بندرعباس - خبرگزاری مهر: مشاور هنری استاندار هرمزگان گفت: متاسفانه فضاهایی که در گذشته برای فعالیت های فرهنگی و هنری در نظر گرفته شده بود که از طریق شهرداری واگذار شده و این فضاها امروز صورت خوشی ندارد که باید بگویم بوی قلیان میوه ای جایی برای نفس کشیدن فرهنگ و هنر در بندرعباس نگذاشته است.

محمد سایبانی در گفتگو با خبرنگار مهر، با بیان اینکه وضعیت هنر هرمزگان با تلاش هنرمندان این استان رو به رشد است، عنوان کرد: در عرصه هنر هرمزگان موفقیت هایی را می بینیم که برای نخستین بار حاصل شده که این نشان دهنده پیشرفت در این عرصه است.

وی در ادامه با بیان اینکه تا کنون فضای تخصصی هنر در کل استان هرمزگان وجود نداشته است، افزود: در هرمزگان فضاهای چند منظوره و مجتمع های فرهنگی ساخته شده اما این فضاها شاید تنها نام فرهنگسرا را داشته و عملا فرهنگسرا نیست و همچنین بیش از توان فیزیکی آن مورد استفاده قرار گرفته که باید هرچه زودتر به فکر احداث فضای فیزیکی تخصصی هنر در این استان بود.

مشاور هنری استاندار هرمزگان تصریح کرد: نهادی همچون شهرداری بندرعباس چند مکان به نام فرهنگسرا دارد که مورد استفاده درست قرار نمی گیرد و طبق آئین نامه فرهنگسرا استفاده نمی شود اما در عین حال مکان هایی به نام "چایخانه های سنتی" به شهر بندرعباس اضافه می شوند که عملا هیچ ربطی به فرهنگ و هنر سنتی این استان ندارند.

وی ادامه داد: متاسفانه فضاهایی که در گذشته برای فعالیت های فرهنگی و هنری در نظر گرفته شده بود که از طریق شهرداری واگذار شده و این فضاها امروز صورت خوشی ندارد که باید بگویم بوی قلیان میوه ای جایی برای نفس کشیدن فرهنگ و هنر در بندرعباس نگذاشته است.

سایبانی با بیان اینکه فضاهای فرهنگی و هنری به نسبت فضاهایی که برای ورزش در هرمزگان ساخته می شود در حدود صفر است، اظهار داشت: در حال حاضر انجمن های هنری در هرمزگان بیش از فضای فیزیکی موجود دارای عضو هستند و عملا سازمان های دولتی مرتبط برای ایجاد فرهنگسرای مناسب در استان اقدامی نکرده اند و ایجاد چنین فضاهایی در رشد کمی و کیفی فعالیت های هنری تاثیر مستقیم دارد.

وی خاطرنشان کرد: باید پیگیری هایی صورت گیرد تا فضاهای بلااستفاده در اختیار سازمان ها و نهادها در اختیار انجمن های هنری و سازمان های فعال در این زمینه قرار گیرد.

این هنرمند هرمزگانی در ادامه بر لزوم توجه به مسئله پژوهش در برنامه ریزی ها برای بخش هنر تاکید کرد و گفت: باید تصویر واضحی از وضعیت فرهنگ و هنر این استان داشته باشیم و بر این اساس در نظر داریم تا فراخوان عمومی را برای دریافت طرح ها و ایده های پژوهشی در این زمینه اعلام کرده و آن را تبدیل به کتاب کنیم.

سایبانی با بیان اینکه در تمامی لایه های جامعه لزوم پرداختن به هنر احساس می شود، عنوان کرد: خوشبختانه مدیران عالی استان هرمزگان نیز به این مسئله واقف هستند اما متاسفانه در گذشته هنرمندان به دلیل داشتن روحیه انتقادی مورد بی مهری مدیران قرار می گرفتند که امیدوارم در این دوره نگاه تمامی سازمان ها و مدیران در این زمینه تغییر کند.

وی بیان داشت: هنرمندان هرمزگانی با کمترین امکانات تواسته اند به مو فقیت های بزرگ دست پیدا کنند و در خارج از این کشور بسیاری از مردم هرمزگان با نام هنرمندان این استان می شناسند که این نشان می دهد هنرمندان پیشانی عرصه بین الملل هرمزگان هستند.

مشاور هنری استاندار هرمزگان خواستار دخیل شدن هنرمندان در تصمیم گیری های اجرایی در این عرصه شد و تصریح کرد: یکی دیگر از نیازهای اساسی تشکیل خانه هنرمندان هرمزگان است که باید برای این کار مکانی مناسب اختصاص داده شود و همچنین فضاهای تخصصی هنری احداث شود.