قزوین- خبرگزاری مهر: معاون اداره کل دفتر پنبه و دانه‌های روغنی و نباتات صنعتی وزارت جهاد کشاورزی گفت: در حال حاضر 100 هزار هکتار از اراضی کشور به کشت کلزا اختصاص یافته که در برنامه پنج ساله این میزان تا یک میلیون هکتار افزایش خواهد یافت.

به گزارش خبرنگار مهر، نخستین همایش برنامه ‌ریزی کاشت کلزای استان قزوین ظهر چهارشنبه با حضور شاپور شکاری معاون اداره کل دفتر پنبه و دانه‌های روغنی و نباتات صنعتی وزارت جهاد کشاورزی،  محمدرضا کشاورز سرپرست سازمان جهاد کشاورزی قزوین و جمعی از کشاورزان و بهره برداران در سالن اجتماعات جهاد کشاورزی قزوین شاپور شکاری در این همایش گفت: کاشت کلزا باید برای کشاورزان اقتصادی و مقرون به صرفه شود که در این راستا سیاست های حمایتی را پیش بینی کرده ایم تا شاهد رونق تولید و کشت این محصول باشیم.

معاون اداره کل دفتر پنبه و دانه‌های روغنی و نباتات صنعتی وزارت جهاد کشاورزی بیان کرد: کشت مداوم کلزا سبب بیماری می‌شود و از سویی دیگر در اراضی شالیزار ارقام زود رس کلزا بازده اقتصادی دارد و در شرایط مختلف قابل کشت است.

این مسئول یادآورشد: کشت کلزا در آب و هوای متعدل هم ممکن است و خوشبختانه استان قزوین هم با دو هزار و 993 هکتار سطح زیرکشت در ردیف پنج استان شاخص کشور محسوب می شود.

وی گفت: کشت کلزا در بهار و تابستان صورت می گیرد اما در استان قزوین بیشتر تیپ زمستانه مورد استفاده قرار می‌گیرد.

شکاری تصریح کرد: با تلاش کارشناسان و اجرای طرح های تخصصی امیدواریم در یک پروسه پنج ساله بتوانیم سطح زیرکشت را تا 10 برابر افزایش دهیم.

وی افزود: در حال حاضر سطح زیرکشت این محصول در مناطق مختلف کشور بیش از 100 هزار هکتار است که در پنج سال آینده این میزان را به یک میلیون هکتار افزایش خواهیم داد که با تحقق آن میزان تولید دانه های روغنی از 164 هزارتن فعلی به 2 میلیون و 100 هزار تن می رسد.

شکاری تصریح کرد: در صورت رسیدن به این میزان سطح زیر کشت قادر خواهیم بود تا 70 درصد نیاز خود به دانه های روغنی را در داخل کشور تامین کنیم که گام ارزشمندی در رسیدن به خودکفایی در این محصول است.

وی گفت: قیمت تضمینی پیشنهادی برای این محصول در سال جاری 2350 تومان است و برای هزار هکتار زمین نیز تسهیلات 50 میلیون ریالی پیش بینی شده است.

معاون اداره کل دفتر پنبه و دانه‌های روغنی و نباتات صنعتی وزارت جهاد کشاورزی اظهارداشت: تامین منابع آبی برای کشت کلزا از مهمترین دغدغه های کشاورزان است که باید در این زمینه اقدام لازم صورت گیرد.