علیرضا رضاداد دبیر سی و سومین جشنواره فیلم فجر درباره تغییرات اعمال شده در آیین‌نامه این رویداد سینمایی، دلایل جداسازی بخش بین‌الملل، امکان تفویض دبیری این بخش به فرد دیگر، لزوم شکل‌گیری سازمان جشنواره‌ها، تغییر ماموریت موسسه رسانه‌های تصویری به سازمان جشنواره‌ها، هویت‌یابی فعالیت‌های بین‌المللی سینمای ایران و ...توضیحاتی ارائه کرد.

خبرگزاری مهر- گروه فرهنگ و هنر: سال گذشته در اولین تجربه دولت یازدهم در برپایی جشنواره بین المللی فیلم فجر، حجت الله ایوبی رییس سازمان سینمایی سمت دبیری این جشنواره را به علیرضا رضاداد سپرد؛ مدیری که پیش از این نیز دبیری چهار دوره از جشنواره فیلم فجر را بر عهده داشت. همچنین در کارنامه حرفه‌ای رضاداد مسئولیت‌هایی چون مدیر کل تولید، طرح و برنامه و قائم مقام شبکه 2 سیما، معاونت تولید مرکز سیما فیلم، مدیر کل تولید سیما، مدیرعاملی بنیاد سینمایی فارابی از سال 81 تا 85، دبیری چهار دوره از جشنواره بین‌المللی کودک و نوجوان، دبیری سومین جشنواره بین‌المللی فیلم شهر و مسئولیت‌های دیگری به چشم می‌خورد.

در مراسم اختتامیه سی و دومین جشنواره فیلم فجر رئیس سازمان سینمایی اعلام کرد که دبیری سال بعد این جشنواره را نیز به رضاداد خواهد سپرد که در آن زمان رضاداد عنوان کرد که باید برای قبول کردن دوباره این سمت فکر کند که در نهایت این تصمیم اجرایی شد و سکان سی و سومین جشنواره فیلم فجر که بهمن سال 93 برگزار می‌شود به دست رضاداد سپرده شد.

چندی پیش اعلام شد که در این آیین نامه و مقررات سی و سومین جشنواره فیلم فجر تغییر و تحولاتی صورت گرفته است و این باعث شد که بحث و تبادل نظرهایی میان اهالی سینما و رسانه‌ها درباره این تغییرات صورت بگیرد. این امر بهانه‌ای شد تا رضاداد دبیر سی و سومین جشنواره بین‌المللی فجر را به خبرگزاری مهر دعوت کنیم. وی بعدازظهر شنبه 19 مهر ماه به همراه احد میکائیل‌زاده به خبرگزاری مهر آمد و ضمن بازدید از این خبرگزاری به تشریح آیین نامه جشنواره سی و سوم و تغییرات آن پرداخت.

وی در بخش نخست این نشست، عمده این تغییرات را در بخش بین‌الملل جشنواره دانست و تفکیک این بخش از سینمای ایران را به دلیل اهمیت آن دانست. دبیر سی و سومین جشنواره فیلم فجر در این دیدار علاوه بر قدردانی از زحمات اهالی رسانه در اطلاع رسانی این رویداد مهم به تغییرات ایجاد شده در بخش های مختلف جشنواره اشاره کرد و نگاه انتقادآمیز خود نسبت به بخش بین المللی جشنواره را در راستای کمبود و نقصان های این بخش مطرح کرد.

این مدیر سینمایی همچنین درباره زمان و مکان برگزاری بخش بین الملل جشنواره فیلم فجر، تشکیل سازمان جشنواره ها و ... سخن گفت. وی در ابتدای این گفتگو مروری به خاطرات خود و فعالیت‌هایش در رسانه‌ها داشت و از دوران حضور خود در روزنامه‌ هایی همچون جام جم و همچنین تلویزیون و شبکه دو گفت.

