دبير مجمع تشخيص مصلحت نظام گفت : اگر ما يك ايستادگي منطقي داشته باشيم، اروپا و آمريكا بازنده رفتن پرونده هسته اي ايران به شوراي امنيت سازمان ملل متحد هستند.

دكتر محسن رضايي در حاشيه مراسم افتتاحيه نخستين جشنواره استاني فيلم پيوند ، در گفت وگو با خبرنگار سياسي "مهر" در كرج افزود: هم اكنون وقت آن رسيده كه ما براساس ماده 22 از قانون NPT به دادگاه لاهه شكايت كنيم و مونتاژ سانتريوفيوژها را از سربگيريم .

وي با اشاره به برخي اشتباهات ديپلماتيك ايران خاطرنشان كرد: در حقيقت ما نبايد شفاف سازي بدون ما به ازاء انجام مي داديم ، بايد يك امتياز مي داديم و يك امتياز مي گرفتيم، ايران در نهايت صداقت و خودماني بودن تمام امتيازات را در اختيار طرف مقابل گذاشته و حالا كه نوبت آنها رسيده مي گويند امتياز نمي دهند و اين نتيجه اشتباهات كوچك ديپلماتيك ماست.

رضايي در پاسخ به اين سوال كه عملكرد هيأت ايراني در سازمان ملل چگونه بود، تصريح كرد: ايران نبايد پيشنهاد مي داد، نوبت اروپايي ها بود كه پيشنهاد خود را اصلاح كنند ولي آنها با زيركي تمام توپ را به ميدان ما انداختند در حالي كه توپ بايد در ميدان آنها باشد.

وي ادامه داد: البته اين ضعف مربوط به اين تيم نبود و تيمهاي قبلي نيز اگر بهتر عمل مي كردند، امروز وضعيت بهتري داشتيم؛ اما در هر صورت مسئولان كشور بايد با صبر و بردباري و بدون تنش دنبال احياء حقوق ملت ايران باشند.

رضايي تأكيد كرد: ما بايد در چارچوب قوانين بين المللي كار خودمان را انجام دهيم و شفاف سازي توأم با نظارت آنها را پيگير باشيم؛ زيرا آنها توافقنامه بروكسل را زير پا گذاشتند .

وي خروج ازNPT را كاري غير اصولي دانست و تأكيد كرد: خروج از NPT يا انجام كارهاي افراطي درست نيست و ما بايد در همين حدود فعلي عمل كنيم .

دبير مجمع تشخيص مصلحت نظام در بخش ديگري از گفت وگو با اشاره به اينكه هنوز زمان از سرگيري غني سازي فرانرسيده است، گفت : ما به عنوان يك گام به جلو مي توانيم مونتاژ سانتريوفيوژها را شروع كنيم ؛ اما بايد غني سازي را براي يك فرصت مناسبتر بگذاريم .

وي افزود : با توجه به عدم حسن نيت اروپايي ها مي توانيم تعهدات بروكسل را زيرپا بگذاريم ولي در عين حال بايد در چارچوب قوانين بين المللي عمل كنيم و نگراني از بابت شكايت به دادگاه لاهه نداشته باشيم.

رضايي در خاتمه چشم انداز دانش هسته اي ايران و برخورد جهانيان با اين مساله را اميدوار كننده دانست و بيان داشت : با ايستادگي منطقي در كشور و مديريت اصولي مساله آينده كاملاً اميدواركننده است و جاي هيچگونه نگراني نيست .