بجنورد- خبرگزاری مهر: سرپرست معاونت فرهنگی اوقاف و امور خیریه خراسان شمالی از برگزاری مراسم قرائت دعای عرفه در شش امامزاده شاخص این استان همزمان با نهم ذی الحجه و روز عرفه خبر داد.

به گزارش خبرنگار مهر، حجت‌الاسلام علی اکبر صفری صبح پنج شنبه در جلسه هماهنگی دهه امامت و ولایت، اظهار کرد: همزمان با نهم ذی الحجه و روز عرفه، دعای عرفه در شش امامزاده شاخص و محوری شهرستان های مختلف خراسان شمالی برگزار می شود.

به گفته وی مراسم مزبور در شش محل حرم مطهر حضرت سیدعباس بن موسی بن جعفر(ع) بجنورد، برادر گرامی امام رضا(ع)، امامزاده سیدجعفر(ع) اسفراین، امامزاده عبدالرحمان(ع) روستای خرق فاروج، امامزاده حمزه رضا(ع) شیروان، امامزاده فخرالدین(ع) ایور و همچنین در امامزاده سید ابراهیم(ع) انصار مانه و سملقان برگزار خواهد شد.

حجت الاسلام صفری اضافه کرد: مراسم های مزبور در روز شنبه دوازدهم مهر ماه در بجنورد و شیروان از ساعت 14 و 30 دقیقه، در فاروج، ایور و مانه و سملقان از ساعت 14  و در اسفراین نیز از ساعت 15 این روز آغاز می شود.

وی با بیان این که این مراسم ها با سخنرانی روحانیان استانی و مدعو و نیز مداحی مداحان اهل بیت عصمت و طهارت(ع) برگزار خواهد شد، از مردم دین مدار استان خواست تا در مراسم قرائت دعای عرفه حضور پرشوری داشته باشند.

گفتنی است، افزون بر امامزاده های فوق الذکر بنا به اعلام اداره کل تبلیغات اسلامی خراسان شمالی همزمان با نهم ذی الحجه و روز عرفه، دعای عرفه در بیش از 100 مسجد محوری شهرستان های هشت گانه استان خراسان شمالی برگزار می شود.

مراسم ویژه دعای عرفه در بجنورد، مرکز خراسان شمالی در محل مصلای امام خمینی(ره) این شهر با سخنرانی حجت الاسلام ابوالقاسم یعقوبی، قائم مقام نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه بجنورد و مداحی یکی از مداحان برجسته کشوری برگزار خواهد شد.

نهم ذی الحجة؛ روز عرفه و از ایام مهم برای مسلمانان و از جمله شیعیان محسوب می شود؛ در چنین روزی امام حسین(ع) حرکت خود را به سوی کربلا پس از مراسم حج آغاز کرد و به همین دلیل نیز قرائت دعای امام حسین(ع) در روز عرفه از مهم ترین اعمال این روز است که پس از نماز ظهر و عصر خوانده می شود.

در این روز حجاج از شهر مکه به صحرای عرفات آمده و در آنجا به راز و نیاز و دعا پرداخته و پس از نماز ظهر و عصر این دعا را در کنار کوه جبل الرحمة می‌خوانند، سپس حجاج به‌ سمت سرزمین مشعرالحرام حرکت می‌کنند تا در روز عید قربان در سرزمین منا باشند.

افزون بر دعای امام حسین(ع)؛ در این روز برای غیرحجاج نیز دعاها، نمازها و اعمال مختلفی از جمله غسل ذکر شده است، با پایان روز عرفه؛ عید قربان و دهه امامت و ولایت آغاز می شود.

دهه امامت و ولایت هر سال از دهم ذی الحجه و روز عید قربان آغاز شده و تا یک روز پس از هجدهم ذی الحجه، عید سعید غدیر خم ادامه دارد.

این دهه امسال از یکشنبه سیزدهم مهر ماه آغاز شده و تا بیست و دوم این ماه ادامه خواهد داشت.