بوشهر - خبرگزاری مهر: در سال‌های اخیر توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان و حمایت از این شرکت‌ها و دستاوردهای آنها به خوبی مورد توجه قرار گرفته است ولی لازم است که محصولات و توانمندی‌های این شرکت‌ها معرفی شوند تا صنایع مستقر در استان بتوانند دسترسی مناسب‌تری به آنها داشته باشند.

به گزارش خبرنگار مهر، علم و صنعت دو مجموعه وابسته به هم هستند که صنعت بدون علم به هیچ جایگاهی نمی رسد و علم هم بدون اینکه در خدمت صنعت باشد، فایده‌ای نخواهد داشت و لازم است که شرایط برای ارتباط هر چه بیشتر علم و صنعت با هم ایجاد شود.

پارک‌های علم و فناوری در سال‌های اخیر در نقاط مختلف کشور توسعه یافته‌اند که البته با وجود عمر کم این پارک‌ها، شاهد گام‌های بسیار مهمی برای تولید علم و تبدیل این علوم به محصولات هستیم.

در استان بوشهر نیز پارک‌های علم و فناوری در مرکز و شهرستان‌های استان ایجاد شده است و توانسته است که بسیاری از نخبگان و نوآوران استان را به سوی خود بکشاند و برنامه‌های مهمی نیز برای توسعه فعالیت‌های این پارک‌ها در دست اجرا است.

بوشهر قطب صنعتی کشور است

استان بوشهر به عنوان یکی از استان‌های صنعتی کشور شناخته می‌شود و وجود نیروگاه اتمی، بزرگترین پایانه صادراتی نفت کشور، تولید بیشترین میزان گاز کشور، وجود صنایع مختلف نفت و گاز و پتروشیمی و صنایع مختلف دیگر در استان از جمله ظرفیت‌های مهم صنعتی استان بوشهر است.

وجود این صنایع بسیار مهم در استان بوشهر ظرفیتی را برای سرمایه‌گذاری در بخش تولید علم و فناوری برای استان ایجاد می‌کند که پارک‌های علم و فناوری و شرکت‌های دانش‌بنیان باید از این فرصت‌ها استفاده کنند.

این صنایع نیازهای مختلفی برای تولید محصولات مورد نیاز خود در صنعت دارند که باید شرکت‌های دانش‌بنیان این نیازها را شناسایی کرده و در راستای تولید محصولات و خدمات مورد نیاز آنها قدم بردارند.

از طرفی نیز شرکت‌های دانش بنیان استان بوشهر نیز باید توانمندی‌ها و ظرفیت‌های خود را معرفی کنند تا صنایع استان بوشهر بتوانند از ظرفیت‌های شرکت‌های دانش‌بنیان استان برای تامین نیازهای خود استفاده کنند.

شرکت‌های دانش‌بنیان و صنایع پارس جنوبی از ظرفیت‌های هم مطلع شوند

رئیس پارک علم و فناوری خلیج فارس بوشهر در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: کارهای بسیار زیادی در کشور ما در زمینه تولید دانش صورت گرفته است ولی در تجاری سازی دانش باید کارهای بیشتری صورت بگیرد.

دکتر مهدی محمدی اضافه کرد: خوشبختانه برای توسعه علمی در حوزه‌های مختلف همچنون فناوری هسته‌ای و فناوری نانو و . . . که اراده کرده‌ایم توانسته‌ای به جاهای خوبی برسیم.

وی با بیان اینکه آماده حمایت از افراد نوآور و صاحب ایده هستیم، ادامه داد: پارک‌های علم و فناوری بدنه‌ای از دولت هستند که بخش خصوصی را تقویت می‌کنند و ما نیز آماده هستیم که حمایت لازم را از ایده‌ها داشته باشیم.

رئیس پارک علم و فناوری خلیج فارس بوشهر به ظرفیت‌های صنعت در استان بوشهر به ویژه صنعت نفت و گاز و پتروشیمی در پارس جنوبی اشاره کرد و بیان داشت: در عسلویه نیروهای توانمندی حضور دارند که می‌توانند ایده‌های خوبی را ارائه داده و آن را تبدیل به محصول کنند.

