زاهدان-خبرگزاری مهر: رئیس بنیاد نخبگان سیستان و بلوچستان گفت: 50 درصد فارغ‌التحصیلان دانشگاهی سیستان و بلوچستان بیکار هستند که این تهدید بزرگی برای ما محسوب می‌شود.

مصیب پهلوانی در گفتگو با مهر بیان داشت: یکی از دلایل بیکاری جوانان استان عدم فرهنگ‌سازی به منظور گرایش دانشجویان به سمت آموزش‌های فنی و حرفه ای و تخصصی مورد نیاز استان است.

وی جذب و مهارت‌آموزی به جوانان جویای کار را عامل تاثیر گذاری در کاهش بیکاری و رفع آسیب های اجنماعی عنوان کرد و گفت: باید فرهنگ دریافت مدرک و بیکار نشستن را به فرهنگ مهارت آموزی و حرفه آموزی تبدیل کرد.

وی با تاکید بر اینکه لازم است تا آموزش‌های فنی و حرفه‌ای در کشور گسترش پیدا کند و باید در استان سیستان و بلوچستان این پیشرفت و توسعه به صورت جهشی انجام شود ادامه داد: سیستان و بلوچستان رنگین‌کمان معادن است و یکی از ظرفیت‌های مهم استان آموزش نیروی انسانی و بهره برداری از این پتانسیل است.

وی با اشاره به موفقیت‌های چشمگیر کره جنوبی در 50 سال اخیر ادامه داد:  تحقیقات نشان داده است که دلیل این موفقیت‌ها تاکید و توجه ویژه به تربیت نیروی انسانی بوده است که متاسفانه کشور ما به علت عدم برنامه‌ریزی و ساماندهی این حوزه آن‌طور که باید موفق نبوده است.

رئیس بنیاد نخبگان استان با بیان اینکه بالغ بر 100 هزار دانشجو در استان به تحصیل اشتغال دارند افزود: این تعداد دانشجو فرصت بزرگی برای جامعه جوان استان محسوب می شود اما از طرفی بیکاری 50 درصد فارغ‌التحصیلان دانشگاهی استان تهدید بزرگی محسوب می‌شود.