بوشهر - خبرگزاری مهر: معاون امور عمرانی استاندار بوشهر گفت: با توجه به کمبود منابع آبی، شیوه‌های آبیاری استان بوشهر اصلاح شود.

به گزارش خبرنگار مهر، شاپور رستمی عصر سه‌شنبه در نشست بررسی وضعیت آب در استان بوشهر اظهار داشت: یکی از مهمترین چالش‌های استان بوشهر و البته کل کشور، مشکلات کم آبی و بی آبی است که باید تلاش شود با اتخاذ راهکارهای مناسب بهترین عملکرد را در این بخش داشته باشیم.

وی بر لزوم تلاش برای استفاده بهینه از منابع آبی تاکید کرد و اضافه کرد: باید روش‌های صحیح ابیاری برای بخش کشاورزی که بیشترین میزان مصرف آب را دارد طراحی و مطالعه و اجرا شود.

معاون امور عمرانی استاندار بوشهر بر لزوم تغییر در الگوهای کشت در استان نیز تاکید کرد و افزود: سازمان جهاد کشاورزی باید در این زمینه پیگیری‌های لازم را داشته باشد و از ظرفیت‌های علمی در این بخش استفاده کند.

وی خواستار تلاش منابع طبیعی و آبخیزداری استان برای توسعه زیرساخت‌های تامین آب در استان شد و ادامه داد: با مشارکت جهاد کشاوری و منابع طبیعی باید شاهد حرکت به سمت کشت گیاهان شورپسند در سطح استان باشیم.

دهیاران در روستاها فرهنگ صحیح مصرف آب را ترویج دهند

رستمی همچنین خواستار تسریع در ساخت سدها و زیرساخت‌های آبی در سطح استان شد و بیان داشت: مدیرکل شهری استانداری نیز باید با برنامه‌ریزی مناسب زمینه استفاده از آب شرب را برای توسعه فضای سبز شهرها فراهم کنند.

وی اذعان داشت: آب روستایی نیز باید با همکاری دهیاران و بخشداران در خصوص فرهنگ صحیح مصرف آب در سطح روستاها برنامه‌ریزی کنند و امور روستایی این مهم را به روستاها و دهیاران و بخشداران اعلام کند.

معاون امور عمرانی استاندار بوشهر اضافه کرد: باید دهیاران در روستاها فرهنگ صحیح مصرف آب را ترویج دهند تا بهترین استفاده را از آبی که در اختیار داریم ببریم و کمتر شاهد هدررفت آب باشیم.

وی خواستار انجام کارهای علمی و پژوهشی برای استفاده بهینه از منابع آبی شد و ادامه داد: همچنین درروستاها باید آب‌های سطحی و فاضلاب روستایی را به منظور درخت‌کاری در بخش درخت‌های غیرمثمر به کار بگیریم.

 کاهش منابع آبی استان و کاهش آورد رودخانه‌ها به استان

قائم مقام شرکت آب منطقه ای استان بوشهر نیز در این نشست با اشاره به کاهش بالای منابع آبی استان و کاهش اورد رودخانه‌ها به استان، اظهار داشت: تلاش داریم تا به سمت تغییر در شیوه‌های ابیاری نخیلات برویم و بتوانیم بهترین استفاده را از منابع آبی ببریم.

حسین باشی زادگان از امضای تفاهم‌نامه با جهاد کشاورزی برای اصلاح شیوه‌های ابیاری خبر داد و افزود: یک‌هزار هکتار از باغات نخیلات استان بوشهر برای طراحی و اجرای آبیاری نوین انتخاب شده است و تلاش داریم تا این سیستم آبیاری را در این منطقه پیاده کنیم.

وی ادامه داد: استان بوشهر در سال های اخیر با خشک‌سالی‌های پیاپی روبرو بوده است و این موضوع باعث کاهش سفره‌های زیر زمینی و قرار گرفتن تعدادی از دشت‌های استان در لیست دشت‌های ممنوعه شده است.

قائم مقام شرکت آب منطقه ای استان بوشهر از تلاش برای واگذاری پساب فاضلاب شهر بوشهر برای استفاده از آن در صنایع درخت‌کاری و تولید چوب خبر داد و بیان داشت: مقدمات کار آماده شده است.