ارومیه - خبرگزاری مهر: نماینده برنامه عمران سازمان ملل متحد در ایران(UNDP)، توجه به رویکرد زیست بومی و اکوسیستمی با همکاری جوامع محلی در احیای دریاچه ارومیه را نتیجه بخش و اثر گذار دانست.

به گزارش خبرنگار مهر، بالاسوبر امانیام مورالی شامگاه یکشنبه در جریان بازدید سفیر ژاپن از تالابهای حوضه آبریز دریاچه ارومیه در جنوب آذربایجان غربی، افزود: توجه به رویکرد زیست بومی و اکوسیستمی برای احیای دریاچه ارومیه برای اولین بار از زمان وقوع بحران تا کنون، افزود: در قالب اجرای این طرح، از پتانسیل جوامع محلی استفاده می‌شود.

وی با انتقاد از اینکه متاسفانه تاکنون با رویکردهای مهندسی و سخت‌افزاری به چالش دریاچه ارومیه نگریسته شده، اظهار داشت: با گذشت زمان کمی از آغاز اجرای طرح احیای دریاچه ارومیه به صورت پایلوت در بخشی از مناطق آذربایجان غربی، و پیشرفت مناسب آن و نتایج مثبت حاصله، همچنان بحران دریاچه به عنوان چالش در ایران باقی است.

نماینده برنامه عمران سازمان ملل متحد در ایران(UNDP) با بیان اینکه پروژه فعلی احیای دریاچه ارومیه، تغییری در گفتمان مربوط به چگونگی نجات دریاچه ارومیه ایجاد کرده، گفت: امیدواریم نتایج اجرای این طرح موفقیت‌آمیز بوده و منجر به احیای مجدد دریاچه شود.

وضعیت اکولوژیکی دریاچه ارومیه بحرانی است/ کمک های بین‌المللی برای نجات دریاچه

مشاور ارشد بین ‌المللی طرح حفاظت از تالابهای ایران، وضعیت اکولوژیکی دریاچه ارومیه را حاد و بحرانی دانست و  افزود: وضع اکولوژی اکوسیستم دریاچه بحرانی است که در این راستا اجرای برنامه عمرانی سازمان ملل و کمکهای بین‌المللی برای احیای این دریاچه و بهبود وضعیت اکولوژیکی آن بسیار مهم است.

مایکل موزر با اشاره به اینکه جهت تامین آب مورد نیاز و نگهداری از آب دریاچه ارومیه در حالت عادی پروژه ‌هایی توسط سازمان ملل در این دریاچه اجرا می‌شود، اعلام کرد: باید برای جلوگیری از بحرانهای زیست محیطی در این منطقه اقدامات لازم در راستای بهبود وضعیت حاد دریاچه ارومیه انجام شود.

مشاور ارشد بین ‌المللی طرح حفاظت از تالاب ‌های ایران در خصوص برنامه‌های سازمان ملل جهت نجات دریاچه ارومیه، اظهار داشت: هم اکنون پروژه ‌هایی برای برگرداندن دریاچه ارومیه به حالت عادی توسط سازمان ملل تعریف شده که امیدوارم با استفاده از این برنامه‌ها بتوان آب را نگهداری و وضعیت تالاب‌ها را بهبود بخشید.

موزر با بیان اینکه این پروژه توسط بخش محیط زیست در سازمان ملل مورد پشتیبانی قرار می‌گیرد و علاوه بر اقدامات این آژانس، دولت جمهوری اسلامی ایران نیز کمک و پشتیبانی های لازم را در این راستا انجام می‌دهد، ادامه داد: اگر اقدامی سریع برای نجات دریاچه ارومیه انجام نشود طی آینده نزدیک شاهد خشک شدن دریاچه ارومیه خواهیم بود.

مشاور ارشد بین المللی طرح حفاظت از تالاب‌های ایران ضمن تاکید بر اینکه برای اثربخش بودن اجرای طرح احیای دریاچه ارومیه، آن را به شکل پایدار به اجرا درآورد، گفت: اجرای طرح احیای دریاچه ارومیه مستلزم مشارکت بخش مردمی است.

وی به اولویتهای اساسی و قابل توجه در راستای احیای دریاچه ارومیه بر اساس برنامه 10 ساله آن اشاره کرد و افزود: پایداری طرحهای اجرایی و تداوم مستمر آن در سالهای آینده از جمله نکات مهمی است که باید در این زمینه مورد توجه قرار گیرد.

حضور جوامع محلی در تصمیم گیری برنامه های احیای دریاچه ارومیه مغفول مانده بود

مدیر ملی طرح حفاظت از تالاب‌های ایران هم در جریان این بازدیدها اجرایی شدن طرح احیای دریاچه ارومیه را مستلزم همکاری بین‌ بخشی و مشارکت مردمی دانست و گفت: بیش از 13 هزار نفر کشاورز در قالب اجرای طرح احیای دریاچه ارومیه مشارکت دارند که به منظور بهره‌گیری از ظرفیت بخش مردمی، باید حمایتهای لازم از این افراد انجام شود.

محسن سلیمانی با اشاره به اینکه 15 سال پیش نخستین هشدارها در مورد خطر از بین رفتن دریاچه ارومیه داده شده بود، اعلام کرد: توسعه ناپایدار در حوزه آبریز دریاچه ارومیه و عدم هماهنگی بین بخشی در این حوزه به عنوان زنگ هشدار اعلام شده است.