بخش نخست گفتگوی ما با علیرضا رضاداد دبیر سی و سومین جشنواره فیلم فجر را با محور بخش بین‌الملل جشنواره و تغییرات آن می‌خوانید:

* دبیری جشنواره فیلم فجر یکی از سخت‌ترین مسئولیت‌ها در عرصه مدیریت سینما است و کار گاه آنقدر پر دردسر، سخت و حاشیه‌دار می‌شود که فردی که این مسئولیت را پذیرفته است تا چند ماه پس از این رویداد هم رنگ آرامش را نمی‌بیند. شما در اختتامیه جشنواره سی و دوم اعلام کردید که به دلیل ملاحظاتی شاید دبیری دوره سی و سوم را نپذیرید ولی در نهایت این وظیفه برعهده شما گذاشته شد. در آغاز درباره انگیزه های پذیرش این مسئولیت بگویید.

- ابتدا اجازه بدهید تشکر کنم که این فرصت را فراهم کردید تا از نزدیک از تلاش‌های شما برای سینما تشکر کنم و همچنین با شرایط سخت کارتان آشنا شوم.

از ابتدای آغاز فعالیت تیم جدید مدیریت سینما اصلا قرار نبود من دو بار دبیر جشنواره فیلم شوم. تصور من این بود که آقای ایوبی به اقتضای آغاز مدیریت خود در سازمان سینمایی ترجیح بدهند و تصمیم بگیرند که برگزاری این رویداد به دلیل تجربه های گذشته تنها در دوره سی و دوم بر عهده من باشد و در جلساتی که داشتیم من افرادی را هم پیشنهاد کردم ولی جمع بندی نهایی ایشان این بود که دبیری جشنواره دوباره بر عهده من باشد.

البته پیشنهاد من این بود که جشنواره‌های فیلم فجر در دوره های آتی توسط سازمان جشنواره ها که مورد نظر سازمان سینمایی هم هست، برگزار شود در نتیجه باید بگویم اظهار لطف آقای ایوبی مطابق قرار قبلی ما نبود و حالتی غیر منتظره داشت. مساله اصلی هم در نپذیرفتن این مسئولیت، سختی کار نبود بلکه ما می خواستیم از ظرفیت های بیشتری استفاده شود اما به هر حال شرایط به گونه ای دیگر پیش رفت که الان خدمت شما هستیم.

* به برگزاری جشنواره فیلم فجر توسط سازمان جشنواره‌ها اشاره کردید. رسیدن به این نقطه آرمانی از اهداف بلند مدیریت سینمای ایران نیز هست اما علی‌رغم وعده هایی که از سوی حجت الله ایوبی رئیس سازمان سینمایی داده شده بود نه تنها این مهم محقق نشده است بلکه جشنواره فیلم فجر به عنوان بزرگترین رویداد سینمایی کشور هنوز یک دبیرخانه دائمی ندارد.

- رویکرد سازمان سینمایی به همین سمت و سو است و سازمان بنا دارد به جشنواره ها به عنوان یک تشکیلات مستقل نگاه کند، منتها رسیدن به این هدف شرایط اجرایی ویژه‌ای می‌خواهد. در حال حاضر تاسیس موسسه های جدید در بخش های مختلف دولت سخت و تقریبا غیرممکن است بنابراین لازمه رسیدن به این مهم، بازنگری در شرح وظایف موسسات زیر مجموعه سازمان سینمایی مانند بنیاد سینمایی فارابی، موسسه رسانه های تصویری، انجمن سینمای جوان، مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی و سینما شهر است که این بازنگری در حال انجام است و جمع بندی هایی هم صورت گرفته است.

* در میان موسسه‌های زیر مجموعه سازمان سینمایی چرا قرعه به نام موسسه رسانه‌های تصویری افتاد؟

- جمع بندی رئیس سازمان سینمایی این بود که در موسسه رسانه های تصویری ظرفیت‌های بیشتری وجود دارد چراکه برخی از فعالیت های این موسسه که در گذشته به تکثیر و توزیع فیلم‌ها اختصاص داشت با توجه به تغییرات تکنولوژیکی که در حال حاضر ایجاد شده نسبت به سیستم سنتی گذشته رنگ باخته و سیستم های جدید جایگزین شده است. همچنین تغییر ماموریت رسانه های تصویری و اضافه شدن برخی ماموریت ها امکانپذیر شده تا این موسسه بر انجام امور جشنواره و بین الملل هم متمرکز شود. در واقع موسسه رسانه های تصویری باید این فرصت را داشته باشد تا رفته رفته از ماموریت های قبلی خود با توجه به پیشرفت تکنولوژی فاصله بگیرد و مجموع فعالیت های خود را زمینه‌های جدید متمرکز کند.

