بوشهر - خبرگزاری مهر: شهرستان جم یکی از میزبانان صنایع نفتی و گازی استان بوشهر است ولی با وجود ایفای نقش بالا در اقتصاد کشور، مردم این مناطق با مشکلات زیادی روبرو هستند که راه‌های مواصلاتی و آب از مهمترین مشکلات مردم در این مناطق است.

به گزارش خبرنگار مهر، شهرستان جم در جنوب استان بوشهر چند سالی است که از شهرستان کنگان منفک شده است و هر چند یکی از شهرستان‌های کوچک استان بوشهر از نظر وسعت و جمعیت است، ولی نقشی بسیار مهم و اثرگذار در تولید انرژی و همچنین اقتصاد کشور دارد.

پالایشگاه فجر جم یکی از ظرفیت‌های بسیار مهم در این شهرستان است که حدود 30 درصد از گاز کشور را تولید می‌کند و به عنوان بزرگترین پالایشگاه گازی کشور به عنوان یک نقطه اتکاء برای تولید سبد انرژی کشور به حساب می‌آید.

بخشی از کارکنان صنایع مستقر در پارس جنوبی نیز در این شهرستان زندگی می‌کنند و افزایش جمعیت این شهر در سال های اخیر به علت حضور نیروهای فعال در بخش انرژی از پارس جنوبی و همچنین پالایشگاه فجر جم بوده است.

این افزایش جمعیت باعث شده است تا شاهد عدم تناسب زیرساخت‌های موجود در این شهرستان با جمعیت کنونی باشیم و لازم است که این زیرساخت‌ها توسعه یابد و حال که بخش قابل توجهی از نیروهای صنایع انرژی در این شهرستان زندگی می‌کنند، صنایع نیز برای توسعه زیرساخت‌های شهرستان تلاش بیشتری داشته باشند.

هم اکنون مردم شهرستان جم با مشکلات زیادی روبرو هستند که از مهمترین مشکلات می‌توان به بحران آب در بخش کشاورزی و همچنین آب کشاورزی اشاره کرد و راه‌های مواصلاتی نیز همواره یکی از دغدغه‌های مهم مردم این شهرستان بوده است.

البته راه و آب تنها مشکلات این شهرستان نیست و از دیگر مشکلات شهرستان جم می‌توان به فرسودگی شبکه آبرسانی ریز، حفر چاه‌های غیر مجاز، نبود سالن ورزشی در روستاها با وجود استعدادهای فراوان، راه ورودی روستاها، عدم اتصال روستاها به شبکه گازرسانی و عدم تعامل سازنده شرکت پالایشگاه گاز فجر جم با مناطق پیرامونی اشاره کرد.

راه‌های مواصلاتی بخش ریز مشکلات زیادی برای مردم ایجاد کرده است

رئیس شورای اسلامی شهرستان جم در گفتگو با خبرنگار مهر در ارتباط با مشکلات بخش ریز شهرستان جم اظهار داشت: پروژه آبخیزداری جم از پروژه های مهم استان بود ولی متاسفانه اجرایی نشد

حسین محدثی اظهار داشت: راه‌های مواصلاتی ریز گلایه‌های بسیار مردم در پی داشته است و اداره کل راه وشهرسازی استان گفته است که بسیاری از این راه‌ها در حیطه وظایف وزارت راه و شهرسازی نیست.

وی تصریح کرد: همه مسئولان باید برای رفع مشکلات راه‌های مواصلاتی شهرستان جم وارد عمل شوند تا شاهد بهبود این وضعیت باشیم و بخشی از نیازهای مردم را پاسخ دهیم.

میرزایی رئیس شورای شهر ریز با بیان اینکه شرکت پالایشگاه گاز فجر جم  با مصرف آب شهرستان ماهانه 250 میلیون تومان به اداره کل آب منطقه ای بوشهر پرداخت می کند، گفت: باید حداقل بخشی از این پرداختی ماهیانه، در اختیار شهرستان جم قرار بگیرد.

تلاش برای اجرای احداث جاده ایمن جم به ریز

نماینده شهرستان‌های جم، دیر، کنگان و عسلویه در مجلس شورای اسلامی نیز با اشاره به تلاش های صورت گرفته برای پیگیری و رفع مشکلات مردم در شهرستان جم اظهار داشت: طرح‌های نیمه تمام را با تمام توان پیگیری کردیم تا بتوانیم با بهره‌برداری از این طرح ها شاهد توسعه و آبادانی بیشتر باشیم.

حجت الاسلام موسی احمدی با اشاره به اینکه نگاه دولت تکمیل پروژه‌های نیمه تمام است، بیان داشت: آماده تعامل و همکاری با شوراها برای پیگیری حل مشکلات هستم و نگاهم به تمام روستاها و شهرهای حوزه انتخابیه عادلانه است.

وی در ادامه به اشاره به تلاش‌های صورت گرفته برای اجرای احداث جاده ایمن جم به ریز، خاطرنشان ساخت: تعهد نفت به تامین اعتبار این طرح از پیگیری‌های بسیار خوبی بوده که در این زمینه صورت گرفته است.

نماینده شهرستان‌های جم، دیر، کنگان و عسلویه در مجلس شورای اسلامی همچنین با اشاره به مشکلات مخابرات در این شهرستان افزود: پیگیری برای حل مشکلات اینترنت و مخابرات را با جدیت در دستور کار داشته‌ایم.

سوال از وزیر برای عدم ایمن‌سازی راه مواصلاتی ریز به دوراهک

عضو کمیسیون انرژی مجلس افزود: اگر وزارت راه و شهرسازی در ایمن سازی راه مواصلاتی ریز به دوراهک ورود جدی نکند و اقدامات سازنده در برخی راه‌های مواصلاتی جنوب استان بوشهر به طور ملموس اجرا نشود سوال از وزیر راه و شهرسازی در صحن علنی مجلس در دستور کار قرار می‌گیرد.

احمدی به اهمیت سد باغان اشاره کرد و گفت: احداث این سد به سود کل استان است با توجه به درک این واقعیت توسط همه مسئولان پیش بینی می شود جزء اولین سدهای مهم باشد که در دستور کار احداث قرار می گیرد و پیگیری برای این پروژه ادامه خواهم داد.

نماینده شهرستان‌های جم، دیر، کنگان و عسلویه در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: با حمایت مسئولان  شهرستان و شوراها آماده پیگیری برای رفع مشکلات این شهرستان هستیم.

..............................................
گزارش: ابراهیم قیصری