جدیدترین اخبار و گفتگوها از سه جشنواره تئاتر عروسکی، تئاتر شهر و تئاتر استان تهران از جمله برگزاری کارگاه های آموزشی، مصاحبه با دبیر جشنواره تئاتر عروسکی و پیام وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به جشنواره تئاتر عروسکی، پایان اجرای نمایش «در همین نزدیکی» و توقف یک هفته ای «پینوکیو» را بخوانید.

به گزارش خبرگزاری مهر، تازه ترین اخبار تئاتر ایران در روز جمعه 21 شهریور ماه را با موضوع تئاتر عروسکی و جشنواره تئاتر شهر و جشنواره تئاتر استان تهران بخوانید.

کارگاه آموزشی «تئاتر ماسک کامل» در جشنواره تئاتر شهر

سومین جشنواره تئاتر شهر کارگاه آموزشی «تئاتر ماسک کامل» را با حضور غلامرضا شهبازی برگزار می کند. شهبازی سرپرست گروه تئاتر هزارجامه، در این کارگاه شرکت کنندگان را با عملکرد ماسک کامل در صحنه، بازیگری، بداهه سازی و داستانگویی در تئاتر ماسک و طراحی و ساخت ماسک آشنا می کند

.

این کارگاه تخصصی از29 تا 31 شهریور به مدت 3 روز در فرهنگسرای اندیشه برپا می شود. علاقه مندان می توانند از طریق تماس با فرهنگسرای اندیشه و یا دبیرخانه جشنواره تئاتر شهر نسبت به ثبت نام در کارگاه آموزشی اقدام کنند. کارگاه آموزشی «تئاتر ماسک کامل» از ساعت 9 تا 13 روزهای یاد شده تشکیل خواهد شد.

راه دسترسی به تئاتر حرفه ای، حضور هنرمندان در جشنواره هاست

کوروش نریمانی نویسنده و کارگردان تئاتر گفت: یکی از راه های دسترسی به تئاتر حرفه ای، حضور هنرمندان در جشنواره هاست.

این عضو هیأت داروان نوزدهمین جشنواره تئاتر استان تهران ادامه داد: در تهران که گروه های حرفه ای فراوانی اجراهای متعدد در سالن ها و یا جشنوار های بزرگ دارند، جشنواره های استانی فرصت خوبی برای تجربه گروه های نو پاست.

وی با بیان اینکه هنرمندان استان های مختلف کشور در سطح قابل قبولی از تئاتر حرفه ای قرار دارند، بیان کرد: در این جشنواره از هنرمندان شهرستان های استان تهران انتظار بیشتری می رفت.

نریمانی ماهیت برگزاری جشنواره های تئاتر استانی را یکی از راه های دسترسی به تئاتر حرفه ای دانست و گفت: از این جهت می توان جشنواره ها را فرصت مناسبی برای کسب تجربه و شناسایی توان هنرمندان عنوان کرد. علاوه برآن، هنرمندانی که قصد اجرا در بهترین سالن ها را دارند و می خواهند کارشان مورد استقبال مردم قرار گیرد، باید هنر تئاتر را به شکل ویژه ای جدی بگیرند..

هر جشنواره بايد خروجي قابل قبول داشته باشد

مرضیه برومند دبیر پانزدهمین جشنواره تئاتر عروسکی تهران «مبارک» شامگاه چهارشنبه 19 شهریور ماه میهمان برنامه مجله تئاتر بود.

برومند با حضور در این برنامه و با اشاره به برگزاری جشنواره تئاتر عروسکی گفت: جشنواره تئاتر عروسکی با ادای دین به هنرمندان درگذشته این رشته، کار خود را آغاز می کند و نمایشگران عروسکی روز جمعه 21 شهریور با حضور در قطعه هنرمندان بهشت زهرا (س)، به این هنرمندان ادای احترام می‌کنند.