* با توجه به اینکه برای دومین سال متوالی در دوره جدید مدیریت سازمان سینمایی، عهده‌دار دبیری جشنواره فیلم فجر هستید فکر می کنید رسیدن به اهداف مورد نظر و نقطه مطلوب چقدر زمان لازم دارد و چرا با شتاب انجام نمی شود؟

- حسین مسافرآستانه مدیرعامل موسسه رسانه های تصویری تلاش دارد شرایط تحول تکنولوژیک در نمایش خانگی را در کشور فراهم کند که هم تحول بسیار مهم و حساسی است و هم زمان زیادی می‌برد که توامان موسسه را به سمت و سوی آماده‌سازی انجام امور جشنواره‌ها و بین‌الملل پیش برد تا این امور به بهترین شکل ممکن انجام شود.

به هرحال این اراده در سازمان سینمایی وجود دارد تا هرچه زودتر سازمان جشنواره ها به شکل رسمی تشکیل شود منتها به لحاظ اجرایی پروسه‌ای است که باید با صرف زمان بیشتر انجام شود، اما امیدوارم تا پایان سال این برنامه سازمان سینمایی محقق شود و از ابتدای سال آینده فعالیت های جشنواره ها به شکل درستی سامان بگیرد.

* از چند ماه پیش بحث تغییر در آیین‌نامه جشنواره فیلم فجر بر سر زبان‌ها بود تا اینکه امروز و پیش از حضور شما در خبرگزاری مهر، مقررات و آیین‌نامه جدید جشنواره ابلاغ شد و ما شاهد برخی تغییرات بودیم. آیا این همه تحولات است؟

- ما برخی تغییرات را به مرور اعلام و اعمال می کنیم و نسبت به سال گذشته چندین قدم جلوتر هستیم.

* از چه جهت چندین قدم جلوتر هستید؟

- در برگزاری جشنواره سی و دوم اصولا دبیرخانه ای وجود نداشت و این دبیرخانه توسط تیم برگزاری آن دوره از جشنواره تاسیس شد و امسال این دبیرخانه وجود دارد و انجام بخشی از امور اداری جشنواره از سال گذشته تا امروز به شکل دائمی در این دبیرخانه صورت گرفته است و مباحثی چون تغییرات و مقررات جشنواره توسط همین دبیرخانه انجام شده است. به هرحال من هم مانند شما معتقدم که قدری شتاب لازم دارد.

* یکی از ایرادهایی که از گذشته تا امروز به جشنواره فیلم فجر وارد بوده، این است که با فرمول و ساختار منسجمی برگزار نمی‌شود. به عنوان مثال مخاطب جهانی می‌داند که آکادمی اسکار و یا جشنواره کن براساس چه سیاست و برنامه‌ای برگزار می‌شود اما جشنواره فیلم فجر پس از 32 سال برگزاری از جهت اجرایی و محتوایی وابسته به تغییر مدیریت‌ها و دولت‌ها است.

- البته اینطور نیست که در برگزاری جشنواره فیلم فجر در همه این سال‌ها ثباتی وجود نداشته باشد بلکه به اعتقاد من جشنواره فیلم فجر در بخش هایی از تشکیلات خود از ثبات نسبی برخوردار بوده است، به این معنا که منحنی تغییرات محتوایی جشنواره فیلم فجر از منحنی تغییر مدیریت‌ها کمتر فراز و فرود داشته است. تعداد مدیرانی که در جشنواره فیلم فجر از دوره بعد از مهندس بهشتی عهده‌دار این مسئولیت بودند، نسبت به تغییرات محتوای این رویداد سینمایی بیشتر بوده است. البته ممکن است در هر سال از برگزاری جشنواره فیلم فجر به اقتضای شیوه اداره سینما جوایزی کم و زیاد شود که این امر غیر طبیعی نیست اما شواهد نشان داده که جشنواره فیلم فجر با تغییرات گوناگون و یا عجیب و غریبی مواجه نبوده است.