وی عدم حضور موثر جامعه محلی و مردم در امر تصمیم‌گیری را از جمله نکات مغفول مانده در حوزه آبریز دریاچه ارومیه اعلام و اضافه کرد: نتایج این هشدارها سبب شکل‌گیری مجموعه اقداماتی شده تا منابع آبی در حوزه آبریز دریاچه ارومیه مدیریت شود.

مدیر ملی طرح حفاظت از تالاب‌های ایران با اشاره به اینکه طی برنامه‌ای سه ساله تلاش شده برنامه جامعی در این زمینه تدوین و با کمک ذینفعان اجرایی شود، ادامه داد: مهم‌ترین دستاورد این طرح که با مشارکت دولت ژاپنی اجرا می‌شود، کاهش مصرف منابع آبی و سموم کشاورزی با مشارکت محلی و مردمی است.

سلیمانی افزود: دولت ژاپن مبلغ یک میلیون دلار برای کمک به دریاچه ارومیه اختصاص داده که این مبلغ در راستای اجرای برنامه مدیریت جامع حوضه آبریز دریاچه ارومیه و در محورهای استقرار کشاورزی پایدار، مدیریت و حفاظت از تنوع زیستی در معرض خطر و برنامه های آموزش و اطلاع رسانی هزینه می شود.

احیای دریاچه ارومیه نیازمند مشارکتها و مشاوره های داخلی و خارجی است

مدیرکل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی نیز در جریان این بازدیدها با بیان اینکه احیای دریاچه ارومیه نیازمند مشارکتها و مشاوره های داخلی و خارجی است، گفت: موضوع تردد در پارک ملی دریاچه ارومیه، حفاظتهای نوین، مسایل مطرح در زمینه تنوع زیستی و غیره از جمله مواردی است که نیازمند حمایت و همکاری در این زمینه هستیم.

حسن عباس نژاد اظهار داشت: ما خواهان همکاری های بیشتر دانشگاهی و گسترش ارتباطات علمی با ژاپن در زمینه های زیست محیطی هستیم تا بتوانیم گامهای بهتری با تکیه بر تکنولوژیهای نوین در زمینه حفاظت از محیط زیست برداریم.

وی با اشاره به اینکه جایکا در سال گذشته و جاری بازدیدهای متعددی در استان از زیر حوضه آبریز دریاچه ارومیه داشته، ادامه داد: از مسئولان و مجریان طرح می خواهیم در حوزه استان و تالابها اگر اقداماتی در دست انجام دارند در راستای احیای دریاچه ارومیه به آنان سرعت ببخشند.

بازدید سفیر ژاپن از اجرای طرح کشاورزی پایدار در حوضه دریاچه ارومیه در میاندوآب

کوجی هوندا سفیر ژاپن در جمهوری اسلامی ایران عصر روز یکشنبه از اجرای طرح کشاورزی پایدار در حوضه دریاچه ارومیه در میاندوآب بازدید کرد.

طرح استقرار کشاورزی پایدار در حوضه دریاچه ارومیه با همکاری کشور ژاپن، برنامه عمران سازمان ملل (undp) و جمهوری اسلامی ایران و با هدف ارتقای سطح آگاهی بهره برداران و احیای این دریاچه در 41 روستای استان های آذربایجان غربی و شرقی اجرا می شود.

در این بازدید سفیر ژاپن در گفت و گوی رودررو با کشاورزان و بهره برداران این روستا از نزدیک با نحوه اجرای این طرح و مسایل و مشکلات کشاورزان آشنا شد.

سفیر ژاپن با اظهار رضایت از اجرای این طرح و مشارکت خوب کشاورزان خواستار تداوم آن و همکاری همه روستاییان در اجرای آن شد.

طرح کشاورزی پایدار با راهبرد IPCM نوعی از کشت و زراعت است که مشارکت مردمی را در کاهش میزان مصرف آب و افزایش راندمان تولید در واحد سطح در حوضه آبریز دریاچه ارومیه مد نظر قرار می دهد.

این طرح با مشارکت 15 هزار نفر کشاورز و 300 نفر کارشناس غیردولتی در دو استان آذربایجان غربی و آذربایجان شرقی و با همکاری ایران و ژاپن و نیز UNDP (برنامه عمران سازمان ملل متحد) انجام می شود.

سفیر ژاپن در سفر خود به آذربایجان غربی از دریاچه ارومیه، تالاب بین المللی کانی برازان مهاباد و چند روستای حاشیه این دریاچه نیز بازدید کرد.

وی در این بازدید از نزدیک با شرایط زیست محیطی این تالاب، روستاهای اطراف آن، پرندگان و مشخصات این تالاب آشنا شد.

هوندا با اظهار علاقه نسبت به محیط این تالاب اظهار امیدواری کرد تا در قالب تورهای گردشگری بین دو کشور گردشگران نیز بتوانند از مزایای این تالاب زیبا بهره مند شوند.

تالاب کانی برازان با 927 هکتار وسعت در 30 کیلومتری شمال شهرستان مهاباد و در شمال و شرق روستای ˈقره داغˈ واقع شده و به دلیل گوناگونی و فراوانی گونه های زیستی از سوی کمیته ملی طبیعت گردی کشور به عنوان نخستین سایت پرنده نگری درایران معرفی شده است.