به گزارش خبرگزاری مهر، اجرای نمایش «آنتیگنه» به کارگردانی حمیدرضا هدایتی در تماشاخانه سه نقطه، تا 11 مهرماه تمدید شد. این اثر نمایشی که بر اساس سه گانه «افسانه های تبای» اثر سوفوکل، توسط حمیدرضا هدایتی نوشته و کارگردانی شده از 2 شهریورماه در تالار رکن الدین خسروی این تماشاخانه به صحنه رفته است که به دلیل استقبال مخاطبان تا 11 مهرماه به اجرای خود ادامه می دهد.
در نمایش «آنتیگنه» بازیگرانی چون فاطمه احمدى، رامین جعفری، ژیلا دایى، بابک قادرى، رامین معصومیان، حمیدرضا نقره دوست، حمیدرضا بوسعدى، مصطفى مباشرى، مرضیه زهرى، راشین دولت شاهى، بهداد قادرى، شهاب ملک پور و محمد عسگرى به ایفای نقش میپردازند. همچنین مسعود دلخواه در مقام مشاور کارگردان و محمدحسن نجفی نیز به عنوان مدیر پروژه با این گروه همکاری میکنند.
«آنتیگنه» که طی روزهای گذشته میزبان جمعی از هنرمندان از جمله قاسم جعفری، علی ژکان، ناصر حسینی مهر، عطاا... کوپال، محمد ابراهیمیان، قاسم قلی پور، امیرکاوه آهنین جان، آرش آبسالان، ایوب آقاخانی و... بوده تا 11 مهرماه، هر روز به جز شنبهها ساعت 20 در تالار استاد رکن الدین خسروی تماشاخانه سه نقطه، به آدرس میدان ولیعصر بلوار کشاورز، بعد از خیابان فلسطین، خیابان کبکانیان، نبش کوچه مرتضی زاده، به صحنه میرود.
«بر پهنه دریا» تا 24 مهرماه تمدید شد
اجرای نمایش «بر پهنه دریا» به کارگردانی و بازی پارسا پیروزفر که قرار بود تا 17 مهرماه اجرا داشته باشد، تا 24 مهرماه تمدید شد. پیش از این نیز به دلیل استقبال علاقمندان به این نمایش، «برپهنه دریا» آخر هفته ها با یک اجرای فوق العاده در دو ساعت 20 و 21:30 روی صحنه رفته است.
«بر پهنه دریا» یک كمدى سیاه است و روایتگر موقعیت منحصر به فرد سه مرد متمدن و كشتى شكسته است كه بر روى كلكى در میان اقیانوس سرگردانند. اسلاومیر مروژک نمایشنامه نویس نامدار لهستانى، نمایشنامه «برپهنه دریا» را در سال 1961١ به رشته تحریر در آورده است.
سیاوش چراغی پور، هوتن شکیبا، علی ابدالی و پارسا پیروزفر در این نمایش ایفاى نقش مى كنند. آتوسا قلم فرسایی طراح صحنه و لباس و نورالدین حیدری ماهر دستیار کارگردان، برنامه ریز و مدیر تولید این اثر نمایشى هستند.
تئاتر شهر چهارشنبه دوم مهر تعطیل است
تالارهای نمایشی مجموعه تئاتر شهر چهارشنبه دوم مهر به مناسبت سالروز شهادت امام محمد تقی (ع) اجرایی ندارند.
با توجه به فرا رسیدن سالروز شهادت امام محمد تقی (ع) تمامی نمایش های به صحنه رفته در تئاتر شهر چهارشنبه دوم مهر به صحنه نمیروند.
ساعت اجرای نمایش «ماضی استمراری» تغییر کرد
ساعت اجرای نمایش « ماضی استمراری» در تالار قشقایی از دوشنبه 31 شهریور تغییر پیدا کرد.
این اثر نمایشی که از دوم شهریور ماه به نویسندگی مرضیه ازگلی و کارگردانی ندا هنگامی ساعت 19:45 در تالار قشقایی به صحنه می رفت با پایان گرفتن پانزدهمین جشنواره بین المللی تئاتر عروسکی در ساعت دیگری به صحنه خواهد رفت.
نمایش «ماضی استمراری» از دوشنبه 31 مرداد تا پایان اجراهای خود ساعت 19:30 میزبان علاقمندان تئاتر خواهد بود.
این اثر نمایشی از تاریخ یاد شده با بازی (به ترتیب ورود صحنه) صدیقه کیانفر، مهدی صباغی، ناهید مسلمی، مهسا ایرج پور، خسرو شهراز، شیدا خلیق، سعید زارعی میزبان علاقمندان تئاتر است.
نمایشنامه «مارش پیروزی» نقد شد
نمایشنامه «مارش پیروزی و دو نمایشنامه دیگر» نوشته بهزاد صدیقی عصر روز گدشته همزمان با فرا رسیدن هفته دفاع مقدس در سی امین نشست صحنه کاغذی فرهنگسرای فردوس نمایشنامه خوانی، نقد و بررسی شد.
