مدیر مرکز هنرهای نمایشی انقلاب اسلامی معتقد است باید نمایش‌های میدانی بومی‌سازی شوند و به جای اجرای تکراری این آثار در تهران، به حرفه‌ای کردن نیروهای مستعد در شهرستان‌ها فکر کنیم.

به گزارش خبرگزاری مهر، علیرضا کوهفر مدیرمرکز هنرهای نمایشی انقلاب اسلامی؛ مُهنا، درباره انگیزه اجرای نمایش «فصل شیدایی» در شهرکرد  اظهار کرد: ما اعتقاد داریم نمی شود سالها یک اثر تکراری را اجرا کرد و چنین رویکردی ایده آل ما نیست و کار باید ضمن به روز شدن، دچار تغییراتی در محتوا شود. همچنین ضروری است این هنر در استان‌ها بومی سازی شود. بنابراین گروه‌هایی را به وجود آوردیم تا ایده هایی نو شکل بگیرد و از سوی دیگر این آثار فراتر از پایتخت اجرا شوند.

وی تصریح کرد: این موضوع برای ما ایده‌آل بود که اثری همچون «خورشید کاروان» در شهرهای مختلف اجرا شود و ما با ورود به هر استانی این اثر را آنجا بومی سازی کنیم. ضمن اینکه نیاز به استفاده از تکنولوژی روز در این اثر وجود داشت و ما با افزودن پرده نمایشی با قابلیت نمایش تصاویری عمق دار، به اجرای اثری پرداختیم که کمتر در شهرستان‌ها دیده شده است.

کوهفر اذعان کرد: این نوع تئاتر، کلاسیک و فرم نیست که با مردم ارتباط نگیرد و صرفا مخاطب خاص داشته باشد. همین که ما می‌توانیم با 10 شب اجرای یک نمایش در شهرستان، با حدود 40 هزار نفر از عوام مردم ارتباط بگیریم بسیار مهم است و اگر ما سالانه در 5، 6 استان هم کار کنیم نتایج بسیار خوبی به همراه خواهد داشت.

مجری طرح «فصل شیدایی» با تأکید بر اینکه با حضور عوامل این نمایش در هر استان، گروه‌های بومی آن استان فعال‌تر می‌شوند، یادآور شد: مثلا پس از حضور ما در شوشتر، گروهی آیتم‌های صوتی کار ما را برداشته و در اثر خودشان استفاده کرده بودند یا در همین شهرکرد نمایشی مشابه اثر ما، اما خیلی معمولی اجرا شده بود. اگر ما بتوانیم آنها را کمک کنیم، به مرور این گونه از نمایش در کل کشور تکثیر می‌شود.

وی درباره بلیت فروشی در این نمایش اظهار کرد: اجرای این نمایش در همه استان‌ها رایگان است و ما بلیت فروشی نداریم. ضمن اینکه ما مخاطبمان را عام دیدیم و برای قشر خاکستری جامعه کار می‌کنیم. ما آماده‌ایم با زیرساخت‌هایی که فراهم کردیم و بودجه‌ای که سازمان اوج در اختیارمان گذاشته، در هر استانی این عملیات فرهنگی را انجام دهیم. ما این اثر را صرف یک نمایش نمی‌بینیم بلکه برای مردم حرف داریم.

کوهفر تصریح کرد: در حالی که گروه‌های همکار بسیار گران‌ کار می‌کنند، ما هزینه‌های این کار را کاهش دادیم. نمایش‌های میدانی به خاطر ویژگی‌های خاصشان هزینه‌های بالایی دارند اما گروه ما این هزینه را کاهش داده است، ما توانسته‌ایم زیرساخت‌های این گونه نمایش را یک بار برای همیشه ارزان و مراحل تولید را کوتاه کنیم. به این ترتیب که 20 روزه آماده سازی نمایش صورت می‌گیرد و 10 روز هم که صرف اجرا می‌شود و می‌خواهیم در شهرهای محروم‌تر بچرخیم.

وی درباره شیوه کار در هر استان توضیح داد: به جز نیروهای ثابت ما، دیگر عوامل هر بار از همان استان میزبان انتخاب می‌شوند. ما با هر گروهی 15 روز تمرین می‌کنیم و اینگونه نیست که آنها صرفا مثل سیاهی لشگر صحنه را پر کنند، بلکه بازی می‌کنند. ما این ریسک را از آن رو پذیرفتیم تا موفق به آموزش و کادرسازی در هر استان شویم. بچه‌های تئاتری هر استان در همکاری با ما نکات بسیاری یاد می‌گیرند و نورپردازها یا دیگر عوامل فنی نیز این شانس را دارد که طی مدت اجرا کنار حرفه‌ای‌های سینما باشند و از آنها کار یاد بگیرند. بنابراین هر اجرا نوعی کارگاه آموزشی عملی است و محاسن زیادی دارد.

مدیر مرکز مُهنا، در پایان با بیان اینکه گروه در تلاشند هر ماه در یک استان کار کنند، خاطرنشان کرد: ما بلافاصله پس از شهرکرد به خرم آباد می‌رویم و در پایان مهر ماه همزمان با محرم این نمایش را در آن شهر اجرا می‌کنیم. سبک کار ما عوض نمی‌شود اما سناریو بر اساس لوکیشنی که در شهرهای مختلف در اختیارمان قرار می‌گیرد، قدری دچار تغییر و بومی‌سازی می‌شود. مثلا زمانی که ما در گرگان اجرا داشتیم، از شهدای شاخص این شهر سخن گفتیم یا در بهبهان به ماجرای شهید شدن 50 دانش آموز در مدرسه پیروز اشاره کردیم.