وزیر آموزش و پرورش، با بیان این مطلب که "رویکرد جداسازی" با برگزاری یک آزمون، تاسیس مدارس خاص و انتخاب معلمان ویژه شکل می گیرد، تاکید کرد: این شیوه آموزشی متمرکز علاوه بر اثرات منفی بر روحیه دانش‌آموز، آن را از بدنه جامعه دور می سازد و می تواند مشکلات رفتاری و تربیتی برای او ایجاد کند.

به گزارش خبرگزاری مهر، علی اصغر فانی در دوره آموزشی مدرسان استانی «طرح شهاب» که در پردیس نسیبه دانشگاه فرهنگیان برگزار شد، افزود: سرمایه هر کشور از سه عنصر سرمایه «انسانی»، «طبیعی» و «فیزیکی» تشکیل می شود که سهم کشورهای توسعه یافته درصد بالای «سرمایه ‌انسانی» است.

وی با بیان اینکه لازمه «توسعه یافتگی» هر کشور بالا بودن سهم «سرمایه انسانی» است، تصریح کرد: اگر بخواهیم یک کشورتوسعه یافته شویم باید به سرمایه انسانی توجه بیشتر کنیم و سرمایه گذاری در این بخش را افزایش دهیم.

فانی سهم «سرمایه انسانی» از تولید منابع خالص کشور را 34 درصد عنوان کرد و افزود: این درصد در مقایسه با کشورهای توسعه یافته پایین است و از این رو باید  به آموزش و پرورش به عنوان مولد زیرساخت منابع انسانی کشور توجه ویژه کرد.

وزیر آموزش و پرورش «تربیت نیروی انسانی»، «انتقال فرهنگ» و «خلاقیت و نوآوری» را از کارکردهای آموزش و پرورش در دنیا معرفی کرد و ادامه داد: بحث تربیت و تامین سرمایه انسانی هر کشور از اهمیت خاصی برخوردار است و نقش آموزش و پرورش در این مهم منحصر به فرد و ممتاز می باشد.

وی «شناسایی»، «تربیت» و« هدایت» استعدادهای برتر را از ضروریات آموزش و پرورش امروز برشمرد و تاکید کرد: استعدادهای برتر به شرط «شناسایی»، «تربیت» و «هدایت» صحیح و اصولی همراه با نظارت و ارزیابی می تواند سرمایه انسانی آینده کشور را تامین کند.

فانی «رویکرد جداسازی» را یکی از روشهای «شناسایی»، «تربیت» و «هدایت» استعدادهای برتر عنوان کرد و افزود: این روش با برگزاری یک آزمون، تاسیس مدارس خاص و انتخاب معلمان ویژه شکل می گیرد که این شیوه آموزشی متمرکز علاوه بر اثرات منفی بر روحیه دانش‌آموز، آن را از بدنه جامعه دور می سازد و می تواند مشکلات رفتاری و تربیتی برای او ایجاد کند.

وزیر آموزش و پرورش «رویکرد تلفیقی» را روشی مناسب و البته دشوار در اجرا خواند و گفت: در این روش دانش آموز در اجتماع سایر دانش آموزان دیگر آموزش می بیندکه علاوه بر رشد انگیزه و ارتقای علمی دانش آموزان و معلمان، تربیتی متعادل و ماندگار پیدا می کند.

فانی با بیان اینکه طرح «شهاب» در بستر «رویکرد تلفیقی» پیگیری می شود، افزود: آموزش و پرورش به دنبال آموزش طبیعی دانش آموزان است نه آموزش گلخانه‌ای و از این جهت طرح «شهاب» قابل دفاع می باشد.

وی با بیان اینکه مباحث «تربیتی» و «اعتقادی» در دانش آموزان برای آموزش و پرورش یک ضرورت اجتناب‌ناپذیر است، افزود: پای بندی دانش آموزان به اصول اخلاقی، اسلامی و ملی کشور، اصلی است که باعث می شود «سرمایه انسانی» در کشور از قوام و دوام خوبی برخوردار باشد و از این جهت برنامه ریزی درسی و محتوایی مناسب در ایجاد هویت دینی، اسلامی و ایرانی دانش آموزان موضوعی مهم تلقی می شود.

فانی با اشاره به روند تدوین و طراحی آیین نامه طرح «شهاب» خاطرنشان کرد: این آیین نامه در راستای اهداف سند تحول بنیادین قرار داردکه  با اجرای صحیح، نظام مند و با رویکرد تلفیقی می تواند در «شناسایی»، «تربیت» و «هدایت استعدادهای برتر» نقش به‌سزایی ایفا کند و زمینه رشد دانش آموزان و معلمان را فراهم کند.

وزیر آموزش و پرورش «نظارت» و «ارزیابی» را دو ضرورت مهم در اجرای طرح «شهاب» دانست و تاکید کرد: نظارت اجرایی بر فرآیند طرح و برطرف کردن نقاط ضعف احتمالی پس از بازخورد اجرای محدود آن می‌تواند راه‌گشای کار آموزش و پرورش در آینده باشد.

دوره تامین مدرسان استانی طرح «شهاب» با حضور 120 مدرس از سراسر کشور از چهارم تا هفتم شهریور ماه در پردیس نسیبه دانشگاه فرهنیگان برگزار شد.