نوازنده، خواننده و اهنگساز موسیقی پاپ 24 مهرماه امسال در دوبی تازه ترین کنسرت خود را با اجرایی قطعاتی متفاوت برگزار می کند.

به گزارش خبرگزاری مهر ، امید حاجیلی درباره جزییات این کنسرت گفت: از آنجایی که این اولین اجرایمان در خارج از کشور است، با انگیزه و انرژی بالا به دیدار هموطنانمان در دبی می‌رویم تا همراه با کسانی که به دیدن کنسرت ما می‌آیند شب خاطره انگیزی رقم بزنیم. همانند کنسرت هایمان در داخل کشور، برای این برنامه هم قطعات شاد و پرانرژی در نظر گرفته ایم.

در این کنسرت که در سالن Ductak Hall امارات مال دبی برگزار می‌شود، اعضای اصلی گروه حاجیلیتو که در داخل کشور با حاجیلی روی استیج می‌روند، حضور دارند و «محسن شریفیان» هم به عنوان نوازنده مهمان وی را همراهی خواهد کرد.

خوانش شاهکارهای کلاسیک جهان توسط یک ایرانی

آلبوم موسیقی «به نام تو» با صدای محبعلی بخشی و پیانوی بهنام ابوالقاسم از سوی مؤسسه فرهنگی هنری «پژواک هنر و اندیشه» در بازار موسیقی کشور منتشر شد.

 این اثر اولین آلبوم رسمی بخشی و نیز اولین مجموعه منتشر شده با فضای موسیقی کلاسیک در تاریخ موسیقی ایران است که در آن قطعاتی از آثار معروف و شاهکارهای کلاسیک جهان توسط یک هنرمند ایرانی به آواز در آمده اند.

ضبط وکال این آلبوم در استودیو فرهنگ و ضبط پیانو و میکس و مسترینگ آن در استودیو صبا انجام شده است.

محبعلی بخشی از شاگردان زنده یاد محمد نوری بوده که پس از گذراندن آموزش‌های لازم به عضویت کنسرواتوار تهران در آمده و زیر نظر آرمینه مگردیچیان، شروع به یادگیری تکنیک‌های آواز کلاسیک کرده  است. از مهم‌ترین فعالیت‌های وی می‌توان به اجرای کنسرت به مناسبت زادروز محمد نوری و اجرای سولو به همراه ارکستر سمفونیک تهران به رهبری مجید انتظامی اشاره کرد.

ع

عظیمی‌نژاد با ریشه‌های واژگون به نیاوران می‌آید

کنسرت «ریشه‌های واژگون» به آهنگسازی و نوازندگی آریا عظیمی نژاد  روزهای 12، 13 و 14 مهر در سالن اصلی فرهنگسرای نیاوران برگزار می‌شود.

آریا عظیمی‌نژاد آهنگساز و نوازنده سه‌تار، سیداحمد حسینی نوازنده دوتار و فرهاد سفری نوازنده سازهای کوبه‌ای هنرمندانی هستند که در این کنسرت حضور دارند.

آریا عظیمی‌نژاد درباره کنسرت «ریشه‌های واژگون» گفت: کنسرت ما بر اساس فضاهای بداهه و ساخت توامان موسیقی شکل گرفته است ضمن اینکه پایه و اساس موسیقی در این کنسرت دو تار و موسیقی کتولی است. ما سه‌تار و دو تار را از آن رو کنار هم قرار داده‌ایم که ریشه‌های مشترکی دارند و به احتمال بسیار زیاد ساز سه تار نشات گرفته از ساز دو تار و تکامل‌یافته آن است.

عظیمی‌نژاد درباره بخش‌های این کنسرت تاکید کرد: بخش نخست «خاک» نام دارد و موسیقی درونی و شخصی را ارائه می‌دهد. در این بخش سید احمد حسینی آوازهایی را که معمولا در خلوت و تنهایی خوانده می‌شود، ارائه می دهد.

