جایزه ملی ادبیات شیلی كه هر دو سال یک‌بار به یک نویسنده برجسته اهل این کشور اهدا می‌شود، امسال نصيب آنتونيو اسكارمتا شد.

به گزارش خبرگزاري مهر به نقل از تله‌اس‌یو‌آر، آنتونیو اسکارمتا نویسنده مشهور اهل شیلی روز جمعه برنده جایزه ملی ادبیات شیلی شد. اسکارمتا فرد محبوب و شانس اصلی بردن این جایزه بود. نویسندگان بزرگ دیگری از جمله پدرو لمبل، جرمن مارین، حورحه گوزمان و پولی دلانو هم در میان نامزدهای دریافت این جایزه قرار داشتند. نیکولاس ایزاگویره وزیر آموزش شیلی بعد از مشخص شدن نتایج توسط هیات داوران، در بیانیه‌ای رسمی برنده را معرفی کرد.

آنتونیو اسکارمتای 73 ساله در کنار ایزابل آلنده یکی از شناخته‌شده‌ترین و محبوب‌ترین نویسندگان در قید حیات شیلی است. او نویسنده بیش از 20 کتاب است و مشهورترین رمان او «صبر سوزان» نام دارد که در سال 1994 تبدیل به یک فیلم سینمایی نیز شده بود. در این رمان اسکامرتا از پابلو نرودا شاعر نام‌آشنای شیلی می‌نویسد که سعی دارد به یک مامور پست ایتالیایی کمک کند تا علاقه‌اش به شعر را بیشتر درک کند و به زنی که دوست دارد دست یابد. این رمان همچنین در سال 2010 تبدیل به یک نمایش اوپرا هم شده بود و پلاسیدو دومینگو در نقش شخصیت اصلی داستان حضور یافته بود.

اسکارمتا بیشتر رمان و داستان کوتاه می‌نویسد، اما تا کنون چندین فیلمنامه فیلم‌های سینمایی نیز نوشته و همچنین میزبان یک نمایش تلویزیونی به نام «نمایش کتاب‌ها» نیز بوده است. در سال 2012 فیلم سینمایی «نه» با اقتباس از یک نمایشنامه تئاتر چاپ نشده از او ساخته شد. فیلم «نه» داستان یک همه‌پرسی عمومی را تعریف می‌کند که سال 1988 دیکتاتوری ژنرال آگوستو پینوشه را به پایان رساند.

در حال حاضر چندی از مهم‌ترین کتاب‌های اسکارمتا دوباره به دست چاپ سپرده شده اند كه از جمله آن‌ها می‌توان به «عریان روی بام»، «هیچ اتفاقی نیفتاد» و «سرعت عشق» اشاره کرد.

جایزه ملی ادبیات شیلی سال 1942 برای تجلیل از آثار برجسته نویسندگان اهل شیلی راه اندازي شد. این جایزه هر دو سال یک‌بار اهدا می‌شود. بعضی از شناخته‌شده‌ترین برندگان این جایزه نویسندگانی چون ایزابل آلنده، نیکانور پارا، حورحه ادواردز و برندگان جایزه نوبل یعنی پابلو نرودا و گابریلا میسترال هستند.