خرم آباد - خبرگزاری مهر: استاندار لرستان با بیان اینکه توسعه عمقی لرستان هزینه بر است، گفت: این هزینه را باید عده ای بپردازند که ممکن است این گروه مردم و یا مدیریت استان باشند، من هم حاضرم در پرداخت هزینه توسعه عمقی لرستان سهیم می شوم.

هوشنگ بازوند در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به اینکه تکمیل پروژه های نیمه تمام موجود در لرستان بسیار زمان بر هستند اظهار داشت: متاسفانه مدیران قبلی استان نیز برای این پروژه ها وقت نگذاشته اند.

وی عنوان کرد: مطابق آسیب شناسی که انجام داده ام به این نتیجه رسیده ام که توسعه در این استان به صورت سطحی حرکت کرده است.

بازوند در اینباره ادامه داد: توسعه در استان لرستان هیچگاه به صورت عمقی حرکت نکرده و اگر روند توسعه سطحی باشد آیندگان از این موضوع فقط عبرت می گیرند و این در حالی است که اگر توسعه به صورت عمقی پیش برود آیندگان از آن الگو خواهند گرفت.

هر کسی که وارد لرستان می شود از روند توسعه این استان عبرت می گیرد

استاندار لرستان گفت: هر کسی که وارد لرستان می شود از روند توسعه این استان عبرت می گیرد و تا کنون هیچکس از توسعه لرستان الگو نگرفته است چرا که دست اندرکاران قبلی هیچگاه به صورت عمقی در جهت توسعه حرکت نکرده اند.

بازوند حرکت عمقی توسعه در لرستان را روندی هزینه بر دانست و اضافه کرد: هزینه توسعه یافتگی عمیق لرستان را باید عده ای بپردازند که ممکن است این گروه مردم باشند و یا مدیریت استان که متاسفانه تاکنون هیچکس حاضر به پرداخت این هزینه ها نشده است.

وی برای پرداخت هزینه های لازم برای حرکت عمقی به سمت توسعه لرستان اعلام آمادگی کرد و بیان داشت: در این راستا اقدامات و پیگیریهای زیادی انجام شده است.

استاندار لرستان ادامه داد: به عنوان مثال با یک پیمانکار هتل پنج ستاره بیش از 50 جلسه گذاشته شده است و از سد مروک که در زمان استاندار قبلی هیچ بازدیدی از آن صورت نگرفته طی هشت ماه گذشته بارها بازدید بعمل آورده است که این امر یکسری هزینه ها برای ما به دنبال دارد ولی ما حاضر هستیم تمامی این هزینه ها را بپردازیم.

ماحصل عملکرد دولت ها برای لرستان رتبه اول بیکاری کشور بوده است

استاندار لرستان عدم تکمیل هتل پنج ستاره شهر خرم آباد را نمادی برای توسعه نیافتگی شهر خواند و افزود: من سوابق استانداران قبلی لرستان را مطالعه کرده ام به طوریکه هیچکدام از آن ها از این هتل پنج ستاره که مدتهای زیادی است به صورت نیمه کاره رها شده بازدیدی به عمل نیاورده و یا جلسه ای را در این خصوص برگزار نکرده اند.

بازوند با اشاره به اینکه حاصل تلاش دولت های گذشته برای لرستان بیکاری بوده است عنوان کرد: 30 سال از عمر دولتهای مختلف در کشور گذشته ولی اتفاق خاصی در لرستان رخ نداده و تنها ماحصل عملکرد این دولت ها برای استان لرستان رتبه اول بیکاری کشور بود.

وی به وضعیت اقتصادی لرستان طی سالهای اخیر اشاره کرد و اظهار داشت: در این زمینه نیز وضعیت استان اصلا مطلوب نیست و دچار چالش جدی هستیم به طوریکه از یک طرف سرانه درآمدی مردم بسیار پایین بوده و از طرف دیگر سرانه مصرفی خانوارها بسیار بالا است.

لرستانیهای بسیار کم درآمد و پرمصرف

استاندار لرستان ادامه داد: سرانه درآمدی مردم لرستان حدود 49 درصد میانگین کشوری است و لرستان در این زمینه رتبه 29 کشور را دارد و این در حالی است که سرانه مصرفی خانوارهای لرستانی بسیار بالا بوده و لرستان رتبه ششم کشور را به خود اختصاص داده است.

بازوند با بیان این مطلب که مگر می شود رتبه درآمدی استانی 29 و رتبه مصرفش شش باشد اضافه کرد: چالش های موجود در لرستان اینجا خود را نشان می دهد که مردم بسیار کم درآمد و پرمصرفی داریم ولی ما نمی توانیم به شهروندان بگوییم مصرف خود را پایین بیاورند بلکه خود آن شخص باید به این نتیجه برسد.

وی با بیان اینکه به ناچار بایستی پروژه های استان را به سرانجام رساند گفت: تعداد زیادی از پروژه هایی که سالهای سال در لرستان خوابیده بودند و جزء ظرفیت های توسعه استان محسوب می شدند احیا شده و یا در حال احیا شدن هستند.

3600 میلیارد تومان پروژه ای که زیر خاک هستند

استاندار لرستان یادآور شد: این پروژه های جزء سه هزار و 600 میلیارد تومان سرمایه ای هستند که زیر خاک مانده بودند و ما تصمیم گرفته ایم این پول ها را از زیر خاک بیرون آورده و پروژه ها را احیا کنیم.

استاندار لرستان ابراز امیدواری کرد که سرمایه گذاری های یکسال اخیر برای کاهش بیکاری در لرستان تا پایان سال 93 جواب دهد و افزود: فاصله رتبه اولی لرستان با استان بعدی حدود دو تا سه درصد است.

بازوند عنوان کرد: این در حالی است که برای کاهش تنها یک درصد بیکاری در لشکر بیکاران لرستان چیزی حدود 700 میلیارد تومان اعتبار نیاز است ولی من بسیار خوشبین هستم که تا پایان سال 93 بتوانیم از جایگاه رتبه نخست جدول بیکاران کشور پایین تر بیاییم.