در این نشست نقد و بررسی، همایون علی آبادی مدرس و پژوهشگر تئاتر، رامین فنائیان منتقد و پژوهشگر تئاتر، بهزاد صدیقی نمایشنامه نویس، منتقد و پژوهشگر تئاتر و همچنین بهاره رهنما نویسنده، بازیگر و کارگردان و فهیمه امنزاده بازیگر تئاتر به منظور نقش خوانی این نمایشنامه حضور داشتند.
در ابتدای نشست رامین فنائیان منتقد و پژوهشگر تئاتر به معرفی این اثر پرداخت و گفت: نمایشنامه «مارش پیروزی و دو نمایشنامه دیگر» با عناوین «تلفن بی موقع» و «تلفن آنسوی خط» در 82 صفحه قطع رقعی با شمارگان 1000 نسخه توسط انتشارات افراز به چاپ رسیده است.
وی افزود: نمایشنامه «مارش پیروزی» در دهمین جشنواره تئاتر دفاع مقدس توسط فروغ قجابگلی با عنوان جایی دیگر اجرا شده است. همچنین نمایشنامه «تلفن آن سوی خط» در مسابقه نمایشنامهنویسی رادیو در سال 87 نیز برگزیده شده است. در ضمن این اثر در همایش كانون نمایشنامهنویسان خانه تئاتر ایران و نمایشنامهنویسان ارمنستان در ایروان نیز نمایشنامهخوانی شد.
این منتقد و پژوهشگر تئاتر اظهار کرد: زمانی که داستان می نویسیم در واقع یک رویداد را توصیف می کنیم ولی در وادی نمایش نیز یک رویداد را نشان می دهیم و تماشاگری که نمایش را می بیند می تواند از آن موضوع و یا ماجرا تاثیر بپذیرد و اندیشه مورد نظر کارگردان را درک کند.
این منتقد و پژوهشگر تئاتر، دیالوگ های این نمایشنامه ها را یکی از نکات و وجوه مثبت این اثر معرفی کرد و با اشاره به صدای مارش پیروزی گفت: در این نمایشنامه با باز شدن هر دری صدای مارش پیروزی شنیده می شود و این اتفاق به این معنا است که شخصیت های داستان فکر می کنند بیرون از این جا پیروزی و داخل نیز محدودیت وجود دارد.
در ادامه همایون علیآبادی مدرس و پژوهشگر تئاتر گفت: ما در مورد جنگ و دفاع مقدس متون، شعر و رمانهای زیادی خواندهایم ولی كدامیک از آنها در اذهان و خاطرات مردم باقی مانده است؟ اثر هنری نباید تاریخ مصرف داشته باشد و ما باید به سمت آثار ماندگار گام برداریم. صدیقی به دلیل نگاه غیر مستقیم و غیر فرمایشی كه در كارهایش وجود دارد ماندگار میشود چون در كارهای او یک روانشناسی و ژرفای عمیقی وجود دارد.
این پژوهشگر تئاتر عنوان کرد: ما در گذشته میگفتیم جنگ نعمت است ولی صدیقی در كار خود اشاره دارد كه جنگ واقعا تلخ است و به نظر من هم هیچ جنگی حتی جنگ تن به تن هم شادی ندارد و سراسر تلخ است.
علیآبادی تصریح کرد: یكی از مشكلات نمایشنامه صدیقی، دستور صحنههای زیاد كار اوست و اینكه نباید از زبان شكسته در متن استفاده شود بلكه ما میتوانیم در اجرا از این نوع زبان استفاده كنیم.
در بخشی دیگر از این نشست بهاره رهنما گفت: موضوعی که در این نمایشنامه مورد توجه من قرار گرفت وجود تم در انتظار گودویی زنانه، حس انتظار، میل به رفتن و برگشتن در این نمایشنامه است.
رهنما متذکر شد: نسل گذشته با میل به تغییر و جلو رفتن از شکستن ساختارها و تجربه کردن ترس و هراسی ندارند ولی آدم هایی مثل من از تغییر این چارچوب ها می ترسند. برای من جالب بود که آقای صدیقی ترس در سن بالاتر و سنگینی که در زن ها ایجاد می شود را به خوبی حس کرده است، سنگینی که پای رفتن را سست می کند.
در بخشی دیگر از این نشست خالق نمایشنامه «مارش پیروزی» گفت: در نمایشنامه خوانی، نمایشنامه را یا خود نویسنده به تنهایی می خواند و یا گروه بازیگران بدون استفاده از ظرفیت های اجرای نمایش صحنه ای و تنها با استفاده از تغییر لحن و صدا نقش خوانی می کنند؛ در واقع یکی از اهداف نمایشنامه خوانی مطلع شدن نویسنده از بازتاب و نظرات مخاطبان است.
صدیقی با اشاره به سلسله نشست های نمایشنامه خوانی صحنه کاغذی فرهنگسرای فردوس گفت: هدف از این نشست ها بازخوانی و معرفی نمایشنامه های منتشر شده به منظور آشنایی مخاطبان و شهروندان علاقمند با ادبیات نمایشی معاصر ایران است و در واقع با برگزاری این برنامه درصدد ترویج فرهنگ نمایشنامه خواندن مثل رمان و شعر خواندن هستیم.
سلسله نشست های نمایشنامه خوانی صحنه کاغذی آخرین یکشنبه هر ماه در فرهنگسرای فردوس برگزار می شود.