يزد ـ خبرگزاري مهر: مديركل اوقاف و امور خيريه استان يزد گفت: ترويج فرهنگ وقف مشاركتي از چندي پيش در استان يزد آغاز شده اما برنامه اصلي با بازگشايي مدارس در انجمن هاي اوليا و مربيان آغاز خواهد شد.

به گزارش خبرنگار مهر، حجت الاسلام غلامرضا عادل، ظهر سه شنبه در نشستي خبري در پاسخ به سئوال خبرنگار مهر در مورد برنامه هاي اوقاف براي ترويج فرهنگ وقف مشاركتي اظهار داشت: در استان يزد تاكنون به صورت بسيار محدود وقف مشاركتي به مرحله اجرا درآمده است اما با آغاز فعاليت مدارس، طرح جديدي از وقف مشاركتي به مرحله اجرا درخواهد آمد.

وي بيان كرد: طرحي پيش بيني شده تا بر اساس آن در انجمن هاي اوليا و مربيان مدارس، به جاي دريافت كمك هاي موردي، با تجميع كمك هاي والدين به مدارس، وقفي براي مدرسه انجام شود تا مدرسه از محل موقوفه براي رفع نيازهاي خود كسب درآمد كند.

عادل تصريح كرد: به طور قطع با اجراي اين طرح، تعداد زيادي وقف جديد در استان يزد به ثبت خواهد رسيد.

به روزرساني درآمد موقوفات در استان يزد نياز به فرهنگ سازي دارد

وي در بخش ديگري از سخنان خود با اشاره به فعاليت هاي اقتصادي در حوزه وقف عنوان كرد: به روز رساني درآمد موقوفات به رغم مشكلات موجود انجام شده اما براي اينكه مستاجران وقف به تعهدات خود عمل كنند، نياز به فرهنگ سازي وجود دارد.

مديركل اوقاف و امور خيريه استان يزد با اشاره به اينكه 27 پروژه عمراني در بقاع متبركه با مساحت بالغ بر 20 هزار مترمربع در حال اجراست، عنوان كرد: چهار پروژه نيز در موقوفات با مساحت سه هزار و 400 مترمربع در دست اجراست.

وي همچنين از تنظيم دو هزار و 125 سند اجاره از ابتداي سال جاري خبر داد و خاطرنشان كرد: براي 150 مورد از موقوفات استان يزد نيز كه فاقد سند بودند، سند مالكيت صادر شده است.

عادل ادامه داد: بر اساس برنامه ريزي انجام شده، امسال براي هزار مورد از موقوفات فاقد سند، سند مالكيت دريافت خواهد شد.

اين مسئول همچنين از كشف 100 مورد موقوفه جديد در استان يزد خبر داد و بيان كرد: پيش از اين هيچ سندي دال بر موقوفه بودن اين املاك وجود نداشت اما به تازگي اسناد وقفي آنها به دست اداره كل اوقاف و امور خيريه رسيده است.

امسال 18 وقف جديد در استان يزد انجام شد

وي با اشاره به اينكه در سال جاري، 18 مورد وقف جديد در استان يزد انجام شده است نيز بيان كرد: اين موقوفات در شهرستانهاي يزد، زارچ، بافق، تفت و ... بوده است.

مديركل اوقاف و امور خيريه استان يزد با اشاره به يكي از مهمترين طرح هاي اجرا شده از سوي اداره اوقاف و امور خيريه استان يزد اظهار داشت: سامانه جامع اطلاعات در استان يزد بارگذاري شده و اطلاعات وقف نامه ها بر روي اين سامانه قرار گرفته است.

عادل خاطرنشان كرد: اين سامانه با هدف شفاف سازي مطالب مطرح شده در اسناد وقف انجام شده به نحوي كه بسياري از موارد و كلماتي كه درك آنها دشوار و ثقيل بود، معادل سازي شده و اسناد به صورت شفاف و روشن به نوعي ترجمه شده كه اين امر عمل به نيت واقف را تسهيل مي كند.

100 درصد نيات واقفان بر اساس وقف نامه ها اجرايي خواهد شد

وي بيان كرد: از اين پس قريب به 100 درصد نيات واقفان كه در وقف نامه ها قيد شده، با استفاده از اين روش عمل خواهد شد.

مديركل اوقاف و امور خيريه استان يزد با اشاره به اينكه اين طرح در همه استان‌هاي كشور در حال اجراست، افزود: از آنجا كه يزد به لحاظ تعداد موقوفات رتبه پنجم در كشور را داراست، حجم كار بسيار سنگين بوده است.

وي با بيان اينكه در استان يزد تاكنون بالغ بر 11 هزار و 750 سند در اين سامانه ثبت شده است، بيان كرد: در هفته دولت پايان كار اين سامانه و به روز رساني آن طي مراسمي اعلام خواهد شد.

در اين نشست معاون فرهنگي و معاون اقتصادي و بهره برداري اداره كل اوقاف و امور خيريه استان يزد نيز به سئوالات خبرنگاران پاسخ دادند.

------------

عكس: مسعود ميرجليلي