ایلام - خبرگزاری مهر: وجود شش روستای هدف گردشگری در استان ایلام باعث شده این استان از ظرفیت بالایی در بخش روستا برخوردار باشد هرچند در این بین نبود امکانات باعث کم رونق شدن این روستاها شده است.

به گزارش خبرنگار مهر، استان ایلام از ظرفیتهای بسیار بالایی در بخش روستایی برخوردار بوده به طوری که هم اکنون شش روستای هدف گردشگری در استان وجود دارد که به دلیل نبود امکانات مناسب کمتر شناخته شده اند.

در روستاهای استان ایلام ظرفیتهای بسیار بالایی در بخش گردشگری، قالیبافی، دامداری و... وجود دارد که هرکدام باعث منبع درآمدی برای مردم روستاهای استان ایلام شده است.

بدون شک بحث توسعه و عمران و آبادانی روستاهای استان ایلام از اهمیت ویژه ای برخوردار است چراکه توسعه زیرساختهای روستا باعث جذب گردشگران و فروش محصولات روستایی می شود.

شش روستای هدف گردشگری در استان ایلام

عبدالمالک شنبه زاده مدیر کل میراث فرهنگی و گردشگری استان ایلام در گفتگو با مهر گفت: شش روستای هدف گردشگری شامل حیدرآباد، کلم، سراب کلان، پشت قلعه، زنجیره علیا، سنگ سفید وجود دارد که هریک دارای ویژگی های منحصر به فردی هستند که به خصوص با داشتن آثار طبیعی در فصل تابستان مناسب گردشگران است.

وی بیان داشت: این روستاهای هدف گردشگری استان ایلام بخش مهمی از گردشگری استان را به خود اختصاص داده اند چراکه بخش مهمی از زیبایی های استان در این روستاها قرار دارد و آثار زیادی در آنها نیز ثبت ملی شده ست.

این مسئول بیان داشت: ایجاد امکانات و زیرساختها در روستاهای هدف گردشگری از اولویتهای مهم میراث فرهنگی است و توسعه گردشگری در این مناطق بیشتر مورد توجه قرار خواهد گرفت و برای تحقق این موضوع برنامه های مختلفی از سوی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان ایلام آماده شده است.

وی افزود: ظرفیتهای بسیار بالای روستاهای استان ایلام نیازمند حمایتهای دولت و اجرای طرحهای مختلف به منظور توسعه زیرساختها است.

شنبه زاده بیان داشت: ایجاد زیرساختهای مورد نیاز در بخش گردشگری استان و روستاها شامل راه های ارتباطی، احداث کمپینگهای گردشگری، احداث هتل و رستورانهای درجه یک، ایجاد راهنمای گردشگری و... دنبال می شود.

اجرای طرح هادی در 260 روستای استان ایلام

فریادرس شهبازی مدیر کل بنیاد مسکن در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: 590 روستا در ایلام وجود دارد که در 360 روستا طرح هادی تهیه و طرح شده که اجرای طرح هادی در 260 روستا از مجموع تعداد 372 روستای بالای 20 خانوار استان شده است و 119 روستا از مجموع روستاهای این استان نیازمند اجرای طرح هادی است.

وی افزود: وظیفه ذاتی بنیاد مسکن در روستاها، عمران آبادی و اجرای طرح هادی و دیگر کارهای عمرانی و زیربنایی است که تاکنون با استفاده از نیروهای فنی و مهندسی و با استفاده از علم روز توانسته اند از مهاجرت روستائیان به شهرها بکاهد که اجرای طرح های هادی و فعالیت های عمرانی در روستاها در کاهش مهاجرت مردم به شهرها و توسعه و آبادانی این مناطق بسیار تاثیر خواهد داشت.

شهبازی عنوان کرد: مردم روستاها مستحق داشتن امکانات هستند و در این مورد دولت نیز کمکهای خوبی به زیرساختهای روستایی در استان انجام داده است و اجرای طرح هادی در روستاهای استان، امسال در صورت تخصیص اعتبارهای مورد نیاز شتاب بیشتری گیرد.

وی بیان داشت: اجرای طرح هادی روستاها باعث تغییرات اساسی در معماری ساختمان های روستاها و مقاوم سازی آنها شده است و این تغییرات در برخی روستاها زمینه گردشگری را نیز فراهم می آورد.

این مسئول با اشاره به اینکه در دولت خدمات قابل توجهی به روستائیان ارائه شده است، گفت: در صورتیکه افراد ساخت و سازها را زیر نظر کارشناسان این بنیاد انجام دهند، از وام تسهیلات مسکن روستایی برخوردار می شوند که این موضوع باعث تقویت و مقاوم سازی منازل روستایی می شود.

شهبازی عنوان کرد: ایجاد امکانات در روستاها، ارائه تسهیلات مناسب، رونق بخش گردشگری، تبدیل کشاورزی و دامداری از شکل سنتی به شکل صنعتی از عوامل مهم ماندگاری مردم در روستاها است که باید مسئولان به این چند عامل توجه کنند.

