بجنورد- خبرگزاری مهر: مراسم اختتامیه نهمین جشنواره تئاتر خراسان شمالی با معرفی برگزیدگان در بخش های مختلف برگزار شد و دو اثر نمایشی "دو یک به نفع بارسلونا" و "زمین می چرخد" به عنوان نمایندگان استان برای حضور در جشنواره منطقه ای تئاتر انتخاب شدند.

به گزارش خبرنگار مهر، نهمین جشنواره تئاتر خراسان شمالی با رقابت پنج اثر نمایشی در بخش صحنه ای که از بین 14 تئاتر انتخاب شده بود؛ از هفدهم شهریور تا نوزدهم این ماه در محل مجتمع فرهنگی و هنری گلشن بجنورد برگزار شد.

در مراسم اختتامیه این جشنواره که چهارشنبه شب برگزار شد؛ نظر هیئت داوران متشکل از مهرام امام بخش، علیرضا حنیفی و میلاد اکبرنژاد اعلام و برگزیدگان بخش های مختلف معرفی شدند.

بر اساس نظر هیئت داوران دو اثر نمایشی "دو یک به نفع بارسلونا" و "زمین می چرخد" به عنوان آثار برگزیده نهمین جشنواره تئاتر خراسان شمالی به جشنواره منطقه ای راه پیدا کردند.

اثر نمایشی "دو یک به نفع بارسلونا"  نوشته مهسا غفوریان و کارگردانی مهدی کشمیری و "زمین می چرخد" نوشته کمال جعفری و کارگردانی جواد روحانی هر دو از بجنورد هستند که امسال به عنوان نماینده خراسان شمالی در جشنواره منطقه ای تئاتر حضور خواهند داشت.

هیئت داوران این جشنواره در بخش انتخاب برترین بروشور نهمین جشنواره تئاتر خراسان شمالی هیچ برگزیده ای معرفی نکرد اما در بخش نورپردازی علی وطنی به عنوان نورپرداز برگزیده معرفی و با اهدای لوح و هدیه دو میلیون ریالی تقدیر شد.

در بخش طراحی لباس هیئت داوران یک تقدیر و یک برگزیده اعلام کرد که مریم شاکری برای طراحی صحنه نمایش چشم های بسته مورد تقدیر قرار گرفت و ملیحه کیوانپور و ساناز شجاعی برای طراحی لباس نمایش "مرگانگی" به عنوان برگزیده معرفی شدند.

در بخش طراحی صحنه هیئت داوران یک تقدیر و یک برگزیده اعلام کرد که سیدحسن شریفیان از نمایش چشم های بسته مورد تقدیر قرار گرفت و محمد شاکری برای طراحی صحنه نمایش مرگانگی به عنوان برگزیده معرفی شدند.

در بخش بازیگری پیشکسوت و خردسال به ترتیب علیرضا فیروزه و غزل جعفرزاده مورد تقدیر قرار گرفتند و در بخش بازیگری زن نیز آزاده حیدرزاده بازیگر نمایش "دو یک به نفع بارسلونا" رتبه اول و مینو حسینی بازیگر نمایش زمین می چرخد رتبه دوم کسب کردند و نسرین شاکری بازیگر نمایش "مرگانگی" و رویا جعفری بازیگر نمایش "چشم های بسته" و فاطمه عصمت پناه بازیگر نمایش چشم های بسته به طور مشترک سوم شدند.

در بخش بازیگری مرد حامد عالمی پور بازیگر نمایش دو یک به نفع بارسلونا رتبه اول، نریمان محزون بازیگر نمایش زمین می چرخد رتبه دوم و احمد زعفرانی بازیگر نمایش مرگانگی رتبه سوم را کسب کردند.

در بخش نویسندگی هیئت داوران از مهسا غفوریان نویسنده نمایش مرگانی تقدیر کردند و محمد شاکری، ابوالفضل قاضی زاده و کمال جعفری  برای نمایش زمین می چرخد به عنوان متن برگزید تقدیر شدند.

بر اساس نظر هیئت داوران در بخش کارگردانی متن مسعود لطفی کارگردان نمایش "هملت و ما" رتبه اول، جواد روحانی کارگردان نمایش "زمین می چرخد" رتبه دوم و عباس کریمی کارگردان "چشم های بسته" رتبه سوم را به دست آوردند.

در اختتامیه نهمین جشنواره تئاتر خراسان شمالی از برگزیدگان بخش های مختلف با اهدای لوح تقدیر و هدیه نقدی قدردانی شد.

افراط و تفریط فرهنگی آسیب است

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان شمالی در گفتگو با خبرنگار مهر، با اشاره به برگزاری نهمین جشنواره تئاتر استان، رقابت و تعامل بین گروه های نمایشی را سبب ارتقای کیفیت تئاترهای استانی می داند و می افزاید: برگزاری جشنواره های تئاتر در واقع بسترهایی برای کشف استعدادهای هنری، شناسایی افکار و اندیشه های نو و به دست آودن امکانات و منابع مناسب است.

