سمنان - خبرگزاری مهر: مدیر کل حج و زیارت استان سمنان از اعزام 712 نفر زائر و 26 نفر عوامل اجرائی به سرزمین وحی برای حضور در حج تمتع خبر داد.

به گزارش خبرنگار مهر، عباس اسماعیلی صبح چهارشنبه در گفتگو با خبرنگاران در محل سازمان حج و زیارت استان سمنان ضمن اشاره به اعزام 712 نفر زائر و 26 نفر عوامل اجرائی به سرزمین وحی گفت: از این تعداد 344 زائر مرد و 368 زائر زن هستند و مسن ترین آنها 89 سال و جوانترین 23 سال دارند.

وی با تاکید بر اینکه امسال 712 زائر در قالب شش کاروان، سه کاروان مدینه قبل و سه کاروان مدینه بعد از استان سمنان اعزام می شوند اذعان داشت: اولین پرواز شانزدهم شهریور ماه از شهرستان های سمنان و دامغان انجام می گیرد.

کاهش 20 درصدی ظرفیت حجاج اعزامی به حج تمتع

مدیر کل حج و زیارت استان سمنان تصریح کرد: از مجموع کاروان های استان دو کاروان به شهرستان سمنان با ظرفیت 220 نفر، یک کاروان به شهرستان دامغان با ظرفیت 135 نفر و تعداد دو کاروان به شهرستان شاهرود با ظرفیت 270 نفر و یک کاروان به شهرستان گرمسار با ظرفیت 85 نفر اختصاص یافته است.

اسماعیلی با بیان اینکه تدوام طرح توسعه مسجد الحرام و تاثیر آن کاهش 20 درصدی ظرفیت حجاج و مشکلاتی برای انجام مناسک و اعمال حج به دلیل تراکم زائر و محدودیت فضای مطاف ایجاد کرده است گفت: اجرای طرح جدید ارائه خدمات امداد به زائران، تهیه متمرکز چمدان های حجاج و واریز یک میلیون و 400 هزار ریال به حساب زائران از محل صرفه جوئی، دریافت هزینه سفر حج در دو قسط و افزایش سطح کیفی اسکان و حذف هتل های بی کیفیت از ویژگی های حج 93 است.

وی، گزینش نیروی انسانی کارآمد برای خدمت رسانی به زائران، برگزاری دوره های آموزشی زائران توسط کاروان ها، برگزاری دوره های آموزشی عوامل و مدیران کاروان ها، تشکیل شورای فرهنگی درکاروانها و اجرای اردوی آموزشی عملی اعمال و مناسک حج را از جمله اقدامات سازمان حج استان سمنان عنوان کرد.

 حداقل زمان حج تمتع امسال 29 روز است

مدیر کل حج و زیارت استان سمنان همچنین با اشاره به زمان برگزاری موسم حج امسال خاطرنشان کرد: حداقل زمان حج تمتع امسال 29 روز است که با توجه به محدودیت فرودگاه‌های عربستان سعودی ممکن است که تعداد این روزها افزوده شود.

به گفته اسماعیلی در این استان بیش از 18 هزار نفر در صف انتظار برای تشرف به حج تمتع هستند.

وی با اشاره به وضعیت عمره مفرده نیز اظهار داشت: عمره 92-93 با 807 هزار زائر و پرواز از 19 ایستگاه پروازی انجام گرفت که در این میان سهم استان 81 کاروان با ظرفیت 10 هزارو401 نفر بود.

اعزام عمره مفرده در استان سمنان 27 درصد رشد داشت

مدیر کل حج و زیارت استان سمنان ادامه داد: دو کاروان به بخش دانشجویان متاهل و پسر اختصاص داشته است.

اسماعیلی اولین پرواز را بیست و نهم آذر سال گذشته و آخرین پرواز را چهارم تیرماه سالجاری ذکر کرد و گفت: این پروازها از ایستگاه پروازی مهرآباد انجام شده است.

وی با اظهار خرسندی از اینکه هیچ مورد فوتی از استان سمنان در عمره موصوف را نداشته ایم اظهارداشت: اعزام عمره مفرده جاری نسبت به فصل گذشته در استان 27 درصد رشد داشته است.

مدیر کل حج و زیارت استان سمنان در خاتمه با بیان اینکه همچنین در پنج ماهه نخست امسال 116 کاروان به ظرفیت چهار هزار و 453 نفر به عتبات عالیات عراق اعزام شده اند افزود: به دلیل شرایط موجود در کشور سوریه از استان هیچ اعزامی برای اماکن زیارتی این کشور انجام نشده است.