وی بیان کرد: قرار است، جشنی عصر اولین روز جشنواره در فاصله میان خیابان فلسطین تا فضای باز تئاتر شهر برگزار شود. این جشن با آرزوی صلح و آرامش برای کودکان برگزار می شود و نمایشگران عروسکی شعارهایی درباره طبیعت، هوا و زمین پاک و ... را با کودکان و خانواده‌هایشان در میان می‌گذارند.

دبیر جشنواره تئاتر عروسکی ادامه داد: نمایشگاه عروسک به سرپرستی مرضیه محبوب بعد از برگزاری جشنواره برپا می شود تا فرصت کافی برای گردآوری عروسک‌های 14 دوره قبلی جشنواره باشد و فعالیت تئاتر عروسکی، بعد از جشنواره هم ادامه پیدا کند. برنامه های عروسکی بعد از جشنواره تمام نمی ‌شود بلکه بخش پژوهش و کارگاه‌های آموزشی در طول سال هم فعال است و نتیجه این فعالیت روی سایت جشنواره منعکس می‌شود. ضمن اینکه روی این سایت اطلاعات آرشیوی از دوره‌های قبلی جشنواره هم در دسترس است.

وی تاکید کرد: شنواره تئاتر عروسکی برای سرگرم کردن بچه‌های مردم برگزار نمی‌شود بلکه مهم این است که هر جشنواره ‌ای، خروجی قابل قبولی داشته باشد و آثار شرکت کننده در آن به اجرای عمومی برسند.

برومند گفت: بودجه جشنواره تئاتر عروسکی سالانه بوده اما بعدها مدام مختصرتر شد. بودجه های فرهنگی به اهلش نمی
 ‌رسد و نهادهای فرهنگی هم دچار موازی ‌کاری و دلال بازی هستند.

این هنرمند که پیش از این از فضای نامناسب اطراف تئاتر شهر انتقاد کرده بود، باز هم از این وضعیت اظهار تاسف کرد و بیان کرد: تئاتر شهر یکی از زیباترین ساختمان‌های تهران و جزء میراث ملی ماست اما غم انگیز است که این ساختمان در میان زباله‌ها محاصره شده و از بیرون و درون در حال نابودی است.

برومند گفت: با این حال شهرداری منطقه 11 سعی کرده در آستانه برگزار جشنواره عروسکی دستی به سر وروی این ساختمان بکشد تا کمی تمیز شود. اما موضوع اینجاست که وقتی میهمان خارجی دعوت می‌کنیم فقط برای اجرای نمایش نیست بلکه دوست داریم غرور ملی‌مان هم حفظ شود ولی با وضعیتی که تئاتر شهر دارد، نمی‌توان چنین کرد.

آغاز جشن عروسکها با آرزوی جهانی امن برای کودکان

شنبه ساعت 16 نمایشگران عروسکی و کودکان به همراه عروسکهای خود به سمت تئاترشهر حرکت می‌ کنند تا به طور رسمی پس از نواخته شدن زنگ افتتاح، توسط فاطمه معتمدآریا، پرواز بادکنکها توسط کودکان و شعارهای صلح طلبی، جشنواره ، شروع به کار کند.

همچنین در اولین روز از جشنواره شش نمایش در تالارهای مجموعه تئاترشهر و تالار حافظ روی صحنه می‌رود. در اولین روز قرار است عادل بزدوده نمایش «آهای تو دیگه کی هستی» را در تالار اصلی ساعت 19 اجرا می کند.

نمایش «تیستو سبز انگشتی» نیز در دو اجرای 17:30 و 19:30 در تالار چهارسو اجرا می شود و تالار سایه پذیرای نمایش «کنار ستاره‌ها بر می‌گردم» به کارگردانی زهره بهروزی نیا است. این نمایش نیز در دو سانس 18 و 20 اجرا می‌شود.

