بجنورد - خبرگزاری مهر: معاون تربیت بدنی و سلامت آموزش و پرورش خراسان شمالی گفت: طرح مدارس مراقب برای بیش از 115 هزار دانش آموز این استان در 173 آموزشگاه مقاطع تحصیلی مختلف برگزار شد.

به گزارش خبرنگار مهر، بهرام سلیمانیان سه شنبه شب در جلسه مدیران آموزش و پرورش خراسان شمالی با اشاره به عملکرد طرح های اداره مراقبت در برابر آسیب های اجتماعی، اظهار داشت: اجرای طرح مدارس عاری از خطر برای بیش از 14 هزار نفر از دانش آموزان استان در 133 مدرسه دوره دوم متوسطه در سطح استان، اجرای طرح مهارت های مقابله ای برای بیش از هشت هزار نفر از دانش آموزان در 146 مدرسه دوره اول متوسطه در سطح استان و اجرای طرح مهارت های مراقبت از خود برای بیش از هفت هزار نفر از دانش آموزان 145 مدرسه مقطع ابتدایی در سطح خراسان شمالی از جمله فعالیت های این معاونت محسوب می شوند که در سال تحصیلی گذشته انجام شده و امسال نیز تداوم دارد.

وی با اشاره به این که در این راستا طرح مدارس مراقب نیز برای بیش از 115 هزار دانش آموز این استان در 173 آموزشگاه مقاطع تحصیلی مختلف برگزار شد، اضافه کرد: برگزاری تعداد 45 کارگاه های آموزشی ارتباط مؤثر با دانش آموزان و شناخت عوامل محافظ و خطر و برگزاری کارگاه روش های پیشگیری اولیه از اعتیاد برای تعداد هزار و 172 نفر از مدیران ومعاونین، مشاوران، مربیان پرورشی، معلمان ورزش و مربیان بهداشت استان از دیگر اقدامات صورت گرفته به شمار می روند.

سلیمانیان اظهار داشت: برگزاری تعداد 163 کارگاه آموزشی برای والدین دانش آموزان، تشکیل کمیته تخصصی تدوین محتوای آموزشی از متخصصین مجرب در استان تهیه و توزیع بسته های  آموزشی شامل کتابچه، بروشور و لوح فشرده ویژه والدین و کارکنان به تعداد هشت هزار بسته و ... نیز در طول سال تحصیلی گذشته انجام شده است.

وی با اشاره به پیاده سازی سند جامع پیشگیری از آسیب های اجتماعی و نقشه خطر پذیری اعتیاد مدارس استان، تصریح کرد: در این زمینه ضمن پیگیری و ایجاد هماهنگی های لازم در خصوص شناسایی و رصد مسائل و آسیب های  اجتماعی رایج دانش آموزان،20 پروژه مداخلات آموزشی و روانی اجتماعی ویژه دانش آموزان در معرض خطر نیز در خراسان شمالی اجرا شده است.

این مسئول همچنین از اجرای پنج پروژه مداخلات و حمایت های روانی اجتماعی ویژه دانش آموزان پر خطر در مدارس حاشیه ای شهرهای استان خبر داد و افزود: توزیع ماهنامه مراقب برای کارکنان اداره کل و شهرستان ها و مناطق و کارکنان مدارس به تعداد 13 شماره، آموزش سرپرستان مراکز شبانه روزی و همچنین آموزش دانش آموزان دختر دوره پیش دانشگاهی و پایه سوم متوسطه دوره دوم با محوریت مهارت های پیش از ازدواج و برگزاری 110 ساعت دوره ضمن خدمت برای رابطین پیشگیری با رویکرد پیشگیری از آسیب های اجتماعی از دیگر اقدامات صورت گرفته در این راستا هستند.

سلیمانیان تجهیز کارشناسی های پیشگیری ادارات تابعه کیت های آموزشی انواع مواد مخدر و کتب ومنابع مرجع مورد نیاز، توزیع هفت هزار و 500 جلد مجلات پیشگیری نوین ویژه والدین دانش آموزان و فرهنگیان در مدارس متوسطه اول و دوم سطح استان، برگزاری کارگاه های آموزشی توجیهی برای کارشناسان ادارات تابعه و ... را نیز از جمله برنامه های انجام شده در معاونت تربیت بدنی و سلامت آموزش و پرورش خراسان شمالی در راستای اهداف مورد نظر ذکر کرد.

وی همچنین با اشاره به اجرای جشنواره نوجوان سالم با مشارکت 393 نفر از دانش آموزان سطح استان، افزود: افزون بر این پنج آموزشگاه خراسان شمالی نیز به عنوان مدارس حائز نشان مراقب شناسایی و تقدیر و به وزارت خانه معرفی شدند.

معاون تربیت بدنی و سلامت آموزش و پرورش خراسان شمالی تقدیر از بیش از 150 نفر از فعالان عرصه پیشگیری با تهیه هدایا و صدور لوح تقدیر استانی و برگزاری چهار جلسه کمیته استانی پیشگیری از آسیب های اجتماعی و سوء مصرف مواد را تعدادی دیگر از برنامه های اجرا شده در این معاونت دانست و اظهار امیدواری کرد که در سال تحصیلی جدید نیز با مشارکت بیش از پیش اولیا دانش آموزان، شاهد ارتقای کمی و کیفی برنامه های حوزه بهداشت و سلامت در مدارس خراسان شمالی باشیم.