نماینده انجمن هنرمندان نقاش در کمیته سیاست گذاری برای بزرگداشت هانیبال الخاص از رونمایی سایت این هنرمند درموزه هنرهای معاصر تهران وهمچنین مقدمه چینی برای برپایی مراسم بزرگداشت این هنرمند درسال آینده خبر داد.

محمدرضا فیروزه‌ای نماینده انجمن هنرمندان نقاش در کمیته سیاستگذاری برای بزرگداشت زنده‌یاد هانیبال الخاص در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: در کمیته سیاستگذاری برای بزرگداشت هانیبال الخاص نمایندگانی از انجمن هنرمندان نقاش، انجمن آشوریان، سازمان میراث فرهنگی، خانه هنرمندان و موزه هنرهای معاصر تهران (معاونت هنری وزارت ارشاد) حضور دارند تا برنامه های بزرگداشت این هنرمند را برای سال آینده برنامه‌ریزی کنند.

او با اشاره به رونمایی از سایت این هنرمند بیان کرد: در اولین گام از این برنامه ها، سایت هانیبال الخاص روز شنبه 22 شهریورماه سال جاری در موزه هنرهای معاصر تهران رونمایی می شود.

این عضو هیئت مدیره انجمن نقاشان درباره برنامه های دیگری که در مراسم رونمایی از سایت این هنرمند طراحی شده است، توضیح داد: در این مراسم تعدادی از آثار هانیبال الخاص از گنجینه موزه هنرهای معاصر تهران در قسمت ورودی این موزه به نمایش گذاشته می شود و همچنین ضمن اعلام موجودیت کمیته سیاستگذاری برگزاری مراسم بزرگداشت این هنرمند، نمایندگانی که در این کمیته حضور دارند، سخنرانی خواهند داشت که احتمالاً علاوه بر مجید ملانوروزی مدیرکل دفتر هنرهای تجسمی وزارت ارشاد، نمایندگان میراث فرهنگی و انجمن آشوریان به همراه آیدین آغداشلو هنرمند نقاش درباره این هنرمند سخنرانی می کنند و همچنین فیلمی درباره زندگی و آثار هانیبال الخاص نیز به نمایش درخواهد آمد.

فیروزه ای درباره برنامه هایی که در مراسم بزرگداشت این هنرمند برای سال آینده در حال برنامه ریزی است، گفت: نمایش مجموعه آثار این هنرمند، انتشار کتاب، سخنرانی، تشکیل بنیاد هانیبال الخاص، طراحی نشان هنری الخاص از جمله برنامه هایی است که برای مراسم بزرگداشت این هنرمند در سال آینده در حال طراحی و برنامه ریزی است.

وی در خاتمه با اشاره به 23 شهریورماه سالروز درگذشت هانیبال الخاص یادآور شد: برنامه ریزی برای مراسم بزرگداشت هانیبال الخاص با تشکیل این کمیته از حدود یک ماه قبل آغاز شده است که در آستانه سالروز درگذشت این هنرمند روز شنبه 22 شهریورماه این کمیته سیاستگذاری، با رونمایی از سایت هانیبال الخاص در موزه هنرهای معاصر تهران کار خود را آغاز می کند.

هانیبال الخاص متولد 1309 (کرمانشاه) از هنرمندان نقاش، منتقد و مدرس هنری، مترجم ونویسنده ایرانی در روز 23 شهریور 1389 در سن 80 سالگی در کالیفرنیا درگذشت. وی از نقاشان نوگرای معاصر ایران بود.

نقش برجسته های آشوری و هخامنشی، شمایل ها و فرسک های نقاشان مکزیکی الهام بخش او بوده اند. او به ادبیات و به‌ویژه شعر نو علاقه خاصی داشت و شماری از نقاشی هایش را به اشعار شاعران معاصر ایران اختصاص داده بود.

هانیبال الخاص بیش از 100 نمایشگاه اختصاصی و بیش از 200 نمایشگاه گروهی در ایران، اروپا، کانادا، آمریکا واسترالیا برپا داشته و همچنین در هنرستان پسران، دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران، دانشگاه آزاد و... به تدریس مشغول بوده است. وی چهار کتاب در زمینه آموزشی هنر تالیف و برای ده ها کتاب طرح روی جلد طراحی کرده است.