بجنورد - خبرگزاری مهر: مدیرکل امور روستایی استانداری خراسان شمالی گفت: بیش از یک سوم مدارس موجود در روستاهای این استان نیازمند مقاوم سازی، تخریب و بازسازی هستند.

به گزارش خبرنگار مهر، علی قربانی صبح یکشنبه در بازدید از پروژه های عمرانی روستاهای خراسان شمالی، اظهار داشت: تعداد آبادی های دارای سکنه استان بر اساس سرشماری نفوس و مسکن سال 90، 835 روستا است که از این تعداد 683 روستا تحت پوشش دهیاری ها هستند.

وی با بیان این که در این آمار نقاط روستایی زیر 20 خانوار نیز لحاظ شده است، اضافه کرد: تعداد روستاهای بالای 20 خانوار در خراسان شمالی 716 روستا است.

قربانی در ادامه با اشاره به اجرای پروژه های عمرانی در روستاهای استان به نوسازی مدارس روستایی خراسان شمالی پرداخت و افزود: در سطح روستاهای استان هزار و 77 باب مدرسه وجود دارد که از این تعداد فقط 337 باب مدرسه مقاوم هستند.

به گفته وی حدود 740 باب مدرسه موجود در روستاهای خراسان شمالی که معادل بیش از یک سوم تمامی مدارس روستاهای استان هستند نیازمند مقاوم سازی، تخریب و بازسازی بوده و باید در این زمینه اقدام شود.

این مسئول تعداد مدارس بازسازی شده روستایی در خراسان شمالی را 88 باب مدرسه عنوان کرد و افزود: در حال حاضر  190 مدرسه روستایی دیگر در استان نیازمند بازسازی است.

وی تصریح کرد: همچنین تاکنون 61 باب مدرسه در مناطق روستایی خراسان شمالی مقاوم سازی شده اند در حالی که 550 مدرسه دیگر موجود در روستاها نیازمند مقاوم سازی هستند.

قربانی شمار مدارس جدیدالاحداث در روستاهای خراسان شمالی را 188 باب مدرسه عنوان کرد و افزود: در احداث این مدارس استانداردهای مورد نیاز به درستی لحاظ شده و شرایط مناسبی برای تحصیل دانش آموزان روستایی مهیا شده است.

وی در ادامه در مورد اجرای طرح های آبرسانی در روستاهای خراسان شمالی نیز اظهار داشت: در سطح استان تعداد 604 روستا از خدمات آب لوله کشی آشامیدنی برخوردار هستند.

به گفته قربانی از این تعداد روستای برخوردار 584 روستا بالای 20 خانوار هستند که جمعیت کلی تحت پوشش آن بیش از 338 هزار نفر است.

مدیرکل دفتر امور روستایی استانداری خراسان شمالی اظهار داشت: در حال حاضر 28 روستای بالای 20 خانوار در این استان فاقد آب لوله کشی آشامیدنی هستند.

وی یادآور شد: حدود نیمی از جمعیت 900 هزار نفری در خراسان شمالی در مناطق روستایی این استان زندگی می کنند.