همدان – خبرگزاری مهر: مدیرکل فرهنگی و تربیتی سازمان زندان های کشور گفت: امنیت زندان ها در گرو انجام برنامه های فرهنگی است که باید به این امر توجه شود.

به گزارش خبرنگار مهر، حجت الاسلام رضا رستمی ظهر پنج شنبه در مراسم اختتامیه مسابقات قرآنی منطقه ای کارکنان و سربازان زندان های کشور با بیان اینکه پیامبر اکرم (ص) بر خواندن قرآن به لهجه عربی، صوتی زیبا و دلنشین تاکید کرده اند، اظهار داشت: همچنین ایشان فرموده اند که قرآن باید با حزن و چشمانی اشکبار تلاوت شود.

مدیرکل فرهنگی و تربیتی سازمان زندان های کشور با اشاره به اینکه در حال خواندن قرآن نباید به خود حالت ترنم گرفت، افزود: زمانی تلاوت قرآن در فرد ایجاد انقلاب و تحول می کند که با حالت حزن و اندوه خوانده شود و آن زمان است که قرآن انسان ساز می شود.

وی بیان داشت: صوت حزین با توجه به اینکه در فرد انقلاب ایجاد می کند همچنین باعث ساخت جامعه اسلامی نیز می شود.

حجت الاسلام رستمی با بیان اینکه امسال برای اولین بار مسابقات قرآنی به صورت منطقه ای برگزار شد، اضافه کرد: تاکنون مسابقات قرانی به صورت کشوری برگزار می شد.

مدیرکل فرهنگی و تربیتی سازمان زندان های کشور عنوان داشت: هدف از برگزاری این مسابقات به صورت منطقه ای برای نخستین بار به منظور توجه بیشتر به دستورات کتاب وحی بوده است.

وی در ادامه با اشاره به اینکه امنیت زندان ها در گرو برنامه های فرهنگی است، گفت: اما عده ای بر این باورند که برگزاری کارهای فرهنگی هزینه بر است در حالی که این فکر درست نیست.

حجت الاسلام رستمی با بیان اینکه برنامه های فرهنگی در اولویت کارها باشند، ابراز داشت: چراکه برنامه های فرهنگی باعث ایجاد مسائل امنیتی در زندان ها می شود.

مدیرکل فرهنگی و تربیتی سازمان زندان های کشور اذعان داشت: اجرای برنامه های فرهنگی رویکرد مهم زندان های کشور و ثمره فعالیت های فرهنگی موثر و ماندگار است.

وی با اشاره به اینکه بودجه فرهنگی زندان ها بر خلاف تصور برخی مسئولان کاهش نیافته است، اظهار داشت: مسئولان زندان ها می توانند از محل بودجه سایر، برای امورات و برنامه های فرهنگی هزینه کنند.

حجت الاسلام رستمی با بیان اینکه قبول دارم سرانه فرهنگی نداریم،افزود: تیمی برای بررسی و پیگیری این موضوع در سازمان تشکیل شده است که دنبال دریافت بودجه ویژه ای برای این حوزه با حمایت نمایندگان مجلس شورای اسلامی است.

مدیرکل فرهنگی و تربیتی سازمان زندان های کشور بیان داشت: همچنین انتظار می رود که اساتید قرآن برای فزرندان، همکاران و برای تدریس در زندان ها وقت گذارند.

مدیر کل زندان های همدان در ادامه گفت: مسابقات قرآن منطقه کارکنان و سربازان وظیفه زندان های کشور به میزبانی اداره کل زندانهای همدان در تالار فجر همدان برگزار شد.

حسن محمد یاری عنوان داشت: در این دوره از مسابقات 9 استان همدان، تهران، البرز، قزوین، زنجان، گیلان، گلستان، خراسان شمالی و چهار محال و بختیاری حضور داشتند.

وی ابراز داشت: در این دوره از مسابقات، منتخبین مسابقات استانی در رشته های قرائت تحقیق، اذان، تفسیر و حفظ قرآن کریم با هم به رقابت پرداختند.

محمدیاری اذعان داشت: این دوره از مسابقات با حضور رضارستمی مدیر کل فرهنگی و تربیتی  وربانی معاون  فرهنگی و تربیتی سازمان زندان های کشور و سایر مسئولان استانی در تالار فجر همدان برگزار شد.

مدیر کل زندان های همدان اظهار داشت: در این دوره از مسابقات در رشته قرائت هفت نفر از کارکنان و پنج نفر از سربازان وظیفه، در رشته اذان هشت نفر از کارکنان و هفت فر از سربازان وظیفه شرکت کردند.

وی افزود: همچنین در رشته حفظ ویژه کارکنان  نیز 14نفر شرکت کردند که در رشته حفظ یک جزء هشت نفر، حفظ سه جزء سه نفر، حفظ پنج جزء دو نفر و در رشته حفظ بیست جزء یکنفر از کارکنان شرکت و به رقابت پرداختند.

محمدیاری بیان داشت: در رشته حفظ یک جزء چهار نفر،حفظ سه جزء سه نفر و حفظ صور منتخب یک نفر از سربازان وظیفه و در رشته تفسیر هشت نفر از کارکنان در  تفسیر سوره لقمان و9 نفر از سربازان وظیفه در تفسیر  سوره اسراء شرکت کردند.

در پایان این مراسم از برگزیدگان این دوره از مسابقات تقدیر و تجلیل شد.