این نوازنده سه تار با اشاره به بخش دوم این کنسرت گفت: «افلاک» نام بخش دوم کنسرت ماست. ما بخش نخست را خاک نامیدیم اما در بخش دوم رهاتر به اجرای موسیقی می‌پردازیم تا نشان دهیم در آسمان و در افلاک امکان مانور و تحرک بیشتری وجود دارد. در این بخش فرهاد سفری با سازهای کوبه‌ای که خود ابداع کرده ما راه همراهی می‌کند.

وی درباره علت انتخاب عنوان «ریشه‌های واژگون» گفت: «ریشه‌ها» همان موسیقی مقامی است. ما از واژه «واژگون» استفاده کردیم چرا که با واژگون کردن هر چیزی از دل خاک می‌توان آن را احیا و از آن استفاده کرد. ما می‌خواهیم ریشه‌ها را که همان موسیقی مقامی هستند از دل خاک بیرون بیاوریم و از آنها استفاده کنیم

.

طنین «هزار صدا» در نیاوران می پیچد

دور جدید برنامه مسابقه موسیقی «هزارصدا» روز شنبه 12 مهرماه از سوی بنیاد آفرینش‌های هنری نیاوران آغاز می‌شود. در این برنامه خوانندگان جوان آثار خود را در حضور تماشاگران، کارشناسان، چهره های مطرح آهنگسازی، ترانه و خوانندگی اجرا می‌کنند و در پایان نفرات برگزیده به فینال راه پیدا می‌کند.

این برنامه با مدیریت و اجرای آرش نصیری، از سال گذشته و در ژانر موسیقی پاپ آغاز شد که فینال آن دور از مسابقات در تالار اندیشه حوزه هنری با استقبال علاقه مندان به موسیقی برگزار شد. در سال جدید فعالیت برنامه در بخش موسیقی اصیل ایرانی هزار صدا نیز آغاز شد و حالا در دور جدید این برنامه، هم در بخش موسیقی پاپ و هم در بخش موسیقی اصیل ایرانی در نیاوران آغاز خواهد شد. این در حالی است که دومین شنبه هر ماه برنامه هزارصدای پاپ و چهارمین شنبه هر ماه برنامه هزارصدای موسیقی ایرانی برگزار می‌شود.

در اولین برنامه پاپ، مهرداد نصرتی به عنوان کارشناس آهنگسازی و تنظیم، امید حاجیلی به عنوان کارشناس خوانندگی و زهرا عاملی به عنوان کارشناس ترانه به نقد و بررسی آثار خوانندگان، آهنگسازان و ترانه‌سرایان جوان خواهند پرداخت و در پایان برنامه برنده نظرسنجی مردمی به صورت پیامکی و برنده کارشناسی هم توسط کارشناسان معرفی خواهد شد.

در این برنامه همچنین از یکی از آثار تازه اهورا ایمان رونمایی خواهد شد و پایان‌بخش برنامه هم اجرای افتخاری یکی از خوانندگان مطرح موسیقی پاپ است. این برنامه از ساعت 17 تا 20 روز شنبه 12 مهرماه در سالن اصلی فرهنگسرای نیاوران برگزار خواهد شد.‌

یاد محمدرضا لطفی در  تالار رودکی زنده‌ می شود

سلمان سالک نوازنده تار با همراهی مجید علیزاده نوازنده تنبک با اجرای قطعاتی از محمدرضا لطفی یاد و خاطره این هنرمند را در تالار رودکی زنده می کند. سالک که سابقه شاگردی زنده‌یاد محمد رضا لطفی را دارد، در اجرایش در تالار رودکی قطعاتی از استادش را اجرا می‌کند. در این اجرا مجید علیزاده  نوازنده تنبک نیز سالک را همراهی خواهد کرد.

سالک نوازنده و مدرس تار و سه تار، پژوهشگر در زمینه دیسکوگرافی و مبانی نظری موسیقی ایرانی، فارغ التحصیل رشته موسیقی از دانشکده هنرهای زیبا دانشگاه تهران است. وی نوازندگی را از کودکی با آموزش تمبک نزد آقای غلامرضا مشایخی آغاز کرد و در ادامه به فراگیری تار به ترتیب نزد کیوان ساکت، ارشد طهماسبی، داریوش طلایی مشغول شد.