* به نظر شما نبود تغییرات در شاکله جشنواره فیلم فجر حسن محسوب می شود یا عیب؟

- بستگی به نوع تغییرات دارد. مواجه نشدن با تغییرات ممکن است چندان هم حسن نباشد. ما اصولا هنوز در حوزه فرهنگ به ثبات نسبی نرسیده‌ایم و به تبع آن سینما هم که متاثر از حوزه فرهنگ است به این ثبات نرسیده است.

البته در دوره‌ای که برگزاری جشنواره فیلم فجر از عهده فارابی خارج شد و هویت مستقل پیدا کرد مهمترین تغییر در سیستم اجرای این جشنواره ایجاد شد و از همان زمان هم نوسانات سازمان اجرایی جشنواره هم بیشتر شد.

تا زمانیکه جشنواره فیلم فجر در بنیاد سینمایی فارابی برگزار می‌شد از جهت سازمان اجرایی مشکلی وجود نداشت اما آن وظیفه به اجرای مطلوب ماموریت‌های فارابی لطمه می زد. با این حال اگر این تغییرات در جهت ایجاد وضعیت بهتر و برگزاری جشنواره ای موثرتر باشد مفید و ضروری است.

* تفویض وظیفه برگزاری این جشنواره از بنیاد سینمایی فارابی در عین حال که باعث شد نوعی انحصار به وجود آمده در سیستم برگزاری این جشنواره از بین رود اما به همان میزان بی ثباتی را نیز ایجاد کرد.

- به هرحال ما در بررسی هایی که در این مدت انجام دادیم مجموع این موضوعات را نیز مورد ارزیابی قرار دادیم و امیدوارم برگزاری جشنواره فیلم فجر به یک ثبات نسبی برسد.

* راهکار و یا برنامه خاصی برای رسیدن به این ثبات دارید؟

- مهمترین عامل در رسیدن به ثبات این است که هر تصمیمی که در حوزه اجرایی جشنواره فیلم فجر توسط شورای این جشنواره گرفته می شود قاطعانه و با شجاعت اجرایی شود. اجرایی کردن این تصمیمات به معنای واقعی سخت است و با شرایط غیرقابل پیش بینی مواجه می شویم که کار را سخت می کند و اصولا یکی از دلایلی که مدیران از تغییر پرهیز دارند، نگرانی های ناشی از تغییر است.

*طبق مقرراتی که در آیین نامه سی و سومین جشنواره بین المللی فیلم فجر اعلام شد بزرگترین تغییر در این دوره تفکیک بخش مسابقه ملی از بخش بین‌الملل است. شما شهامتش را داشتید و این کار انجام شد.

- در واقع این تغییر حاصل جمع بندی شورای سیاست گذاری جشنواره فیلم فجر بود و از آن نوع تصمیم هایی است که باید قاطعانه آن را اجرایی کرد چون فکر می کنم این تغییر منشا خیر هم برای بخش بین الملل جشنواره و هم برای بخش مسابقه سینمای ایران خواهد بود.

اگر تفکیک این دو بخش در جشنواره فیلم فجر به درستی اتفاق بیفتد، تکلیف مخاطب تا اندازه ای مشخص می شود و خوشبختانه اعلام این تصمیم با بازخوردهای خوبی مواجه بوده است و کارشناسان سینما این تغییر را ضروری و مفید دانستند. در نهایت امیدوارم این تصمیم به درستی اجرایی شود چون صرفا اتخاذ یک تصمیمِ خوب مساله را حل نمی کند بلکه اجرای خوب یک تصمیم خوب مهمتر است.

* نگرانی شما برای درست اجرایی شدن این تصمیم درست چیست؟

- من شخصا نگران هستم که آیا آنچه را که برای بخش رقابتی اعلام شده است، می توان به درستی اجرایی کرد؟ و یا فیلم های مهمی قابل جذب در بخش بین‌الملل هستند؟

