مدیر کل بنادر و دریانوردی استان خوزستان با بیان اینکه در 6 ماهه امسال تخلیه و بارگیری انواع کالای نفتی و غیرنفتی در بنادر خوزستان با رشد 20 درصدی از مرز 23 میلیون تن گذشت، گفت: تعداد کشتی‌های تجاری ورودی در شش ماهه اخیر به بندر امام خمینی (ره) 853 فروند بوده است.

به گزارش خبرگزاری مهر، سعداله عبداللهی با بیان اینکه در سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته شاخص‌های عملیاتی در بنادر خوزستان از رشد مطلوبی برخوردار شده است، گفت: مجموع تخلیه و بارگیری انواع کالاهای نفتی و غیرنفتی تا پایان شهريور ماه سال جاری با 20 درصد رشد نسبت به مدت مشابه در سال گذشته بالغ بر 23 میلیون و 33 هزار و 701 تن بوده است.

مدیر کل بنادر و دریانوردی استان خوزستان با بیان اینکه از این میزان 8 میلیون و 698 هزار و 619 تن کالای نفتی و 14 میلیون 335 هزار و 82 تن را کالای غیر نفتی تشکیل می‌دهد، تصریح کرد: غلات، مواد معدنی، شکر، آهن آلات و تولیدات شیمیایی عمده  کالاهایی است که طی این مدت در بنادر خوزستان تخلیه و بارگیری گردیده است.

وی با اشاره به برخورداری این استان از پایانه‌های بزرگ و مجهز مسافری اظهار داشت: در شش ماهه نخست سال جاری بیش از 24 هزار نفر مسافر از طریق مرزهای دریایی استان جابجا شده اند که این میزان نسبت به مدت مشابه در سال گذشته 18 درصد رشد داشته است.

عبداللهی همچنین به رشد قابل توجه تخلیه و بارگیری کالاهای کانتینری در بنادر خوزستان اشاره کرده و افزود: تا پایان شهريور ماه امسال بیش از 133 هزار و 51 TEU کانتینر در بنادر استان خوزستان تخلیه و بارگیری شده است که با رشد 54 درصدی نسبت به مدت مشابه در سال گذشته، افزایش مطلوب خدمات لجستیکی در بنادر استان را نشـان می‌دهد.

وی همچنین تعداد کشتی‌های تجاری ورودی در شش ماهه اخیر به بندر امام خمینی (ره) را 853 فروند اعلام کرد و گفت: این تعداد رشد 28 درصدی را در اين زمينه نسبت به مدت مشابه سال گذشته نشان می‌دهد.

مدیر کل بنادر و دریانوردی استان خوزستان با اشاره به اهمیت حمل و نقل ریلی در بنادر و ضرورت مدیریت زنجیره تأمین با بهره گیری از ظرفیت ریلی کشور، از رشد 61 درصدی تناژ حمل ریلی به میزان 641 هزار و 808 تن در شش ماهه نخست سال خبر داده و افزود: در این مدت تعداد 12 هزار و 225 دستگاه واگن انواع کالا را از مجتمع بندری به سایر نقاط کشور جابجا کرده که نسبت به مدت مشابه در سال گذشته رشدی 58 درصدی را نشان می‌دهد.

بنادر خوزستان متشکل از مجتمع بندری امام خمینی(ره) و بنادر خرمشهر و آبادان و سه بندر کوچک سجافی، چویبده و اروند کنار در شمال غربی خلیج فارس است که بیش از یک سوم حجم مبادلات بازرگانی کشور از طریق  آنها انجام می‌شود.