مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به اینکه ایران با بیش از 150 فروند کشتی اقیانوس پیما (کالابر و نفتکش) یکی از بزرگترین ناوگان دریایی در خاورمیانه و مهمترین کشور دریایی در منطقه را دارد، گفت: این ناوگان با دارا بودن ظرفیت 12.6 میلیون تن توان جابه‌جایی حجم عظیمی از حمل و نقل دریایی را به خود اختصاص داده است.

به گزارش خبرنگار مهر، محمد سعیدنژاد در مراسم روز جهانی دریانورد با اشاره به اجرای اثربخش مقررات و قوانین ملی و بین‌المللی، گفت: آیین بزرگداشت روز جهانی دریانوردی همه ساله در اوایل مهر‌ماه ‌براساس طرح سازمان بین المللی دریانوردی که بیش از 170 کشور جهان عضو آن هستند‌ در سراسر دنیا با هدف اشاعه فرهنگ دریانوردی در سطح جهانی و  ابراز تشکر از تلاش‌های دریانوردان، برگزار ‌می‌شود.

وی تصریح کرد: سازمان بنادر و دریانوردی همگام با جامعه جهانی و با همکاری جامعه دریایی کشور، هفته ملی دریانوردی را به منظور  تقدیر از زحمات دست اندرکاران و همچنین معرفی فعالیت‌های مختلف کشتیرانی صورت گرفته‌ در این حوزه، برگزار می‌کند.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی افزود: سازمان بین‌المللی دریانوردی شعار سال جاری را به مناسبت اهمیت نقش کنوانسیون‌ها در فرآیند حمل و نقل دریایی که اکثر آنها برای‌ پیشگیری از حوادث و آسیب‌های زیست محیطی، بی‌اثر کردن اثرات منفی سوانح‌ به هنگام وقوع و یا تضمین جبران خسارت کافی‌ برای آسیب دیدگان، است، «‌اجرای مؤثر کنوانسیون‌های آیمو» تعیین کرده است که حاکی از توجه جهانی به موضوع اجرای مقررات و قوانین در ارتباط با حمل و نقل دریایی است.

سعیدنژاد با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران تاکنون به بیش از 28 کنوانسیون و پروتکل سازمان بین‌المللی دریانوردی ملحق شده و به عبارتی این کنوانسیون‌ها را در زمره  قوانین ملی خود، قرار داده است، اظهار داشت: اجرای مؤثر و مسئولانه کنوانسیون‌ها ضامن ایمنی، امنیت و حفاظت محیط زیست دریایی خواهد بود و لازم می‌دانم بر نقش بسیار با اهمیت کنوانسیون‌های زیر در فرآیندهای صنعت حمل و نقل دریایی تأکید کنم و از دست‌اندرکاران بخواهم تا اجرای مؤثر آنها را به طور جدی مد نظر داشته باشند.

وی افزود: در این‌باره به کنوانسیون‌هایی مانند کنوانسیون بین‌المللی ایمنی جان اشخاص در دریا،‌کنوانسیون بین‎المللی آمادگی، مقابله و همکاری در برابر آلودگی نفتی (OPRC 1990) و کنوانسیون بین المللی جلوگیری از آلودگی ناشی از کشتی‌ها اشاره کرد.

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران‌ به این ‌کنوانسیون‌ها‌ ملحق شده است، بیان کرد: در حال حاضر نیز این کنوانسیون‌ها مهمترین معاهده بین‌المللی در خصوص ایمنی دریانوردی و حفاظت از محیط زیست دریایی هستند.

سعیدنژاد با تاکید بر اینکه استانداردهای دریانوردی هر روز جامع تر و فراگیرتر می‌شود، گفت: تاکنون در قالب کنوانسیون‌ها، مصوبات و دستورالعمل‌های بین‌‌المللی در عرصه‌های مختلف آموزش نیروی انسانی، مدیریت کشتیرانی و دریانوردی، مؤسسات رده‌بندی، شناورها، کارگاه ها و کارخانجات کشتی سازی و حفظ محیط زیست دریایی به طور کامل توسعه یافته است.

