زنجان - خبرگزاری مهر: فرماندار طارم با اشاره به تولید سالانه بیش از 400 هزار تن محصولات زراعی و باغی در این شهرستان گفت: شهرستان طارم 45 درصد از زیتون کشور را تولید و در تولید این محصول مقام اول کشوری را به خود اختصاص داده است.

به گزتارش خبرنگار مهر، علی باقری بعد از ظهر یکشنبه در  جلسه شناسایی استعدادهای کشاورزی شهرستان طارم با حضور مدیر کل جهاد کشاورزی استان کربلای کشور عراق و مسئولین شهرستان طارم افزود: با توجه به شرایط ویژه آب و هوایی و استراتژیک بودن منطقه، تنوع محصولات در شهرستان طارم بسیار زیاد است بطوریکه 60 نوع محصول زراعی و باغی در این منطقه کشت و تولید می شود.

باقری در ادامه به فراوانی محصولات کشاورزی طارم اشاره کرد و ادامه داد: این شهرستان آمادگی لازم را برای صادرات محصولات کشاورزی از جمله زیتون، برنج، سیر، گوجه فرنگی، انار و انجیر به کشور عراق دارد.

رزاق علی ردام مدیر کل جهاد کشاورزی استان کربلا افزود: با توجه به وجود انواع مختلف زیتون در شهرستان طارم و سازگاری خاک و آب و هوای استان کربلا با محصول زیتون نهال زیتون از ارقام مختلف در این شهرستان خریداری و از استعدادهای کارشناس جهاد کشاورزی این منطقه برای احداث باغات زیتون در کربلا استفاده خواهیم کرد.

وی در ادامه از ایجاد کمربند سبز از نجف تا کربلا خبر داد و افزود: ما در حوزه کشاورزی با توجه به وجود استعدادهای کشاورزی این منطقه و محصولات موجود آمادگی همکاریهای لازم را برای گسترش تبادلات کشاورزی و تبادل محصول و نهال زیتون داریم.

رزاق علی ردام گفت: با توجه به معرفی شهرستان طارم بعنوان قطب تولید زیتون توسط هیئت ایرانی در عراق، شناسایی این منطقه و آشنایی با ارقام مختلف زیتون و محصولات زیتون و محصولات دیگر دستور کار مدیریت جهاد کشاورزی استان کربلا قرار گرفت و طی مذاکره با اتحادیه شرکتهای تعاونی استان زنجان شهرستان طارم را برای شناسایی و تبادلات کشاورزی در نظر گرفته ایم.

همچنین مسئول اتحادیه شرکتهای تعاونی کشاورزی شهرستان زنجان هم به تفاهمات کشاورزی استان زنجان و استان کربلا اشاره کرد و افزود: استان کربلا برای ایجاد کمربند سبز از نجف تا کربلا بطول 1500 کیلومتر نهال زیتون را از شهرستان طارم خریداری خواهد کرد.

بابایی از برپایی نمایشگاه محصولات کشاورزی در کربلا خبر داد و افزود: در پایان آبان ماه نمایشگاه محصولات کشاورزی در کربلا برپا خواهد شد که محصولات طارم نیز در آن نمایشگاه عرضه می شود.