رونق قالیبافی در روستاهای استان ایلام

علی حسین احمدی مدیر کل کمیته امداد استان ایلام در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: قالیبافی یکی هنرهای مردم استان ایلام به خصوص روستاهای استان است که باعث رونق روستاها شده است.

وی ادامه داد: کمیته امداد استان ایلام در راستای وظایف خود برای محرومیت زدایی و خودکفا کردن خانوارهای تحت پوشش اقدام به واگذاری دار قالی برای مددجویان در روستاها کرده و خوشبختانه این طرح به خوبی در استان جواب داده چراکه فرشهای دستباف استان در دنیا و کشورمان کم نظیر هستند و مشتری های زیادی دارند.

این مسئول تصریح کرد: با توجه به پراکندگی جمعیتی در استان لازم است به سمت اجرای طرح‌های کوچک خصوصا در روستاها حرکت کنیم و یکی از بهترین راه‌های اشتغالزایی نیز گسترش صنایع دستی در خانوارهای روستایی است که روستاییان بویژه زنان و دختران می‌توانند با آموزش‌های لازم در این حوزه در منازل خود مشغول به کار شوند.

احمدی بیان داشت: فرشهای دستباف در اصلام بیشتر در روستاها تولید می شوند و به طور تضمینی توسط کمیته امداد خریداری می شوند و افراد تحت حمایت این نهاد در صورت داشتن مهارت های لازم با دریافت تسهیلات قرض الحسنه از کمیته امداد، می توانند به ایجاد اشتغال و کارآفرینی بپردازند.

این مسئول بیان داشت: خوشبختانه کمیته امداد برای خودکفا کردن خانوارهای تحت پوشش در مناطق روستایی اقدام به حمایت از طرحهای بومی دیگر منطقه یعنی دامداری، کشاورزی و ..کرده است و همین امر باعث اشتغالزایی هزاران نفر شده است.

ظرفیت های بالای روستاهای استان ایلام در میان کمبود امکانات

محمد عباسی از کارشناسان مسائل اقتصادی در استان ایلام در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: روستاهای استان ایلام با وجود وجود ظرفیتهای خوب و متعدد اما از حداقل امکانات برخوردار هستند و متاسفانه طرحی برای توسعه روستاهای استان وجود ندارد.

وی بیان داشت: گردشگری، دامداری و دامپروری، کشاورزی، صنایع دستی و...از مهمترین ظرفیتهای موجود در روستاهای استان ایلام است ولی از این ظرفیتها به خوبی برای توسعه روستاهای استان استفاده نمی شود و عملا می بینیم روستاهای استان هنوز آباد نشده است.

این کارشناس بیان داشت: بحث مهم راهسازی در روستاهای استان مورد غفلت واقع شده و در واقع باید به راه روستایی در استان توجه ویژه ای شود چراکه راه باعث تردد گردشگر و خود مردم می شود.

عباسی گفت: کم آبی و نبود شغل در سالهای اخیر باعث تخلیه شدن چند روستا در استان ایلام شده و همین مسئله باعث از بین رفتن بخشی از ظرفیتهای روستاها شده است و باید برنامه ای برای جلوگیری از مهاجرت مردم روستاها طراحی شود.

وی عنوان کرد: بخش مهمی از نیازهای اصلی جامعه مثل گوشت، شیر و..در روستاها تولید می شود و و باید برای رونق دامداری و دامپروری با توجه به ظرفیتهای استان برنامه های بزرگی اجرا شود که متاسفانه این مهم به شکل قدیمی و سنتی اجرایی می شوند.

این کارشناس تصریح کرد: کشاورزی و دامداری در روستاهای استان هنوز به شکل سنتی در جریان دارد و تحولی را در این دو زمینه هنوز شاهد نبوده ایم و صنایع دستی به عنوان یکی از منابع در آمدزا در هر کشوری شناخته می شود ولی صنایع دستی ایلام مثل گلیم نقش برجسته که بومی استان است در بی توجهی قرار دارد.

عباسی افزود: روستاهای ما باید مولد باشند و شهرها از خدمات و تولیدات آنها بهره مند شوند و علاوه بر جلوگیری از مهاجرت روستاییان به شهرها با اجرای طرح هادی روستایی مهاجرت معکوس از شهرها به روستاها نیز امکانپذیر است. روستاهای استان ایلام دارای ظرفیتهای منحصر به فردی هستند ولی در حال حاضر چرخه اقتصادی روستاهای استان مناسب نیست.

وی افزود: باید از مهاجرت روستاییان به شهرها جلوگیری و تلاش کنیم صنایع مهم و حیاتی مرتبط در بخش های دامپروری و کشاورزی را به عنوان ارکان مهم و تأثیرگذار در توسعه هر کشوری تقویت و از داشته های آنان برای ایجاد توسعه پایدار به خوبی استفاده کنیم.