گرگان – خبرگزاری مهر: محقق مولوی پژوه کشور بزرگترین معqل جامعه را از بین رفتن استحکام و حرمت خانواده ها نام برد و گفت: زندگانی هیچگاه بدون سختی نبوده و اگر همه چیز بر وفق مراد باشد انسان نمی تواند رشد و پیشرفت کند.

به گزارش مهر، دکتر "مهدیه الهی قمشه ای" در همایش صیانت از خانواده که شامگاه پنجشنبه به میزبانی اداره کل بهزیستی استان گلستان و همکاری موسسه "حدیث عشق" در تالار فخرالدین اسعد گرگانی برگزار شد در جمع پرشور شهروندان گرگانی به نقش زن در صیانت از خانواده اشاره کرد و گفت: نقشی که زن در جامعه ایفا می کند تاثیر بسزایی در حفظ، شادکردن و استحکام خانواده دارد.

الهی قمشه ای با بیان آیه قرآن کریم در مورد آفرینش یکسان زن و مرد اظهار کرد: خداوند در قرآن می فرماید «زن و مرد را از یک نفس واحد آفریدیم و زن را موجب تسکین و آرامش خانواده قرار دادیم.»

وی نبود استحکام و از بین رفتن حرمت خانواده را بزرگترین معضل جامعه امروزی نامید و افزود: تمام آشفتگی جامعه ما به دلیل از بین رفتن احترام در خانواده ها است و برخی از جوانان توقعات زیادی دارند و هدف ازدواج را فراموش کرده اند.

وی درباره اهمیت حجاب و عفاف زنان اظهار کرد: در تمام شاهنامه فردوسی حکیم، حکایت از پوشیده بودن زنان وجود دارد و حجاب ظاهر در کنار عفاف باطن مکمل و مستلزم یکدیگر هستند.

دکتر الهی قمشه ای با بیان اینکه بدون زن، خانواده معنایی ندارد خاطرنشان کرد: خانواده با وجود زن تشکیل می شود و خانواده ها در نسل های گذشته عاشقانه تر در کنار همدیگر زندگی می کردند.

وی درصد قابل توجهی از طلاق های امروزی را مسائل کم اهمیت عنوان کرد و گفت: اختلاف نظر در زندگی طبیعی است و زندگانی هیچ گاه بدون سختی نبوده است. اگر همه چیز بر وفق مراد باشد انسان نمی تواند رشد و پیشرفت کند.

این شاعر و محقق زندگانی حضرت زهرا (س) و امام علی (ع) را به عنوان نمونه ای از ساده زیستی و قناعت نام برد و افزود: بهترین نوع سلامتی برای جامعه و خانواده، مهربانی زوجین و محبت کردن آن ها به یکدیگر است و هرچه خانواده خوشبخت تری داشته باشیم جامعه سعادتمندتری خواهیم داشت.

دکتر الهی قمشه ای خطاب به مردان توصیه کرد: مردانی که در دوران جوانی به زنان خود بی مهری کنند در دوران پیری غمخوار و پرستاری در کنار خود نخواهند داشت.

وی افزود: عاشقانه زیستن پدر و مادر، بهترین هدیه ای است که به کودکان می توانیم اهدا کنیم و آرامش و امنیت موجب پیشرفت جامعه می شوند.

الهی قمشه ای در ادامه به حدیثی از امام هشتم شیعیان اشاره و خاطرنشان کرد: امام رضا (ع) فرموده است: «بهترین مردان افرادی هستند که خانم های شان از آن ها رضایت دارند و بهترین زنان کسانی هستند که امنیت و آرامش را در خانه حاکم کنند.»

وی با تاکید بر اینکه فرصت زندگانی تنها یک بار نصیب هر انسانی می شود بر لزوم حفظ استحکام خانواده ها پرداخت و از جوانان خواست تمام لحظات عمر را با عشق ورزی به یکدیگر سپری کنند.

این شاعر و محقق در ادامه گفت: ما انسان ها به عنوان خلیفه خداوند بر روی زمین نیازمند ایجاد فضای محبت و شادی هستیم و از این طریق می توانیم بهتر به جامعه خدمت کنیم.

وی در پایان با اشاره به اینکه ادبیات فارسی به طور کلی درباره خانواده ها سخن گفته است افزود: ما زبان فارسی را مدیون فردوسی و سعدی هستیم. کتاب شاهنامه فردوسی به درخواست همسر وی به نظم درآمده است.

بالابودن نرخ طلاق در شأن جامعه اسلامی نیست

پیش از سخنان دکتر الهی قمشه ای، مدیرکل بهزیستی استان گلستان گزارشی از تعداد مددجویان این سازمان ارائه کرد. دکتر "رقیه رحمانی" گفت: 3800 زن سرپرست خانوار به صورت مستقیم و 60 هزار خانوار تحت پوشش سازمان بهزیستی استان قرار دارند.

رحمانی افزود: 180 هزار نفر در استان گلستان خدمات توانبخشی، توانپزشکی، مشاوره و پیشگیری از آسیب های اجتماعی را بر عهده دارند و یکی از وظایف سازمان تحکیم بنیاد خانواده است.

وی با اعلام اینکه نرخ طلاق در گلستان بالاست اظهار کرد: برخی از زوج ها در مدت یک تا پنج ساله ازدواج خود به جدایی روی می آوردند و ما باید با برگزاری چنین همایش هایی در بحث پیشگیری و کنترل، از چنین آسیب هایی که در خور جامعه اسلامی نیست گام برداریم.

مدیرکل بهزیستی گلستان از سازمان های غیردولتی درخواست کرد که در برگزاری چنین جلساتی به کمک این سازمان بیایند.