سابق بر این رصدگاه‌های دوستان برگزارکننده در این بخش محدود به اطلاعات سایت ها، بروشورها، جشنواره ها و یا اتکا به اطلاعات شخصی خودشان و یا سینماگران دیگر بوده است، در حالیکه موقعیت سینمای ایران در دنیا موقعیت یگانه و منحصر به فردی است و نگاه به انتخاب فیلم ها و برگزاری این بخش از جشنواره باید نگاهی فراتر از شباهت به سایر جشنواره ها باشد. ما می دانیم که متقاضیان گسترده ای برای حضور در جشنواره و دیدن فیلم هایی غیر از سینمای ایران تاکنون نداشته ایم در حالیکه در سایر جشنواره های بزرگ دنیا غیر از تولیدکنندگان اثر و کسانی که دوست دارند فیلم های خود را در ایام جشنواره ببینند متقاضیان زیادی برای حضور وجود دارد. بنابراین بخش بین الملل جشنواره فیلم فجر می تواند به محلی برای جلب سرمایه و ایجاد یک تعامل برای مشارکت در تولید فیلم تبدیل شود. در نظرگرفتن این ملاحظات است که مدیران جشنواره را به تفکیک بخش بین الملل از مسابقه سینمای ایران تشویق کرده است.

* حال این سوال مطرح است که آیا می توان به اجرایی شدن اهداف مورد نظر از تفکیک این دو بخش بین الملل و سینمای ایران در این دوره جشنواره امیدوار بود؟

- یکی از اهداف ما در سیاستگذاری جشنواره فیلم فجر رسیدن به همین نقطه بوده است و باید هرکاری بکنیم تا به نتیجه مورد نظر خود برسیم. البته در این مسیر به خصوص در دو سال اولیه برگزاری جشنواره ممکن است به ضعف های اجرایی خود در این تفکیک پی ببریم و نباید نگران دیده شدن ضعف ها بود بلکه باید تلاش کرد یک بخش بین الملل درست و همخوان با سلیقه و رویکردهای سینمای ایران داشته باشیم در غیر این صورت اگر قرار است بخش بین الملل جشنواره فیلم فجر تکرار جشنواره‌های دیگر در دنیا باشد ضرورتی در برگزاری آن وجود ندارد.

* در صحبت‌های خود اشاره کردید رصدگاه‌های کارشناسانی که در بخش بین الملل فعالیت می‌کنند، محدودی بوده است. تا چه اندازه به‌روز شدن این رصدگاه‌ها در ارتقای کیفی بخش بین الملل جشنواره موثر است؟

- من مطمئن هستم این بخش با شیوه‌ای که پیش‌بینی شده طی دو ساله آینده بدون مشکل و مساله ای پیش می‌رود، به دستاوردهای خوبی می رسد، قوام لازم را پیدا می کند و نیروهای انسانی مفیدی در این بخش تربیت خواهند شد و همچنان که اشاره کردید به‌روز شدن رصدگاه‌های کارشناسان در ارتقای کیفی بخش بین الملل جشنواره موثر هستند. یکی از الزامات در این بخش تغییر رویکرد مدیریتی بخش بین الملل سینمای ایران است که این تغییر رویکرد می‌تواند نتیجه‌بخش باشد.

* فعالیت بخش بین‌الملل سینمای ایران یکی از مسایلی است که نه تنها شما، بلکه مدیریت امور بین الملل سازمان سینمایی نیز به آن انتقادهایی دارد.

- واقعیت این است تلاش مسئولان بخش بین الملل سینمای ایران در سازمان سینمایی غیر از دهه اول که توانستند سینمای ایران را به عنوان یک پدیده و کشف جدید به دنیا معرفی کنند در دو دهه گذشته با سیر نزولی مواجه بوده است به این معنا که نه قدرت جلب مشارکت سینمای ایران با سینمای دنیا افزایش پیدا کرده و نه به وسعت بازارها افزوده شده است. رسیدن به این دو هدف در حوزه سینمای بین الملل از جمله دغدغه های مهم است. ضمن اینکه در طول این دو دهه نتوانستیم ذی نفعان و شرکای جدیدی برای سینمای ایران پیدا کنیم حتی این نسبت برای رقبای ما هم تعریف مشخصی ندارد.

من امیدوارم ظرف سال‌های آینده و تا پایان دولت یازدهم سینمای ایران بتواند در بخش بین الملل قوام لازم را پیدا کند و به دنبال آن بخش بین الملل جشنواره هم رونق بگیرد چون جشنواره از آخرین حلقه های جریان بین الملل سینمای ایران است. این سالها محدودیت‌ها و مسائل داخلی سینما اجازه توجه جدی به فعالیت‌های بین‌المللی را نداده است در حالیکه به گمان من اصلی ترین و شاید تنها راه برون رفت ما از گرفتاری‌های فعلی بیرون رفتن از این پوسته است.