وی تصریح کرد: حمل و نقل دریایی به عنوان ایمن ترین، کارآمدترین، ارزانترین و حتی پاک ترین شیوه حمل و نقل در تجارت جهانی نقش آفرین است و حدود 90 درصد کالاهای تجاری بین المللی از طریق دریا جا به جا می‌شود و به عنوان نیروی محرکه تجارت بین‌المللی شناخته می شود و در سراسر دنیا حتی در کشورهایی که دسترسی مستقیم به آبهای بین المللی ندارند، زندگی مردم به آن وابسته است.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران با دارا بودن بیش از 150 فروند کشتی اقیانوس پیما (کالابر و نفتکش) یکی از بزرگترین ناوگان دریایی در خاورمیانه و مهمترین کشور دریایی در منطقه دارد، بیان کرد: این ناوگان با دارا بودن ظرفیت 12.6 میلیون تن توان جابه‌جایی حجم عظیمی از حمل و نقل دریایی را به خود اختصاص داده است.

سعیدنژاد تصریح کرد: در طول سواحل و کرانه های دریایی کشور، تعداد 11 بندر اصلی بازرگانی در کنار بنادر متعدد شیلاتی و مسافری با ظرفیت تخلیه و بارگیری بیش از 186 میلیون تن کالا و 14 میلیون نفر جابه‌جایی مسافر‌، وجود دارد و همین امر جایگاه سیاسی، اقتصادی و جغرافیایی جمهوری اسلامی ایران را در منطقه و جهان به ویژه در ارتباط با کشورهای همسایه متمایز ساخته است‌.

وی با تاکید بر اینکه فعالیت‌های دریایی یک موضوع فرابخشی است‌، اظهار داشت: بسیاری از نهادهای حاکمیتی کشور باید در این خصوص نقشی که برعهده دارند، به نحوه مطلوب، ایفا کنند تا توسعه پایدار دریایی کشور محقق شود؛ از این رو برای تحقق این مهم نیازمند نگاه سیستمی هستیم تا سیاستگذاری کلان کشور با توسعه پایدار دریامحور انجام پذیرد.

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه ‌‌بسیاری نیز در توسعه و ارتقای سیستم حمل و نقل دریایی دخیل هستند، اظهار داشت: از جمله آنها می‌توان به میزان و حجم سرمایه‌گذاری در توسعه و تجهیز بنادر و ناوگان (اعم از دولتی و خصوصی)، سیاست‌های اقتصادی‌، مالی‌، سطح تکنولوژی، تأمین انرژی، حفظ محیط زیست، مناسبات اجتماعی و ساختار جمعیت و تأمین منابع انسانی و موارد دیگر اشاره کرد.

سعیدنژاد درباره نحوه تبدیل مفهوم سیستم حمل و نقل دریایی پایدار‌ به یک واقعیت قابل لمس، گفت: اولین گام این است که زمینه های وسیعی که دربرگیرنده پایدار بودن است را تعریف و تبیین کنیم؛ ایمنی، حفاظت محیط زیست، عملیات کارآمد، امنیت و حفظ منابع از جمله حوز‌ه‌هایی هستند که باید بر روی آنها تمرکز کنیم.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی توسعه پایدار دریایی ایران با اجرای موثر کنوانسیون‌های IMO، نظارت بر روند اجرای کنوانسیون‌های آیمو، نقش تکنولوژی‌های نوین در اجرای مناسب کنوانسیون‌ها و کنوانسیون‌ها حامی سیستم حمل و نقل دریایی پایدار را از جمله موارد مهم در بحث اجرای اثربخش مقررات و قوانین ملی و بین‎‌المللی در سیستم حمل و نقل دریایی عنوان کرد.