خرم آباد - خبرگزاری مهر: امام جمعه موقت خرم آباد "حیا" را عامل عاقبت خیری انسانها دانست و گفت: ورود ماهواره به خانواده ها باعث بروز کم حیایی می شود.

به گزارش خبرنگار مهر، حجت الاسلام قاسم متقی نیا در حاشیه نماز جمعه این هفته خرم آباد در جمع خبرنگاران با بیان اینکه یکی از نشانه های ایمان مسئله حیا است اظهار داشت: عمل به ایمان نشانه هایی دارد که این نشانه ها در ظاهر و باطن فرد مومن وجود دارد و در بررسی آیات و روایات متعدد یکی از این نشانه ها حیا دانسته شده است بنابراین حیا سبب بروز ایمان می شود.

وی به تاکیدات امامان معصوم و ائمه اطهار بر داشتن حیا در زندگی اشاره کرد و بیان داشت: در نامه 53 نهج البلاغه امیر المومنین(ع) خطاب به مالک اشتر می فرماید ای مالک افرادی را برای حکومت انتخاب کن که طمع را از دل ریشه کن کرده باشند و چرب زبانی نتواند آنها را تحت تاثیر قرار دهد و همچنین با تجربه و با حیا باشند.

امام جمعه موقت خرم آباد حیا را یکی از اوصاف خداوند متعال دانست و عنوان کرد: خداوند می فرماید هرگاه بنده ای از من درخواستی داشته باشد حیا می کنم درخواستش را پاسخ ندهم.

حجت الاسلام متقی نیا با استناد به روایتی، حیا را در راس صفات انبیا برشمرد و تصریح کرد: حیا خیر محض است و کسانیکه تصور می کنند به واسطه داشتن حیا چیزی را از دست می دهند اشتباه می کنند.

وی با اشاره به اینکه حیا لباس رستگاری و تقوا و نوری است که مانع از ظلمت گناه می شود، تصریح کرد: کم حیایی و بی حیایی باعث می شود خداوند از شخص روی گردان شود و کسانیکه در طول تاریخ اهل حیا بودند زمینه نجات آنها فراهم شده است.

امام جمعه موقت خرم آباد حیا را عامل عاقبت خیری انسان ها دانست و اضافه کرد: در حادثه کربلا نیز نمونه نجات شخص باحیا دیده شد و حیا یکی از ویژگی های حر بود که باعث نجاتش شد و او را عاقبت به خیر کرد.

حجت الاسلام متقی نیا گفت: خلاصه تعالیم انبیا در این جمله است، کسی که حیا نداشته باشد هیچ چیز جلودارش نیست و هر کاری را که بخواهد انجام می دهد و این نمایشگاه کامل بی ایمانی و بی تقوایی است.

وی نمازگزاران و همه مومنین را به داشتن حیا دعوت کرد و افزود: موارد جزئی کم حیایی را بایستی جدی گرفت و باید در گفتار حیا داشته باشیم که اگر افراد خانواده در گفتارشان حیا را رعایت نکنند سرانجام کم حیایی آنها به بی حیایی تبدیل می شود.

امام جمعه موقت خرم آباد بیان داشت: بی حیایی در گفتار و در مراقبت از چشم کم کم و به تدریج منجر به رسیدن از گناهان کوچک به گناهان بزرگ و مخالفت با مکتب امامان معصوم می شود.

حجت الاسلام متقی نیا با بیان اینکه در برخی موارد حیا جایگاهی ندارد افزود: نپرسیدن مسائل شرعی نشان دهنده حیا نیست و در مقابله با رسم های غلط بایستی حیا را کنار گذاشت.

وی به یکی از نصادیق فرهنگی بی حیایی در جامعه اشاره کرد و گفت: ورود ماهواره به خانواده ها باعث بروز کم حیایی می شود و فرهنگ خانواده تغییر می کند و آن خانواده سرنوشت خوبی نخواهد داشت.