شیوه جدید انتخاب شهردار به پیشنهاد مجلس و بازگشت به شورای 15 نفره در تهران،هشدار دوباره در خصوص نیترات آب پایتخت،آخرین وضعیت کارتهای اعتباری متروی دانشجویان،دفن دوباره درگورستانهای محلی و اعلام جرییات لایحه نما و... از مهم ترین اخبارشهری این هفته بود .

به گزارش خبرنگار مهر ،این هفته نیز انتخاب شهردار به سبک مجلس یکی از مهم ترین اخبار شهری بود . پس از لایحه پیشنهادی دولت در خصوص انتخاب شهرداران توسط مردم ،نمایندگان مجلس شورای اسلامی نیز یک فوریت طرح اصلاح موادی از قانون تشکیلات، وظایف و انتخابات شوراهای اسلامی کشور و انتخاب شهرداران را تصویب کردند که در صورت تصویب نهایی شیوه انتخاب شهردار تغییراتی می کند اما این طرح تفاوت های اساسی با پیشنهاد دولت دارد .

بر اساس این طرح هیأتی به نام «حل اختلاف و رسیدگی به شکایات» در شهرستان‌ها، مرکز استان‌ها و تهران حداقل سه گزینه را برای شهرداری به شورای شهر معرفی می‌کند و اعضای شورای شهر از میان این گزینه‌ها یکی را بر مبنای اکثریت آرا باید انتخاب کنند.

همچینین بر اساس این پیشنهاد شهرهای با جمعیت 50 هزار نفر 5 نفر عضو اصلی و دو نفر عضو علی البدل، شهرهای تا جمعیت 200 هزار نفر 7 نفر عضو اصلی و 3 نفر علی البدل، شهرهای بیش از 1 میلیون نفر جمعیت 11 نفر عضو اصلی و 5 نفر علی البدل و شورای شهر تهران 15 نفر عضو اصلی و 7 نفر علی البدل.  طرح کاهش اعضای شورای شهر در حالی مطرح شده است که بر اساس مصوبه مجلس در انتخابات دور چهارم شوراها که خرداد 92 برگزار شد تعداد اعضای شوراهای شهر و روستا افزایش یافته بود. بر همین اساس تعداد اعضای شورای شهر تهران از 15 نفر به 31 نفر افزایش پیدا کرده بود.

این هفته تکلیف کارتهای اعتباری دانشجویان مشخص شد . ابوالفضل قناعتی رئیس کمیته حمل و نقل شورای شهر تهران درباره بلیت های یکساله تخفیف دار اظهار کرد: طبق توافقات صورت گرفته با معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران بلیت های یکساله استفاده از مترو و اتوبوس با تخفیف 50 درصد به تمامی دانش آموزان 10 تا 18 سال که دارای کارت دانش آموزی بوده و یا معرفی نامه از مدرسه در اختیار داشته اند، تعلق گرفته و دانش آموزان می توانند با مراجعه به مراکز معرفی شده با در دست داشتن شناسنامه و یا کارت ملی که تائیدی بر سن آنها می باشد، اقدام به دریافت کارت های یکساله کنند.
وی ادامه داد: متاسفانه تاکنون تنها هشت دانشگاه لیست دانشجویان خود را برای دریافت کارت های یکساله در اختیار شهرداری تهران قرار داده اند. این در حالی است که بقیه دانشگاه ها باید لیست دانشجویان را در اختیار معاونت حمل و نقل قرار دهند تا توزیع بلیت های یکساله بلافاصله برای این محصلان نیز آغاز می شود.

شنبه 5 مهر ماه محمد مهدی تندگویان عضو کمیسیون شهرسازی شورای شهر تهران گفت: افزایش جرایم سبب قطع درختان در پایتخت نمی شود و قطع 150 اصله در پایتخت تنها 5 میلیارد تومان جریمه دارد در حالی که خسارتی که از قطع این درختان به شهر وارد می شود چندین برابر این جریمه است.

یکشنبه 6 مهرماه، پرویزسروری رییس کمیسیون نظارت و حقوقی شورا درجلسه غیرعلنی شورا به نامشخص بودن حد ترخص تهران برای انجام فرائض دینی اشاره کرد و گفت: شورای شهر قم در اقدامی فرهنگی و دینی حد ترخص شهر قم را مشخص کرده است.اما متاسفانه دروازه های تهران و حدترخص این کلان شهر مشخص نیست. از نظر دینی و فرهنگی این نامشخصی مشکلاتی را به وجود آورده است. بهتر است شورای شهر تهران نیز برای مشخص شدن این حدود اقداماتی انجام دهد.