حسین ثابت قدم وحید می گوید: تئاتر در خراسان شمالی از مدیریت نامناسب انجمن ها رنج می برد به گونه ای که در حال حاضر این انجمن ها چه از نظر ساختار و چه از نظر برنامه و استراتژی دارای مشکلات عدیده ای بوده و به همین دلیل نیز چندان مؤفقیتی به دست نیاورده اند.

وی اظهار می کند: شکل گیری ناقص انجمن های تئاتر در خراسان شمالی سبب شده تا مواردی نظیر اجراهای عمومی، تئاتر تجاری، جذب مخاطب، ارائه آموزش های اصولی، استفاده از ظرفیت های دولتی، رسانه ای و مردمی و ... مؤفق نباشند و به همین دلیل نیز تئاتر استان هنوز نتوانسته فرهنگ عامیانه و فولکلور خراسان شمالی را به مردم معرفی کند.

ثابت قدم وحید بر شکل گیری انجمن قوی و کارآمد تئاتر در استان تأکید می کند و با بیان این که انجمن قوی می تواند تئاتر را در تمامی بخش ها نظام مند کند، می گوید: باید سعی شود در این حوزه عدالت فرهنگی را اجرا کرد.

وی همچنین با بیان این که افراط و تفریط در همه حوزه ها از جمله در زمینه فرهنگ و تئاتر آسیب است، اظهار می کند: باید در این بخش به دور از افراط و تفریط زمینه را برای فعالیت هنرمندان فراهم کنیم.

ارتقای سطح تئاتر در خراسان شمالی

یکی از کارگردان های شرکت کننده در مرحله پایانی نهمین جشنواره خراسان شمالی نیز در گفتگو با خبرنگار مهر، سطح تئاتر استان را بالا می داند و می گوید: سال به سال سطح تئاتر خراسان شمالی پیشرفت محسوسی می کند و برگزیدگان استانی باید در جشنواره منطقه ای سعی کنند استعدادها و قابلیت های خراسان شمالی را به مردم سایر استان ها نشان دهند.

جواد روحانی کارگردان نمایش "زمین می چرخد" که اثر او در این جشنواره به عنوان تئاتر برتر انتخاب شده، اظهار می کند: رقابت پنج گروه نمایشی قوی در مرحله پایانی جشنواره امسال، توقع مردم از هنرمندان تئاتر استان را افزایش داده بود و مردم به دقت و حساسیت مسائل مربوط به جشنواره را دنبال می کردند.

وی در عین حال از بی مهری به تئاتر در کشور نیز گلایه می کند و می افزاید: باید مسئولان حمایت خود از هنرمندان را افزایش داده و در این زمینه عدالت و اعتدال را نیز رعایت کنند.

روحانی با تأکید بر این که برای پیشرفت بیش از پیش تئاتر در استان لازم است هنرمندان مطالعه خود در این زمینه را افزایش دهند، می گوید: در سال های 89 و 90 اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان شمالی در اقدامی قابل تقدیر فیلم های جشنواره فجر را خریداری کرده و در اختیار هنرمندان گذاشت که این اقدام نقش مهمی در پیشرفت بازیگران استان داشت.

یکی دیگر از کارگردان های شرکت کننده در جشنواره تئاتر خراسان شمالی نیز در گفتگو با خبرنگار مهر، هدف از برگزاری این گونه جشنواره ها را آشنایی بیشتر مردم با تئاتر و ایجاد انگیزه در بین هنرمندان می داند و می گوید: برای ارتقای سطح تئاتر خراسان شمالی مهم ترین اقدام و نخستین گام بالا رفتن سطح سواد هنرمندان است.

مسعود لطفی می افزید: هنرمندان باید کتاب های حوزه تئاتر را مطالعه کنند چرا که افزایش آگاهی رابطه مستقیمی با بهبود تولید آثار هنری دارد.

عباس کریمی، یکی دیگر از کارگردان های شرکت کننده در نهمین جشنواره تئاتر خراسان شمالی نیز در گفتگو با خبرنگار مهر، با قدردانی از برگزاری این جشنواره می گوید: برگزاری جشنواره تئاتر ظرفیت خوبی برای تولید و قضاوت در مورد آثار نمایشی بوده که انگیزه هنرمندان را نیز افزایش می دهد.

وی اضافه می کند: جمع شدن هنرمندان در کنار یکدیگر و استفاده از تجربیات هم از دیگر آثار مثبت برگزاری جشنواره های تئاتر محسوب می شود.

این کارگردان می گوید: از مسئولان انتظار می رود با حمایت بیشتر از هنرمندان تئاتر، انجمن های نمایش موجود در استان را تقویت کنند تا تولیدات هنری در این استان روز به روز از نظر کمی و کیفی ارتقا یابند.