* شما به تولید مشترک اشاره کردید. رسیدن به این نقطه علاوه بر رونق سینمای ایران در داخل تا چه اندازه سهم سینمای وطنی در دنیا را افزایش می دهد؟

- قطعا مکمل هم خواهند بود اما مساله این است که برای داشتن سینمای ارزنده و به دنبال آن بخش بین الملل پربار در جشنواره فیلم فجر باید سرمایه گذارانی وجود داشته باشند تا در مسیر سینمای ایران در دنیا به درستی حرکت کنند و بتوانند بهره برداری‌های لازم را نیز داشته باشند، در غیر این صورت اگر تولیدات شاخص و موثر نداشته باشیم قطعا جشنواره‌ای بی‌خاصیت خواهیم داشت اگر هم تولیدات مناسب وجود داشته باشد اما کارگزاران جشنواره آنها را به درستی شناسایی نکنند باز هم با یک جشنواره بی خاصیت روبرو خواهیم بود و در حالت سوم اگر تولیداتی وجود داشته باشد و به درستی هم شناسایی شود اما مخاطبان اینگونه از آثار را نتوانیم آگاه کنیم تا آدرس‌های مشخصی به آنها بدهیم باز هم با جشنواره‌‌ای غیر مفید روبرو خواهیم بود.

در نهایت اگر جشنواره نتواند نقطه پرتابی برای معرفی آثار سینمای وطنی در دنیا باشد به تعریف جامعی از کارکردهای خود نخواهد رسید، بنابراین لازمه رسیدن به این مهم این است که فعالیت‌های بین الملل سینمای ایران و جشنواره فیلم فجر به نوعی پوست اندازی کند و از محرومیتی که بخش بین الملل در نتیجه نداشتن تولید مناسب با آن مواجه است، بیرون آید.

* راهکار و یا ایده اجرایی کوتاه مدت و به نوعی در دسترس برای برون‌رفت از این بحران وجود دارد؟

- آقای ایوبی در جلسات سیاست‌گذاری جشنواره فیلم فجر تعبیر درستی را به کار می‌ برد مبنی بر اینکه سازمان سینمایی در بخش بین الملل باید مانند وزارتخانه امور خارجه صاحب میزهای متعدد منطقه‌ای باشد تا بتواند سینمای کشورها و مناطق مختلف دنیا را رصد کند که در نتیجه این رصد کردن تبادلات فرهنگی و سینمایی در جهت تقویت این بخش از سینمای ایران نیز انجام شود.

به اعتقاد من راهکار حل بخش عمده ای از مشکلات سینمای ایران برون‌رفت از مرزهای ایران است و اگر شرایطی فراهم نشود تا مخاطبان سینمای ایران در خارج از مرزهای ایران شناسایی شوند باز به تکرار خواهیم رسید. بنابراین جشنواره فیلم فجر حلقه های میانی نزدیک به آخر از یک زنجیره است که قبل از رسیدن به این زنجیره باید متریال کافی برای تصمیم هایی که اتخاذ می شود وجود داشته باشد.

* علاوه بر رصد کردن تبادلات فرهنگی و سینمایی، مدیران سینمایی چه سهمی در ارتقای ایده های موجود در بخش بین الملل دارند؟

- بگذارید مثالی از سینمای ایران بزنم. در دوره‌ای از سینمای ایران بیشتر فیلم های سینما دوبله می‌شد، زمینه هایی فراهم شد و مدیریت سینما هم آن را تقویت و شرایطی ایجاد کرد تا صدابرداری صحنه رشد کند. نیروهای کاربلد از تلویزیون و یا مراکز دیگر در سینمای ایران فعالیت کردند و صدابرداری در صحنه را به عنوان یک ارتقای کیفی در سینمای ایران معرفی کردند. در ادامه به منظور سیاست های تشویقی جایزه بهترین صدابرداری به جوایز سینمای ایران در جشنواره فیلم فجر اضافه شد. همچنین زمانی در بنیاد سینمایی فارابی بحث جلوه های بصری به عنوان یک ضرورت در سینمای ایران مطرح شد و بعد مدیریت وقت سینما بخشی از حمایت های رسیدن به این پدیده را فراهم کرد و در نهایت خروجی این بخش اختصاص جایزه ویژه جلوه های بصری در جشنواره فیلم فجر بود. با این مثال ها می خواهم متذکر شوم که اگر پیش فرض ها و آنچه به ارتقای سینمای ایران کمک می کند در جشنواره فیلم فجر نمود نداشته باشد باز ممکن است به همان تعریف کلیشه ای و ظاهری از این رویداد سینمایی برسیم و جشنواره را در پوسته نگه داریم و از محتوا خالی کنیم. لذا مدیران با شناخت درست می توانند کارهای مهمی انجام بدهند تا بخش بین الملل جشنواره قوام پیدا کند.

