اسامی داوران بخش بین‌الملل دومین جشنواره بین‌المللی فیلم ویدئویی یاس اعلام شد و در این دوره پنج داور آثار منتخب را داوری خواهند کرد و از سوی دیگر وحید موساییان کارگردان سینما معتقد است که جشنواره یاس باعث تکامل سینمای ایران می‌شود.

به گزارش خبرگزاری مهر، در این دوره از جشنواره آثار رسیده در بخش بین الملل توسط پنج داور مورد ارزیابی قرار می‌گیرد که سه داور از کشورهای استرالیا، تونس و فرانسه و دو داور دیگر ایرانی هستند.

«گرگ هدریک» از استرالیا، «نجیب آید» از تونس، «دنیل لژوق» از فرانسه ، همایون ارشادی و پوران درخشنده از ایران داوری آثار را برعهده دارند.

گرگ هدریک نویسنده و تهیه کننده استرالیایی است که در کارنامه کاری وی تولید و تهیه  بیش از از دویست ساعت فیلم درام و بیست سریال تلویزیونی دیده می‌شود و دریافت بیش از چهل جایزه بین المللی در کارنامه وی دیده می‌شود.

نجیب آید تهیه کننده مستقل فیلم و سریال تلویزیونی از کشور تونس است که تولید و تهیه‌ بیش از صد و هشتاد ساعت تله فیلم و پانزده سریال تلویزیونی در کارنامه کاری خود دارد. وی مدیر باشگاه سینمایی تونس است.

دنیل لژوق کارگردان، نویسنده و تهیه‌کننده  فرانسوی که مدیر کمپانی پخش کننده فیلم اروسینه فرانسه است. فیلم های او توانسته جوایز متعددی در جشنواره های بین المللی از جمله کن وگلدن گلاب و .. دریافت کند.

همایون ارشادی بازیگر سینمای ایران است که در کارنامه هنری او بیش از سی فیلم سینمایی و پنچ سریال تلویزیونی دیده می شود .

پوران درخشنده فیلمساز، تهیه کننده، محقق و نویسنده فعال ایران فارغ التحصیل سینما با گرایش کارگردانی از مدرسه عالی تلویزیون و سینما و دارای لوح افتخار درجه یک هنری معادل دکتری از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ایران است که بیش از ده فیلم سینمایی و مستند را در کارنامه هنری خود دارد.

جشنواره فیلم یاس باعث تکامل سینمای ایران می‌شود

وحید موسائیان ،کارگردان سینما درباره لزوم برگزاری جشنواره فیلم‌ ویدیویی یاس گفت: جشنواره فیلم‌ ویدئویی، امیدی است برای فیلمسازانی که در این بخش فعالیت دارند، زیرا فیلم‌های ویدیویی هیچ زمانی خوب دیده نشده است.

وی که در دوره اول عضو اعضای هیات انتخاب جشنواره بوده، افزود: در دوره اول آثاری که در این جشنواره مورد داوری قرار گرفتند و به خوبی هم دیده شدند اما به دلیل وقفه‌ای که در آن افتاد به یکباره این فیلم‌ها‌‌ رها شد.

کارگردان «فرزند چهارم» عنوان کرد: جشنواره فیلم یاس محلی است برای فیلم‌هایی که ساخته می‌شوند اما در شبکه‌های مختلف گم می‌شوند. باید توجه داشت که اگر در این دوره هم اهداف جشنواره دنبال شود، می‌توانیم به نتایج مثبتی برسیم.

وی تاکید کرد: باید توجه داشت با تغییر مدیریت، هدف اصلی جشنواره فراموش نشود زیرا یکی از اهداف مهم جشنواره شناسایی فیلم‌ها و به واسطه آن شناخت استعدادهای جوان است. بنابراین جشنواره فیلم یاس نقش مهمی در روند تکامل سینمای ایران خواهد داشت زیرا از بین همین استعداد‌ها فیلم اولی‌ها انتخاب می‌شوند.

کارگردان فیلم سینمایی «گلچهره» با بیان این که جشنواره فیلم یاس بستری برای استعدادیابی است، گفت: این جشنواره در واقع کمکی برای کارگردان‌ها و تهیه کنندگان نیز محسوب می‌شود زیرا آن‌ها می‌توانند از استعدادهای جوانی که شناسایی می‌شوند در فیلم‌هایشان استفاده کنند.

موسائیان با بیان این که فیلم‌های ویدئویی باید از جشنواره فیلم فجر جدا می‌شد، گفت: بدون شک جشنواره فیلم ویدئویی یاس باید به صورت مستقل و مجزا هر سال برگزار شود زیرا فیلم‌های مهمی در بخش ویدئویی ساخته می‌شوند که گاهی حتی از فیلم‌های سینمایی هم کیفیت بهتری دارند.

وی در ادامه یاد آور شد: فیلم‌های شبکه نمایش خانگی در مقایسه با گذشته از کیفیت بالایی برخوردار شده، ضمن این که سطح فیلم‌ها در این بخش ارتقا یافته است. امروز در شبکه نمایش خانگی کارگردان‌ها، تهیه کننده‌ها و نویسنده‌ها با ذوق بیشتری فیلم می‌سازند و این موضوع می‌تواند نوید خوبی برای شبکه نمایش خانگی باشد.

کارگردان فیلم سینمایی «خاموشی دریا» با اشاره به قاچاق CD در کشور گفت: متاسفانه این مشکلی است که سال‌هاست که با آن دست به گریبان هستیم و معتقدم بزرگ‌ترین مرجع قانون گذار انجمن یا صنف تولیدکنندگان و توزیع کنندگان نمایش خانگی هستند و آن‌ها باید با تدبیری جدید و برنامه ریزی‌های صحیح در صدد رفع آن برآیند. درغیر این صورت لطمه های جبران ناپذیری به فرهنگ کشور وارد می‌شود که در آینده نمی‌توان آنرا جبران کرد.

وی همچنین گفت: جشنواره فیلم یاس در بخش بین الملل باید گسترده‌تر باشد و فعالیت بیشتری داشته باشد زیرا در کشورهای دیگر فیلم‌های ویدئویی جایگاه ویژه‌ای دارند حتی ارزش این نوع فیلم‌ها از فیلم‌های سینمایی شان هم بیشتر است بنابراین اگر می‌خواهیم در بازارهای جهانی برای این نوع فیلم‌ها جایی داشته باشیم باید کیفیت فیلم‌های ویدئویی خود را بالا ببریم.

دومین جشنواره بین المللی فیلم ویدئویی یاس اول تا ششم شهریور ماه سال جاری همزمان در تهران و آمل برگزار می‌شود.