین هیات داوران پنج اثر «برهوت» نوشته محمد منعم، «آخر دنیا» نوشته لیلا خلیل زاده، «بومرنگ» نوشته مشترک نیاز اسماعیل پور و نازنین اسماعیل پور، «یار مهربان» نوشته نازنین اسماعیل پور و «سارا و ساداکو» نوشته محمدرضا پستک را در بخش طرح فیلمنامه های اقتباسی انتخاب کردند.
هدف از برگزاری بخش ایده و طرح فیلمنامه در جشنواره یاس ارتقای کیفی ادبیات نمایشی و ارزیابی طرح و ایده هایی خواهد بود که برای ساخت آثار ویدئویی به نگارش درآمده است.
دومین جشنواره بین المللی فیلم ویدئویی یاس اول تا ششم شهریور ماه سال جاری همزمان در تهران و آمل برگزار می شود.
فیلمهای ویدئویی تاثیرگذاری بیشتری نسبت به سینما دارد
لاله افتخاری عضو کمیسون فرهنگی مجلس شورای اسلامی درباره کیفیت فیلمهای نمایش خانگی و فیلمهای ویدئویی گفت: حساسیت و ضرورت دقت به فیلمهای ویدئویی و نمایش خانگی بسیار بالاتر از فیلمهای سینمایی است.
وی ادامه داد: فیلمهای نمایش خانگی مخاطب عام دارد و با توجه به اینکه بیشترین مخاطبان نیز برای فیلمهای ویدئویی و خانگی است، به همین دلیل از اهمیت بالاتری برخوردارند بنابراین متولیان و مسئولان امر باید در جهت تولیدان بهتر در این زمینه کوشا باشند.
عضو کمیسون فرهنگی مجلس با بیان اینکه باید سطح کیفی تولیدات نمایش خانگی را بالا ببرد، یادآور شد: کیفیت این فیلمها نه تنها در کشور خودمان بلکه در خارج از مرزها هم مهم است زیرا مهاجران ایرانی زیادی داریم که در کشورهای دیگر زندگی میکنند و از طریق فروشگاهها این آثار را خردیداری میکنند، حتی دیده شده بسیاری از فیلمهای ایرانی با زیرنویس فارسی در اختیار مخاطبان خارجی قرار میگیرند، بنابراین باید در کیفیت این فیلمها دقت بیشتری شود.
افتخاری تاکید کرد: این نوع فیلمها با توجه به اینکه مخاطب زیادی دارند و در سبد کالای فرهنگی مردم قرار میگیرند، اهمیت زیادی دارند بنابراین باید توجه و نگاهها به آنها بیشتر شود ضمن اینکه بودجه مناسبی برای تولید این نوع آثار درنظر گرفته شود.
وی ادامه داد: به دلیل اینکه این فیلمها اکران نمیشوند اغلب تصور میکنند با آثار بیکیفیتی روبهرو هستند، این در حالی است که فیلمهای ویدئویی به مراتب تاثیر بیشتری نسبت به فیلمهای سینمایی دارند.
افتخاری درباره قاچاق سی دی فیلمها نیز گفت: کپی و فروش غیرقانونی فیلمها خلاف است و کسی که مبادرت به انجام چنین کاری مینماید باید تحت پیگرد قانونی قرار گیرد. زیرا این فیلمها جزء سرمایه تهیه کنندگان آثار محسوب میشوند و نباید حقی از آنها ضایع شود.
وی ادامه داد: نیروی انتظامی و نهادهای مربوطه نسبت به جمع آوری این نوع محصولات از کنار خیابانها باید برخورد جدی داشته باشند چرا که معتقدم این کار به بخش فرهنگی ضربه بسیار بدی میزند که جبران آن سخت است.
عضو کمیسیون فرهنگی مجلس همچنین گفت: باید نسبت به محصولات فرهنگی کشور تعصب داشته باشیم زیرا فرهنگ مقولهای است که کشورها را از هم جدا میکند.
وی خاطرنشان کرد: امروزه عموم مردم با مراجعه به اینترنت یا همان فضای مجازی به راحتی و بدون هیچ دغدغهای مطالبی را که نویسندگان با مشقت و زحمت فراوان نگاشتهاند، کپی کرده و بدون کسب اجازه یا حتی آوردن نام صاحب اثر از مطالب مورد نظر استفاده میکنند.
افتخاری در پایان بیان کرد: تولیدگنندگان در کنار افزایش هزینه استفاده از محصول غیرمجاز صنعت سینمای کشور باید با این واقعیت کنار بیایند و مدل تجاری خود را به شکل جدیدی تعریف کنند. در این صورت رابطه صنعت سینما و مصرف کنندگان در شکلهای جدیدی ظهور میکند که هم آسیب پذیری کمتری نسبت به حرکتهای غیرقانونی وجود اشته باشد و هم بر رفاه مصرف کنندگان افزوده شود.