اراک- خبرگزاری مهر: معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مرکزی گفت: با اجرای طرح های آبخیزداری در استان مرکزی سالانه 102 میلیون متر مکعب از آبهای سطحی مهار و در سفره های آب زیر زمینی تغذیه می شود.

ابوالفضل نوری در گفتگو با خبرنگار مهر  افزود: به منظور کنترل و مهار روان آبها اجرای طرح های آبخیزداری از سال 70 در استان آغاز شده و تاکنون در سطح 980 هزار هکتار ازحوزه های آبخیز این عملیات اجرا شده است.

وی افزود: طرح ها ی آبخیزداری در قالب عملیات مختلف مکانیکی، بیومکانیکی و عملیات بیولوژیک اجرا می شود که شامل احداث بندهای خاکی، بانکت بندی، سرریز و ریپ رایپ بندخاکی، مرمت بندهای خشکه چین، بندسنگ و ملاتی، ، بندگابیونی سرریزسنگ و ملات و طراز بندی است.

نوری با اشاره به اینکه سال کذشته نیز در هفت هزار هکتار از اراضی استان عملیات آبخیزداری اجرا شده گفت: در صورت تخصیص اعتبار پیش بینی می شود امسال در سطح 30 هزار هکتار حوزه های آبخیز استان این عملیات اجرا شود.

وی اضافه کرد: استان مرکزی با دارابودن هشت حوزه آبخیز اصلی مشکلات قابل توجهی در زمینه فرسایش، رسوب، سیل و کم آبی دارد.

نوری خاطرنشان کرد: تغذیه سفره های آب زیرزمینی، مهار سیلاب، کنترل فرسایش خاک، ذخیره نزولات آسمانی کاهش اثرات خشکسالی از جمله اهداف اجرای طرح های آبخیزداری در استان است.