او در سال 1377 به دانشگاه راه یافت و در آنجا دوره تکمیلی ردیف موسیقی ایرانی را نزد استاد مجید کیانی آغاز کرد. این کنسرت 11 مهرماه ساعت 20 در تالار رودکی می شود.

موسیقی های خاطره انگیز فیلم ها در کنسرت نوای صلح

ارکستر «نوای صلح» به رهبری مهدی وجدانی با اجرای قطعات خاطره‌انگیزی از موسیقی‌ فیلم‌ها و سریال‌هایی که مردم با آن‌ها خاطره دارند در تالار رودکی روی صحنه می رود.

این کنسرت در حالی با 17 نوازنده و گروه کر روی صحنه خواهند رفت که سازهایی مانند تار، کمانچه، سازهای کوبه‌ای و فلوت با ارکستر هم‌نشین خواهند شد و چهار همخوان نیز با ارکستر همراه می شوند

وجدانی در این ارکستر پیانو خواهد نواخت و بداهه‌نوازی تار و پیانو، قطعه‌ای برای ارکستر و ساز کمانچه و قطعه‌ای برای تار، کمانچه و ارکستر، همراه قطعه‌ «به تماشای مهتاب» با فضایی ایرانی در این کنسرت اجرا خواهد شد.

افزون بر مهدی وجدانی و احسان تارخ به ترتیب بعنوان رهبر ارکستر و مدیر برنامه، مهدی جهانی، مهسا علیپور، نادر افشار، پژمان مالکی، مینا صابری و فرناز ساحری (نوازندگان ویولن)، ویدا سران (نوازنده آلتو)، زهرا یکانی (نوازنده ویلنسل)، لیدا باقری (نوازنده فلوت)، علی بی نیاز (نوازنده تار)، نیوشا رشیدی (نوازنده کمانچه)، آیدا امیری مقدم و صابر جعفری (نوازندگان دف) و مریم افرار، الهام خرم روز، موژان معارف (گروه کر) اعضای ارکستر نوای صلح را تشکیل می دهند.

ارکستر «نوای صلح» شنبه 12 مهرماه ، ساعت 20 در تالار رودکی بروی صحنه می رود.

انتشار آلبوم « سلامی دوباره» از شاعران معاصر ایرانی

آلبوم «سلامی دوباره» به آهنگسازی و خوانندگی مسیح محقق (ملقب به شیدی) توسط نشر موسیقی ارغنون به همت سروش ریاضی منتشر شد.

آلبوم نامبرده شامل 9 قطعه در ژانر موسیقی تلفیقی بوده که 8 قطعه آن با کلامی از شاعران معاصر ایران همچون سهراب سپهری، فروغ فرخزاد، احمد شاملو و قیصر امین پور و همچنین غزلیاتی از مولانا می باشد و تنها قطعه ی بی کلام این آلبوم، اجرای بداهه نوازی تار روی پرلود شماره یک یوهان سباستیان باخ است.

مسیح محقق در این آلبوم موسیقایی علاوه بر آواز، نوازندگی تار، سه تار، گیتار نایلون و آکوستیک، کیبوردز و سازهای کوبه ای را بر عهده دارد و دیگر نوازندگانی که در این آلبوم همکاری داشته اند، بابک امینی (گیتار)، رُزا گیاهی (آواز همراه و پیانو)، سپیده وحیدی (آواز همراه)، سهراب محرابی (پیانو)، رامین وحدتی (گیتار الکتریک)، بابک آخوندی (گیتار آکوستیک) و وحید مومنی (فلوت رکوردر) می باشند.

مسیح محقق (شیدی) از موسیقیدانان نسل گذشته بوده که از دهه 40 در حوزه موسیقی جز، بلوز و کانتری و راک فعالیت داشته و طی سه دهه اخیر با تلفیق موسیقی سنتی ایران و سبک های غربی همچون کانتری، بلوز، جز و راک به سبک منحصر بخود دست یافته است.

از این آهنگساز پیشتر 2 آلبوم به نام های «دو پیکر» (موسیقی فیوژن بی کلام) و «عاشقی پیداست» (موسیقی با کلام روی اشعار شاعران معاصر ایران) منتشر شده است.