محمود رحمانی کارگردان فیلم مستند «مُلفِ گَند» که مجوز اکران فیلمش در گروه سینمایی «هنر و تجربه» صادر شده است در اینباره به خبرنگار مهر گفت: ایجاد فرصت برای نمایش آثار فیلمسازان مستقل یک ضرورت است ولی متاسفانه سینمای ایران کمتر جایگاهی برای فیلمساز مستقل قائل بوده و به همین دلیل این نوع فیلمسازان معمولا جای خود را در جشنواره های خارجی پیدا میکنند.
به گفته وی، فیلمسازان مستقل معمولا با نگاه شخصی فیلم میسازند و به همین دلیل فرصت نمایش آثارشان را پیدا نمیکنند.
این مستندساز جوان فیلم «ملف گند» را یک مستند تجربی دانست و درباره داستان آن توضیح داد: داستان این فیلم سینمایی درباره یک مرد چهل و اندی ساله است که در دوران کودکی خود مانده است. محمد مردی اهل جنوب است و از دوران جنگ خاطرات بسیاری دارد که پیشگویی او از بمباران و حوادث جنگ یکی از خاطرات جالبش است.
رحمانی درباره دلایل انتخاب این سوژه برای ساخت گفت: یکی از دلایلی که محمد به عنوان سوژه این فیلم مستند انتخاب شد، شیوه روایت او بود. این مرد به گونه ای از آن دوران تعریف می کند که بیننده گمان می کند یک بازیگر حرفه ای وارد عمل شده است. نکته جالب درباره محمد این است که آواهای مختلف و صدای توپ و تانک را از دهان خود در می آورد و مخاطب هنگام تماشای فیلم و شنیدن صداهای مختلف از دهان محمد میتواند لحظه های از جنگ را که روایت می شود، تصویر کند.
کارگردان مستند «مدار صفر درجه» ادامه داد: مستند «ملف گند» را 6 سال پیش ساختم و از آن زمان تا امروز فرصت دیده شدن در ایران را پیدا نکرد. این مستند در جشنواره های مختلف خارجی دیده شد و جوایز مختلفی را دریافت کرد و ساختار این مستند که بلندترین پلان 53 دقیقه ای تاریخ سینمای مستند ایران را دارد از نگاه منتقدان مورد توجه قرار گرفت.
رحمانی درباره انتخاب نشدن این فیلم مستند در جشنواره سینما حقیقت سال 1388 گفت: سال 1388 این فیلم را برای جشنواره سینماحقیقت ارسال کردم که پذیرفته نشد ولی کتایون شهابی پخش بین المللی این فیلم سینمایی را به عهده گرفت و او فیلم را نجات داد و به جشنواره های مختلف خارجی فرستاد و به چندین شبکه معتبر خارجی نیز فروخت.
وی تصریح کرد: در حال حاضر بسیار خوشحالم که مستند «ملف گند» در گروه «هنر و تجربه» برای مخاطب ایرانی نمایش داده خواهد شد. به نظر من یکی از اقدامات مهم سازمان سینمایی در دولت یازدهم در نظر گرفتن گروه سینمایی «هنر و تجربه» است. در واقع یکی از ویژگی های این گروه سینمایی تقسیم عادلانه فرصت دیده شدن فیلم ها است.
کارگردان مستند «ملف گند» با اشاره به این مطلب که وجود گروه های سینمایی از این دست باعث ورود ایده های جدید به سینمای ایران می شود، گفت: باید از نگاه متفاوتی که ایده «هنر و تجربه» را طراحی و اجرایی کرده است مراتب سپاس را به جا آورد چراکه وجود این گروه سینمایی باعث شد سوژه ها و ایده ها و روندهای تازه به سینما ورود پیدا کند.
کارگردان مستند «نفت سفید» ادامه داد: نمایش فیلم هایی که رگه هایی از تجربه در خود پنهان دارد می تواند در تغییر ذائقه، آگاهسازی و میل به دانستن در مخاطب را زیاد می کند.
کارگردان مستند «مادرم بلوط» درباره اینکه شهرام مکری هم فیلم «گربه و ماهی» را به صورت یک سکانس - پلان طولانی ساخته است، بیان کرد: این مساله که چه کسی اولین تجربه را داشته است به نظر من مهم نیست بلکه مهم خود اثر است اما با این حال باید توضیح دهم که من این فیلم را سال 1388 ساخته ام و در قالب مستند تولید شده و فیلم شهرام مکری یک اثر داستانی تک پلان است.
وی درباره معنای نام فیلم گفت: «ملف گند» به زبان شوشتری معنای نفوس بد را می دهد و چون محمد پیشگویی هایی که می کرده تلخ بوده به او «ملف گند» می گفتند.
رحمانی در پایان به نمایش مستند «مادرم بلوط» در فرهنگسرای نیاوران اشاره کرد و گفت: فیلم مستند «مادرم بلوط» فردا 12 شهریورماه با حضور منتقدانی چون شاهین امین، محمدرضا مقدسیان در فرهنگسرای نیاوران نمایش و پس از آن جلسه نقد و بررسی این مستند برگزار می شود.
فیلم مستند «مادرم بلوط» درباره کارگران معدنی است که به صورت غیر قانونی و تنها برای ارتزاق از درختان بلوط ذغال درست میکنند این در حالی است که در همان حوالی سدی ساخته میشود که پنج هزار هکتار از جنگلهای سرسبز بلوط در زیر آب مدفون شدند.