رحیم پورازغدی معتقد است سینمای انقلاب اسلامی با حذف کامل شهوت و مالیخولیا و مدیریت عناصری چون خشم، ترس و تخیل به سینمای غرب ثابت کرد که می توان بدون در نظر گرفتن مسائل غریزی و غیر اخلاقی فیلم ساخت.

به گزارش خبرنگار مهر، رحیم پور ازغدی کارشناس مسائل انقلاب در نشست آسیب شناسی سینمای انقلاب و دفاع مقدس که شامگاه گذشته اول مهرماه در دومین روز از نشست های تخصصی جشنواره فیلم مقاومت برگزار شد به جایگاه سینمای انقلاب در غرب اشاره کرد و گفت: سینمای انقلاب اسلامی، امروز در جهان به عنوان سینمای اپوزیسیون تلقی می­ شود. سینمای انقلاب با نبردهای چریکی نبرد خود را آغاز کرده است و ما امروزه در پیچ تاریخی و موقعیت حساسی هستیم.

وی ادامه داد: سینمای مقاومت و سینمای انقلاب با نبردهای چریکی به شکل پراکنده و مویرگی افکار عمومی را متوجه خود می کند و رفته رفته می تواند مفهوم اعتبار و اقتدار در هنر را به شکل عام و در سینما به شکل خاص تغییر دهد و خوشبختانه این اتفاق در حال رخ دادن است.

این کارشناس سینمای انقلاب اسلامی در ادامه افزود: از زمانی که صنعت سینما به ایران راه پیدا کرد این امید وجود داشت که آیا می توان سینمایی بدون چشم چرانی، بدون خشونت و سایر مسائل ضد اخلاقی داشت؟ که خوشبختانه به برکت انقلاب اسلامی این اتفاق افتاد و تمرین داده شد که چشم و گوش سینما چگونه باید ببیند تا بتواند سینمایی منهای شهوت، غفلت و خشونت داشته باشد.

وی در ادامه متذکر شد:  تا قبل از انقلاب اسلامی در مورد سینمای آلترناتیو بحث نشده بود و اگر هم شده بود بیشتر سینمای چپ و روشنفکری مورد توجه بوده است. ولی هیچکدام از این موارد انحصار سینمای لذت­ طلب و ماتریالیستی را نتوانست بشکند. سینمای آلترناتیو یا به تعبیر دقیق­تر سینمای انقلاب اسلامی دارای سه ضلع معنویت، عدالتخواهی و عقلانیت است که این سینما نه افراط دارد و نه تفریط و به معنای واقعی توحیدی است. این سینما به تازگی در حال متولد شدن است و اگر درست شکل بگیرد حتما موفق خواهد شد.

وی در ادامه تصریح کرد: این در حالی است که سینمای هالیود نمی توانند تصویری غیر از شهوت، خشونت و مالیخولیا برای آثار خود در نظر بگیرند. در واقع مسئله گیشه در سینمای هالیود مساوی با مسئله غریزه و شهوت است و اگر این دو عنصر را از سینمای هالیوود حدف کنیم دیگر چیزی برای عرضه ندارند.

ازغدی تاکید کرد: سینمای انقلاب اسلامی با حذف کامل شهوت و مالیخولیایی و مدیریت عناصری چون خشم، ترس و تخیل به سینمای غرب ثابت کرد که می توان بدون در نظر گرفتن غریزه جنسی فیلم ساخت.

این منتقد سیاست های هالیود در عرصه فیلمسازی افزود: از دهه های 30 تا 70 میلادی تصور بر این بود که هنر فیلمسازی در انحصار عده خاصی است و اصولا تصور فیلمسازی ممکن نبود. اما در حال حاضر شاهد هستیم هر فردی که دوست داشته باشد و اراده کند می تواند به تنهایی فیلم بسازد. در واقع پیشرفت تکنولوژی معادلات سینمایی را تغییر داده است.

رحیم پورازغدی در ادامه صحبت های خود به نسبت قدرت و سینما اشاره کرد و گفت: امروزه اگر فیلم خوبی ساخته شود می تواند صدها گردان نظامی و بنگاه اقتصادی را به زانو در آورد.

وی در ادامه انحطاط اخلاق در غرب را دستاورد سینمای هالیوود دانست و گفت: انحطاط اخلاقی در دنیای غرب ریشه در اتاق فکر هالیوود دارد. به این معنا که گرایش های غیراخلاقی با ساخت فیلم هایی که غیر اخلاقیات را عادی و گاهی مثبت به تصویر می کشند و اخلاق و رهنمودهای اخلاقی را پلید و یا ضعیف جلوه می دهند، رواج می یابند. بنابراین سینمای ضد مقاومت شکل گرفت.

رحیم پورازغدی در پایان بیان کرد: سینمای مقاومت باید با سینمای ضد مقاومت مقابله کند در واقع باید به مدد صنعت سینما هنجارها را درونی کند و اگر چنین شود ذهن مخاطب با ارزشهای به واسطه این نوع سینما نهادینه می شود.