به گزارش خبرگزاری مهر، مهدی چوپانی کارگردان فیلم «آرزوهایت را به خاک نسپار» بعد از نمایش این فیلم در سینما فلسطین گفت: اولین هدف این جشنواره باید این باشد که فیلمهای که تاکنون محلی برای نمایش و دیده شدن نداشتند را به نمایش بگذارد و فرصتی برای دیده شدن فراهم کند.
وی در ادامه عنوان کرد: این جشنواره میتواند سکوی پرتاپی برای صعود فیلمسازان به دنیای سینما باشد. نمایش فیلمها در جشنواره فیلمهای ویدئویی نشان میدهد که علیرغم صحبتهایی که درباره فیلمهای ویدئویی زده میشود بسیاری از افراد حرفهای در فیلمهای ویدئویی مشغول به کار هستند.
این کارگردان یادآور شد: نکتهای که باید این جشنواره مد نظر قرار دهد و به نظر میرسد که نادیده گرفته شده، این است که باید بخشی جداگانه برای کسانی که اولین فیلم خود را میساختند تعیین میکرد زیرا همیشه اولین فیلم به نوعی سختترین فیلم برای فیلمساز است و محلی برای تجربه کردن است. لذا نباید فیلمهای اول در کنار کار گردانهای حرفهای قضاوت شود و باید مانند جشنواره فیلم فجر بخش فیلمهای اول جدا شود و جداگانه قضاوت شود.
چوپانی با اشاره به این که تفاوتی بین فرمت سینما و فرمت ویدئو وجود ندارد، افزود: برای کسی که فیلمسازی میداند تفاوتی نمیکند که در چه گونه و شکلی فیلم بسازد زیرا اصول فیلمسازی یکسان است. تنها تفاوتی که بین دو فرمت ویدئو و سینما وجود دارد، نوع مخاطب این آثار است زیرا بسیاری از قصهها و سوژها برای مخاطب ویدئو جذابیت ندارد زیرا فیلم ویدئویی عامتر از سینماست.
وی مخاطب فیلمهای ویدئویی را بسیار مهم دانست و عنوان کرد: ساخت یک فیلم ویدئویی مخصوص برای نمایش از تلویزیون بسیار سخت است زیرا باید اثری ساخت که از یک مخاطب عام ۷۰ میلیونی اکثر انها راضی باشنددر حالی که در سینما اینگونه نیست.
داوری دقیق باعث رشد جشنواره یاس و فیلمهای ویدیویی میشود
رویا افشار بازیگر سینما و تئاتر درباره نحوه قبول نقش در فیلمهای ویدیویی گفت: برای من تفاوتی میان فیلم ویدیویی و فیلم سینمایی وجود ندارد و زمانی که نقشی را چه در سینما و چه در فیلم ویدئویی قبول میکنم کاملا برای آن انرژی میگذارم.
افشار ادامه داد: برای من فیلمنامه مهم است و بالاتر از آن کاری که باید برای نقش انجام دهم و انرژی که باید بگذارم، اهمیت دارد حالا این نقش میخواهد، در سینما ، تلویزیون و یا تئاتر باشد. در مرحله دوم گروهی که قرار است با آنها همکاری کنم، بسیار مهم است زیرا ما باید برای ساخت یک اثر به یک تفاهم فکری برسیم.
وی ادامه داد: آن چه که باعث تفاوت دو فیلم ویدئویی و سینمایی میشود نگاهی است که کارگردان اثر به فیلم خود دارد و ممکن است ما در یک فیلم ویدئویی با یک دکوپاژ و میزانسن سینمایی مواجه شویم و یا برعکس.
بازیگر فیلم «سه ماهی» تاکید کرد: در زمان ساخت باید دقت شود فیلمی که ساخته شود، قرار است در کجا به نمایش در بیاید چرا که اگر فیلم سینمایی در مانیتور و یا تلویزیون دیده شود ارزشهای آن نمایان نمیشود و اگر فیلم ویدئویی در سینما اکران شود مخاطب از دیدنش کسل و خسته میشود.
افشار با اشاره به اینکه نمایش یک نوبت فیلم ویدئویی از تلویزیون از ارزش آن کم نمیکند، افزود: برای یک بازیگر باید مهم باشد که درست انتخاب کند و از انتخاب خود نیز دفاع کند زیرا اگر یک نقش خوب ایفا شده باشد حتی به صرف یک بار نمایش در ذهنها باقی میماند.
افشار با مثبت ارزیابی کردن جشنواره فیلم «یاس» گفت: جشنواره فیلم یاس باعث میشود تا فیلمهای ویدئویی در یک رقابت سالم قرار گیرند زیرا در این جشنواره تقریبا همه با یک نوع امکانات فیلم ساختهاند و این رقابت بسیار خوب و قابل احترام است فارغ از این که چه کسی در پایان جایزه میگیرد .
فیلم «سه ماهی» در دوسانس در سینما فلسطین اکران شد
در دومین روز جشنواره فیلم یاس در تهران، در زمان نمایش فیلمهای «عصر بارانی» به کارگردانی مرجان اشرفی زاده، «سایه» به کارگردانی روح الله حجازی، «آرزوهایت را به خاک نسپار» به کارگردانی مهدی چوپانی تعدادی از مردم به سینما فلسطین آمدند و این فیلم ها را به تماشا نشستند.
در این روز از جشنواره فیلم «سه ماهی» به کارگردانی حمیدرضا قربانی نیز که برای بار دوم پخش میشد مورد توجه قرار گرفت. در این روز از جشنواره بولتن و کاتالوگ جشنواره در سینما فلسطین توزیع شد.
دومین جشنواره بین المللی فیلمهای ویدیویی همزمان در تهران و مازندران تا ششم شهریور ماه در حال برگزاری است.