نمایش «ناگهان کفتری» به کارگردانی محمدمهدی چاکری، ساعت 18:30 و 20:30 و «حکایت حاکمی که دیگر حاکم نیست» به کارگردانی اکرم ابوالمعالی از اصفهان ساعت 16:30 و 18 نیز از دیگر آثاری است که در تالار قشقایی و کارگاه نمایش اجرا می‌شود.

نمایش «بگذار پرنده‌ها بخوانند» به کارگردانی روشنک کریمی در تالار حافظ، ساعت 18 و 20 اجرا می‌شود.

متن پیام وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به پانزدهمین جشنواره بین‌المللی نمایش عروسکی

علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به پانزدهمین جشنواره بین‌المللی نمایش عروسکی تهران  مبارک پیام داد؛ در متن این پیام آمده است:

«هنر، همواره پرده ‌د‌ار راز و تجلی‌گاه نیاز بوده است؛ نیاز بشر به بازشناسی خویش و پیوستگی با جاودانگی و خدای خویش.

رمز تداوم این نیاز در نسل‌های متوالی انسان، جستجوی والاترین نعمت سعادت‌بخش، یعنی طمأنینه قلبی، آرامش‌خاطر و بهجت باطن است؛ به ‌ویژه در دنیایی که جای‌جای جغرافیای آن، کویرستانی از خشونت، پلشتی، ریاکاری و دوری از بخشش، صلح و مهرورزی شده است و تلخ‌ تر آنکه این جفا به نام دین و پروردگار و به دست متظاهرین به خداپرستی و رستگاری بر آیین آدمیّت می‌رود.

اما در این میان، نقطه امیدبخش، عرصه و فرصت متعالی و منزه هنر است که حرف انسان‌ساز خود را با عمیق‌ترین لایه‌های معنوی و در ساده‌ترین اما رساترین شیوه و ابزار به گوش تشنگانش می‌رساند.

در این دنیای متنوع هنری، پیکرک‌ها و عروسک‌ها، باصفاترین و ساده‌ترین روایت‌ها را از آن خود کرده‌اند. اینها به اندازه گستردگی و نفوذ همین صفا و سادگی و به پشتوانه چندهزارساله و پیشینه گرانقدر مقبولیت و صمیمیتت مضامین مردمی و دستان پر مهر آفرینشگران شان، از توانمندی انتقال گمشده‌های فطری آدمی، بی‌هیچ نیازی به امتیازات نژادی، زبانی، سیاسی، وساطت‌های زمینی و زمانی برخوردارند؛ درست به مثابه همان دنیای لطیف و پاکیزه کودکان و نوجوانان.

از این منظر و با توجه به گستره و عمق نفوذ نمایش عروسکی، «پانزدهمین جشنواره بین‌المللی نمایش عروسکی تهران- مبارک»، فرصتی نجیب و صمیمانه برای یافتن اشتراکات فرهنگی، بسط معنویت و زلالی در روزگار معاصر با تکیه بر ظرفیت‌های وسیع فرهنگ و هنر ملّی خواهد بود.

این فرصت را قدر می‌دانم و توفیق تمامی آفرینشگران و تلاشگران ارجمند این صحنه و حاضران در صحن این رویداد ارزشمند هنری را آرزومندم.»

پیام دبیر جشنواره بین‌المللی نمایش عروسکی

مرضیه برومند، دبیر پانزدهمین جشنواره بین‌المللی نمایش عروسکی تهران- مبارک، به مناسبت شروع این جشنواره، پیامی منتشر کرد:

«در آستانه پانزدهمین جشن بزرگ عروسک ها، سپاس‌گزاری می‌کنم از همه عروسک‌های دستکشی، میله‌ای، سایه و نخی... از همه‌ عروسک‌های پارچه‌ای، کاغذی، چوبی و بازیافتی که بی‌هیچ چشم داشت و منتی ماه‌هاست در دستان نجیب و پراحساس نمایشگران عروسکی در تلاش و تکاپوی برگزاری یک جشن باشکوه اند... دوستداران عروسک ها... به جشن ما خوش آمدید...»