دوشنبه 7 مهرماه، محمد سالاری رییس کمیسیون شهرسازی شورای شهر تهران با اشاره به جزئیات لایحه ضوابط نمای ساختمان گفت: در دستورالعمل نما عناصر پراهمیت شامل نما، مصالح، ورودی ها، پیش آمدگی، بام نما، خط آسمان و... است.

وی درباره نبایدهای لایحه نما توضیح داد: ممنوعیت استفاده از نمای تمام شیشه و فلزی، ممنوعیت استفاده از رنگ های نامتعارف و تند، پرهیز از به کار گیری مصالح متعدد، استفاده نکردن از فرم ها وشکل های ناملموس، عدم مصالح برنده و شکننده در نمای طبقات همکف و... برخی از محدودیت های نما در پایتخت است.
سالاری ادامه داد: ضرورت استفاده از مصالح بادوام و باکیفیت و مقاوم در برابر فرسایش و آلودگی ها هماهنگی نما با ابنیه های مجاور، استفاده از مصالح قابل شست و شو و مصالحی همانند آجر، بهره گیری از ارزش های ایرانی اسلامی، توجه به وحدت و... از جمله موارد توصیه ای در ضوابط نماست.

به گفته رئیس کمیسیون شهرسازی عدم نصب تاسیسات ساختمانی مانند کانال کولرهای از جمله موارد سلبی بر ضوابط نماهای ساختمانی است.

سه شنبه  8 مهرماه  رحمت الله حافظی رییس کمیسیون سلامت شورای شهر تهران در جلسه علنی شورای شهر تهران گفت: در سال گذشته 75 درصد آب مصرفی تهران از طریق سدها و 25 درصد آن از طریق آب چاه های عمیق تامین شد، در حالی که امسال 58 درصد آب تهران از طریق سدها و 42 درصد از طریق چاه های عمیق مصرف می شود. اگر اوضاع با همین روند طی شود، در سال های آینده 40 درصد آب تهران از طریق سدها و 60 درصد از طریق چاه تامین می شود.
وی افزود: ممکن است برخی بگویند مگر آب چاه چه مشکلی دارد؟ اگر شاخص نیترات به تنهایی برای تعیین میزان کیفیت آب در نظر گرفته شود، سازمان جهانی بهداشت می گوید میزان مجاز نیترات در آب، 45 میلی گرم در لیتر است، اما استاندارد ما 50 میلی گرم است. این در حالی است که سازمان محیط زیست آمریکا 10 میلی گرم نیترات در لیتر را برای آب مصرفی مجاز می داند.

حافظی اضافه کرد: میزان نیترات در آّب سدهای ما که از نزولات جوی تامین می شود، در حد مطلوب و زیر 10 میلی گرم در لیتر است، در حالی که میزان نیترات آّب چاه ها 60 میلی گرم در لیتر است. در شرایط کنونی که در وضعیت خشکسالی قرار داریم، آب چاه و سد با هم مخلوط می شود و بنابراین میزان نیترات فعلی آب تهران، 30 میلی گرم در لیتراست. اما سازمان جهانی بهداشت می گوید آب مصرفی کودکان باید زیر 10 میلی گرم در لیتر نیترات داشته باشد و این موضوع درباره نوزادان زیر 3 ماه جدی تر است؛ زیرا می تواند باعث مرگ آنها شود.

چهارشنبه 9 مهرماه ،مجتبی عبدالهی معاون خدمات شهری شهرداری تهران با بیان اینکه 140 آرمستان متروکه و متبرکه در پایتخت وجود دارد گفت: مطالعات لازم برای امکان سنجی دفن اموات در این مکان ها در دستور کار است و بررسی و مکان یابی برای احداث آرمستان جدید پایتخت ادامه دارد.
وی با بیان اینکه مطالعات در این خصوص هنوز کامل نشده و بلافاصله پس از تکمیل بررسی ها و تایید آن ، نسبت به اطلاع رسانی در این خصوص اقدام می شود گفت: در حال حاضر مشکلی برای دفن اموات در بهشت زهرا وجود ندارد و ظرفیت بهشت زهرا در فاز 3 و باقی مانده فازهای 1 و 2 تا سال 97 جوابگوی دفن اموات هست.

معاون شهردار تهران با بیان اینکه آرمستان های متروکه و متبرکه در نقاط مختلف شهر تهران وجود دارند گفت: این آرامستان در کل مناطق تهران توزیع شده امد و اکنون مطالعات در سطح تمام مناطق مانند منطقه های 1،4،5 و 12  در حال انجام است.

وی افزود: اگرچه دفن در اماکن متبرکه مانند امام زاده ها نمی تواند ظرفیت زیادی را به برای دفن اموات در شهر ایجاد کند اما به دنبال آن هستیم که در صورت امکان بتوانیم با تملک املاک اطراف تاحدی ظرفیت دفن در این اماکن را افزایش دهیم.