کرمان- خبرگزاری مهر: رئیس شعبه دوم دادگاه حقوقی کرمان با هشدار نسبت به افزایش معاملات چکی در بازار گفت: حجم بالایی از پرونده‌های مالی در دادگستری کرمان مربوط به این گونه معاملات است.

به گزارش خبرنگار مهر، محمدحسن ترابی میرزایی ظهر امروز در جمع خبرنگاران با اشاره به معاملات چکی در بازار اظهارداشت: متاسفانه هم اکنون شاهد تشکیل پرونده های مالی در دادگستری کرمان به دلیل استفاده بی رویه از این سند مالی هستیم.

وی تصریح کرد: چک در معاملات باید دارای پشتوانه مالی باشد اما هم اکنون بسیاری از افراد بدون پشتوانه اقدام به صدور چک می‌کنند که منجر به بروز پرونده‌های چکهای برگشتی در دادگستری شده است.

ترابی میرزایی افزود: از بانکها می خواهیم که از صدور چکهای بدون پشتوانه مالی برای مشتریان خودداری کنند زیرا درنهایت منجر به بروز مشکلات مالی می‌شود.

وی تصریح کرد: هم اکنون چک از مسیر اصلی استفاده و هدف صدور آن منحرف شده است و بعضا برخی افراد برای معاملات فاقد پشتوانه مالی از آن استفاده می کنند.

وی ادامه داد: از مردم نیز می خواهیم در معاملات تدابیر لازم را به کار گیرند و از قبول چک بدون پشتوانه مالی از طرف مقابل خودداری کنند.

این مسئول قضایی گفت: چک باید در مواردی به کار رود که فرد وجه مورد نظر را در بانک نگهداری می کند و تنها برای جلوگیری از حمل پول نقد به سمت استفاده از این سند مالی می رود اما متاسفانه به وسیله ای برای معاملات بدون پشتوانه مالی تبدیل شده است.

وی از مردم خواست قوانین مالی و به خصوص قوانین مربوط به چک را فراگیرند و از قبول چکهای بدون پشتوانه از افراد عادی پرهیز کنند.

وی گفت: چک تضمینی و چک مسافرتی قابل اطمینان هستند اما اعتبار چک‌های عادی به شرایط مالی و میزان پول نگهداری شده به عنوان پشتوانه در بانک بستگی دارد.