گرگان - خبرگزاری مهر: حاج قربان پاک منش، پیرغلام 84 ساله حسینی و از چاوشی خوانان گلستان است که صدای گرم وی را مردم گرگان در مراسم های شب های قدر و در کنار آیت الله میبدی به خوبی می شناسند.

به گزارش خبرنگار مهر، یکی از پیر غلامان باسابقه که هر ساله در مراسم های مذهبی مختلف استان حضور دارد حاج قربان پاک منش متولد 1309 در سیاهتلو است. وی از سال 52 با سکونت در گرگان و چاوشی خوانی در مسجد جامع و مساجد دیگر بین مردم گرگان شناخته تر از گذشته شد.

حاج قربان پاک منش در دوران کودکی کشاورزی می کرد و از سن بیست  و پنج سالگی به واسطه ی صدای خوب و پیشنهاد روحانیون چاوشی را آغاز کرد. به مرور زمان با چاوشی در شب های احیا در شبستان آیت الله میبدی به عنوان یکی از پیش کسوتان عرصه ی چاوشی شناخته شد.

حاج قربان پاک منش در گفت وگو با خبرنگار مهر درباره ی هنر چاوشی گفت: چاوشی، بعنوان هنر دینی و یکی از راهای روایت شهادت امام حسین (ع) و یاران باوفایش در کربلا و نشان دادن پیام های مذهبی در بین مردم است که از تاثیرات آن  می توان به آماده سازی  روحی و معنوی افراد در جامعه نام برد.

وی که در چاوشی احساسات قلبی و روحی خود را به مخاطب منتقل می کند، افزود: ضبط کردن صدای چاوشی خوانان قدیمی و استفاده از شگردهای چاوشی در آغاز فعالیتم تاثیر فراوانی گذاشت، اما امروزه هنر چاوشی به دلایل مختلفی همچون ناشناخته بودن این هنر در بین جوانان، نبود مرکزی برای آموزش، عدم فرهنگ سازی و ایجاد برنامه در این زمینه و... کمرنگ شده و در حال کنار رفتن است.

 

 

وی ادامه داد: در گذشته افراد در سفر به مشهد مقدس نیز از چاوشی استفاده می کردند اما امروزه بدلیل پیشرفت، سرعت و راه های ارتباطی در سفر به کربلا، مکه، افراد، برای چاوشی و برپایی این آیین قدیمی سلیقه ای تصمیم می گیرند.

پیرغلام و پیشکسوت عرصه ی چاوشی با اشاره به آموزش کتب قرآن در مساجد در زمان های گذشته درباره ی نقش آموزشی مساجد گفت: یکی از نکاتی که  امروزه مسئولین مذهبی و دینی علاوه بر آموزش قرآن باید در نظر بگیرند آموزش اذان ، چاوشی و مداحی است. زیرا اساتید و کسانی که ریش سفید این عرصه  هستند انتظار درآمد و حمایت مالی آنچنانی ندارند  بلکه تنها خواستار رونق این عرصه ها در پای منابر روحانیون هستند.

وی  افزود: باید گفت تنها راه اتصال روحی و معنوی افراد ، زیارت ائمه معصوم نیست بلکه تقویت قلبی ایمان ، باید  یکی از برنامه های مهم هر شخص در زندگی باشد. مسئولین با طرح های دینی می توانند بیشتر جوانان و کودکان را به  اصول و احکام دین تشویق کنند.

وی از لحظات عارفانه ای که در چاوشی برای خود و دیگران ایجاد می شود یاد کرد و گفت : شروع چاوشی  با روایت مصائب امام حسین (ع) ، رنگ ونمای چاوشی را جلوه ای دیگر می بخشد و رنگ عارفانه ی کسانی که باچاوشی  ارتباط برقرار می کنند  با پاسخ  ((یاحسین )) تقویت می شود.

پاکمنش یکی از خاطرات جالب زندگی خود را سفر به مشهد مقدس در سال های گذشته دانست و افزود: در زمان برگشت  از داخل ماشین مرحوم آقای طاهری را در منطقه ی جنگل گلستان دیدم که با پای پیاده با جمعی از جوانان راهی زیارت امام رضا (ع) بودند و بعد از پیاده شدن و گفت و گو ،  به حال  معنوی ایشان غبطه خوردم زیرا سفر در زمان پیری آن هم با پای پیاده سعادت خاصی را می طلبد.

 

 

وی درباره ی برنامه های تولیدی صدا وسیما  گفت: علاوه براینکه برخی از برنامه های صدا وسیمای استان  بار دینی و فرهنگی  ندارد ، کمبود برنامه های دینی و قرآنی با ایده ونمایی نو، مخاطب را از داشتن انتظار برای دیدن برنامه ی دینی محروم کرده است  و این امر منجر به از دست دادن  قشر وسیعی از تماشاگران است.

وی افزود: یکی از نتایج ساخت برنامه هایی که بار دینی  ندارد بروز مشکلات و اختلافات در خانواده ها است که امیدواریم برنامه سازان رسانه این مساله را  با برنامه های  خود بیشتر پیگیری کنند.

چاوشی خوان گلستانی با اشاره به اینکه هشتاد و پنج سال سن دارد و تا کنون  کیفیت صدای وی  تغییری نکرده ، درباره ی برنامه های جدید خود گفت : اجرای چاوشی برای مردم یکی از لطف های بزرگ خداوند به من بوده است و تا زمانیکه حنجره ام  ، توان اجرای چاوشی را داشته باشد  ، از این لطف  وفرصت در مراسم های مختلف برای رضای خدا استفاده می کنم.

-----------------------------

عکس از رحمان هزارجرینی