* آیا ممکن است که دبیری بخش بین الملل جشنواره به فرد دیگری تفویض شود؟

- رویکرد صحیح این است که با تفکیک بخش بین الملل جشنواره فیلم فجر به تشکیلات و هویت مستقلی برای بخش بین الملل برسیم و مانند برخی از جشنواره ها که از دل جشنواره فیلم فجر بیرون آمدند و به جشنواره ای مستقل تبدیل شدند، بخش بین الملل جشنواره هم بتواند ساختار مستقلی پیدا کند. پس از برگزاری این دوره می شود ارزیابی کرد که جشنواره مستقل شود یا خیر.

* بخش بین‌الملل جشنواره فیلم فجر در تهران برگزار می شود و یا برنامه ای برای برگزاری این بخش از جشنواره در شهری دیگر و یا یکی از مناطق آزاد دارید؟

- خروج از تهران یکی از گزینه های مطرح است، منتها به دلیل بی ثباتی در سیستم استانی این نگرانی را داریم که با برگزاری این بخش در یکی از شهرها به نوعی برندسازی در شهر مورد نظر هم برسیم اما این برندسازی ممکن است در طول زمان به جای ایجاد یک فرصت به یک تهدید تبدیل شود. درست مانند اتفاق هایی که درباره جشنواره فیلم کودک در برخی دوره‌ها در اصفهان افتاد.

وقتی یک جشنواره توسط تشکیلات مدیریت سینمایی ایجاد می شود و یا بخش هایی از یک رویداد سینمایی تغییر می کند مراقبت های مورد نیاز خود را هم طلب می‌کند اما زمانیکه زلف جشنواره به منابع مالی یا انسانی یک استان گره می خورد ممکن است در یک دوره ای این منابع در اختیار باشد و افراد علاقمند به انجام فعالیت های مشترک در استان ها وجود داشته باشند اما با تغییر این مدیریت ها ممکن است نحوه برگزاری این بخش از جشنواره نیز دستخوش تغییر شود و به برندسازی ای که در این بخش صورت گرفته لطمه بزند. با این حال با وجود این نگرانی علاقه و پیگیری برای برگزاری این بخش از جشنواره در خارج از تهران وجود دارد.

* در کدام استان؟

- تمایل بالقوه برای برگزاری بخش بین الملل جشنواره فیلم فجر در استان ها وجود دارد اما هنوز به این جمع بندی نرسیده ایم که در چه استانی و با چه شرایطی برگزار شود.

* چرا اردیبهشت ماه را برای برگزاری این بخش از سی وسومین جشنواره فیلم فجر انتخاب کردید؟

- رعایت فاصله زمانی منطقی بین برگزاری بخش ملی جشنواره در بهمن ماه تا برگزاری بخش بین الملل مهم بود. قبل از بهمن امکانپذیر نبود چون از مهر تا بهمن جشنواره های متعددی داریم. ما دو زمان اسفند و اواخر فررودین- اوایل اردیبهشت را مورد بررسی قرار دادیم اما درباره اسفند به نتیجه نرسیدم چون ارزیابی کردیم که اسفندماه زمان مناسبی نیست زیرا به تازگی از برگزاری جشنواره بخش ملی فجر فارغ شده ایم و جامعه سینمایی اشباع شده و کشور هم در تدارک نوروز است. از سوی دیگر در اردیبهشت ماه، ایران هوای خوبی دارد و سینمای ایران نسبتا روزهای خلوتی را می‌گذراند و یکی از کم ترافیک ترین ایام برگزاری جشنواره های خارجی هم همین تاریخ 5 تا 12 اردیبهشت ماه است.

ادامه دارد ...