حضور هنرمندان نمایش عروسکی در قطعه هنرمندان

یک روز قبل از آغاز جشنواره تئاتر عروسکی، هنرمندان نمایش عروسکی به همراه مرضیه برومند دبیر این دوره از جشنواره در قطعه هنرمندان حضور یافته و به یاد هنرمندان فقید عرصه نمایشی بر سر مزار اردشیر کشاورزی، احمد خمسه‌ای، بیژن نعمتی شریف، جواد ذوالفقاری، احمد بهبهانی، کامبیز صمیمی مفخم رفته و یاد و خاطره آنان را گرامی داشتند.

در این مراسم هنرمندانی چون فاطمه معتمدآریا، حمیدرضا اردلان، هنگامه مفید، عادل بزدوده، پوپک عظیم‌پور... و خانواده‌های هنرمندان فقید حضور داشتند.

برومند بر سر مزار مرحوم صمیمی مفخم گفت: چطور می‌توانیم بدون صمیمی مفخم جشنواره را برگزار کنیم و شاد باشیم.

وی همچنین بر سر مزار احمد بهبهانی بیان کرد: مرحوم بهبهانی از جمله نویسندگانی است که خیلی از آثار عروسکی را برای تلویزیون نوشته و این آثار ماندگار شده است. جای این نویسنده بسیار خالی است.

برومند همچنین بر سر مزار جواد ذوالفقاری و بیژن نعمتی شریف عنوان کرد: همه دانشجویان تئا‌تر مدیون این استاد بزرگ هستند و نعمتی شریف پدر تمام عروسک ها است. فکر کردم بدون اجازه استاتید نمی‌توان جشنواره نمایش عروسکی را برگزار کرد، جای تمام این هنرمندان در جشنواره خالی است و آمدیم اینجا تا با اجازه این استادان عزیز جشنواره را برگزار کنیم.

 حمیدرضا اردلان نیز در این مراسم گفت: امروز کنار هم جمع شدیم و این حضورمان در نزد درگذشتگان تاثیر عمیقی بر ما داشت. مرگ امری قطعی است و از آن گریزی نیست و زندگی نیز اقبال است و ما انسان‌ها اقبال پیدا کردیم که انسان باشیم. به نظرم مرگ با واژه مرد هم ریشه است و زن با واژه زندگی و این دو مکمل یکدیگر هستند.

«در همین نزدیکی» به پرده آخر رسید

نمایش «درهمین نزدیکی» کار جلال تجنگی روز جمعه 21 شهریور ساعت 19 آخرین اجرای خود را در سالن سایه مجموعه تئاتر شهر پشت سر می گذارد.

این نمایش که با استقبال تماشاگران و به خصوص پژوهشگران و منتقدان حوزه هنرهای نمایشی و متخصصان اقتصاد قرار گرفته امروز جمعه 21 شهریور به کار خود پایان می دهد. در این نمایش مهدی حاجیان، مهران حسینی، آفاق میرقاسمی، علی نجفی و سعید هاشمی پور به ایفای نقش می پردازند.طراح صحنه و لباس این نمایش مهدی دیلمی، طراح نور بابک شاه علیزادگان،طراح پوستر و بروشور سعید بهداد و دستیار کارگردان عباس شاه محمدزاده هستند.

«پینوکیو» به تعطیلات می رود

نمایش «پینوکیو» به کارگردانی محمدرضا مالکی همزمان با برگزاری جشنواره تئاتر عروسکی تهران مبارک به مدت یک هفته اجرا نمی شود.

این نمایش که اجراهای عمومی خود را از دوم شهریورماه در تالار هنر آغاز کرده است، به دلیل برگزاری پانزدهمین جشنواره تئاتر عروسکی تهران- مبارک از شنبه 22 شهریور ماه به مدت یک هفته اجرا نمی شود.

نمایش «پینوکیو» بر اساس داستانی با همین نام نوشته کارلو کلودی است که توسط محمدرضا مالکی طراحی و کارگردانی شده است.