وی با تاکید بر اینکه باید از ظرفیت‌های این منطقه استفاده کنیم، تاکید کرد: ظرفیت‌های خوبی در پارس جنوبی وجود دارد که باید این ظرفیت‌ها به خوبی شناسایی شود و در این زمینه اقدامات مناسب صورت بگیرد.

محمدی با تاکید بر اینکه نگاه ما تقویت شرکت‌های دانش‌بنیان است، افزود: سیاست‌گذاری خوبی در این زمینه صورت گرفته است و باید با تعامل پایدار از ظرفیت‌های هم مطلع شویم.

لزوم چابک‌سازی ارتباط و تعامل بین صنعت و دانشگاه

مدیر پژوهش و فناوری منطقه ویژه پارس نیز در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به اهمیت بالای ارتباط شرکت‌های دانش‌بنیان و صنعت، اظهار داشت: استفاده از توان شرکت‌های دانش‌بنیان برای تامین نیازهای صنعت از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است که باید زمینه را برای این مهم فراهم سازیم.

علی احمدزاده بر لزوم چابک‌سازی ارتباط و تعامل بین صنعت و دانشگاه تاکید کرد و ادامه داد: پارک‌های علم و فناوری نقش بسیار مهمی در این زمینه دارند که ما نیز تلاش‌ داشته‌ایم که از حضور پارک‌های علم و فناوری در منطقه استفاده کنیم.

وی با بیان اینکه ارتباط صنعت و دانشگاه تنها با حضور پارک علم و فناوری محقق می‌شود، اضافه کرد: پارک علم و فناوری باید تلاش کند تا دستاوردهای علمی را به سمت صنعت سوق دهد.

مدیر پژوهش و فناوری منطقه ویژه پارس از ایجاد دفتر انتقال و تکنولوژی و فناوری در این منطقه خبر داد و بیان داشت: واگذاری دفتر پژوهش و فناوری در پارک علم و فناوری از دیگر اقدامات مهمی است که در این زمینه صورت می‌گیرد.

وی به اهمیت رفع محرومیت‌های صنعتی ناشی از عدم مشارکت شرکت‌های خارجی اشاره کرد و بیان داشت: باید زمینه برای ارتباط هر چه بیشتر صنعت و دانشگاه و شرکت‌های دانش‌بنیان فراهم شود تا شاهد تامین نیازهای صنایع از طریق نوآوران داخلی باشیم.

شرکت‌های دانش‌بنیان توان رقابتی ایجاد کنند

مدیرعامل سازمان منطقه ویژه پارس نیز در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: استفاده از محصولات تولید داخلی یکی از رویکردهای بسیار مهم صنایع است ولی این مهم در صورتی محقق می‌شود که تولیدات داخلی نیز با کیفیت بالایی تولید شوند و قابلیت رقابت داشته باشند.

مهدی یوسفی در ادامه با بیان اینکه در اقتصاد رفتار رفاقتی نداریم، تصریح کرد: رفتارها در عرصه اقتصادی به صورت رقابتی است و شرکت‌های داخلی نیز باید تلاش کنند تا محصولاتی را تولید کنند که هم از کیفیت بالایی برخوردار باشد و هم از نظر قیمت قابلیت رقابت داشته باشند.

وی بر لزوم توسعه ارتباطات صنعت و پارک‌های علم و فناوری تاکید کرد و خاطرنشان ساخت: این ارتباطات باید استمرار داشته باشد و به گونه‌ای باشد که نیازهای صنعت به خوبی شناسایی شود و شرکت‌های دانش‌بنیان بتوانند آنها را تامین کنند.

مدیرعامل سازمان منطقه ویژه پارس خواستار معرفی قابلیت‌ها و توانمندی‌های شرکت‌های دانش‌بنیان در منطقه شد و افزود: برنامه‌های پژوهشی باید به صورت مستمر انجام شود تا آثار مثبت آن را بتوانیم در صنعت ببینیم.