خرم آباد - خبرگزاری مهر: معاون سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور گفت: باغ فلاحت به لحاظ وجود گونه های منحصر به فرد از ارزشهای شهر خرم آباد است.

به گزارش خبرنگار مهر، محمد حسن طالبیان بعداز ظهر پنجشنبه در حاشیه بازدید از باغ تاریخی فلاحت خرم آباد در پاسخ به سوال خبرنگار مهر مبنی بر برنامه سازمان میراث فرهنگی برای ساماندهی و جلوگیری از تخریب این باغ ملی اظهار داشت: حفظ باغات تاریخی به ویژه در عرصه های شهری و در بافت بناهای تاریخی و فرهنگی یکی از اولویت های ویژه سازمان میراث فرهنگی کشور است.

وی عنوان کرد: معتقد هستیم باغات به عنوان ذخیره های زیستی و ریه های شهر محسوب می شوند و متعلق به تمام مردم هستند و نباید از بین بروند.

معاون سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور در اینباره افزود: پیگیری برای احیاء این باغ تاریخی و جلوگیری از آتش سوزی در باغ فلاحت باید با همکاری بین بخشی و از طریق مرکز تحقیقات کشاورزی انجام شود.

طالبیان افزود: بر اساس شواهد گونه های منحصر به فرد زیادی در این مجموعه وجود دارد که این باغ را به یکی از ارزش های شهر تبدیل کرده است.

این سخنان در حالی مطرح می شود که پیش از این عبدالرضا مهاجری نژاد مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری لرستان از وضعیت باغ "فلاحت" خرم آباد انتقاد کرده و گفته بود که این باغ که یکی از باغ های ملی و ثبت شده استان لرستان است ولی در حال حاضر وضعیت مطلوبی ندارد.

مهاجری نژاد با بیان اینکه متاسفانه این باغ طی چند سال گذشته مورد تعرض قرار گرفته شده است ادامه داد: متاسفانه به دلیل تعرض های صورت گرفته این باغ از 140 هکتار به تنها 30 هکتار رسیده است.

بنابر این گزارش باغ فلاحت خرم آباد که مرکز تحقیقات کشاورزی در آن مستقر است مربوط به اوایل دوره پهلوی بوده و در خرم‌آباد، انتهای میدان ژاندارمری واقع شده است.

این باغ تاریخی در تاریخ ۱۱ شهریور ۱۳۸۲ با شمارهٔ ثبت ۹۹۲۸ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.