بوشهر - خبرگزاری مهر: بوشهر در منطقه‌ای قرار گرفته که احتمال وقوع بسیاری از بلایای طبیعی در این استان وجود دارد، این شرایط تدوین مدیریت بحران و آموزش عمومی برای مقابله با حوادث و همچنین تجهیز نهادهای امدادی این استان را بیش از پیش ضروری می کند.

به گزارش خبرنگار مهر، استان بوشهر از نظر وقوع بلایای طبیعی دارای شرایط خاصی است که احتمال وقوع 75 درصد بلایای طبیعی در استان بوشهر وجود دارد و این موضوع می‌طلبد که آمادگی لازم در این زمینه در استان ایجاد شود.

تاکنون در جهان 41 مورد بلایای طبیعی شناسایی شده است که از این تعداد احتمال وقوع 31 مورد بالایی طبیعی در استان بوشهر وجود دارد و باید برای پیشگیری از بلایی طبیعی در این استان توجه بیشتری صورت گیرد.

برخی از مهمترین بلایای طبیعی که ممکن است در استان بوشهر روی دهد را می‌توان سیل، زلزله، طوفان، خشکسالی، سرما زدگی، لغزش و رانش زمین عنوان کرد که خسارت‌های زیادی را در استان بوشهر ایجاد می کند.

در سال‌های اخیر شاهد وقوع بلایای طبیعی متعددی در استان بوشهر بوده ایم که می‌توانیم به وقوع زمین لرزه و سیل و خشکسالی در شهرستان‌های مختلف استان اشاره کنیم که این حوادث باعث بروز مشکلات بسیار زیادی برای مردم شده است.

بلایای طبیعی رخ داده در استان بوشهر طی دو سال اخیر خسارات و تلفات جانی بسیار زیادی را بر جای گذاشته است که باید برای مقابله با حوادثی چون سیل و زلزله، اقدامات مناسب برای کاهش خسارات و همچنین کاهش تلفات انجام شود و بیشتر به سمت پیشگیری حرکت کنیم.

احتمال وقوع 75 درصدی بلایای طبیعی در استان بوشهر

معاون امور عمرانی استاندار بوشهر در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: استان بوشهر دارای موقعیت خاصی است که احتمال وقوع 75 درصدی بلایای طبیعی در استان وجود دارد و این موضوع می‌طلبد که پیش‌بینی‌های لازم در این زمینه در استان بوشهر صورت بگیرد.

شاپور رستمی اضافه کرد: سیل و زلزله در دو سال گذشته در استان بوشهر به وقوع پیوست که خسارت‌ها و تلفاتی را نیز بر جای گذاشت و لازم است که گام‌های مناسبی برای پیشگیری از این بلایا در کشور صورت بگیرد.

وی بر لزوم توسعه برنامه‌های آموزشی در زمینه مقابله با بلایای طبیعی تاکید کرد و افزود: برگزاری مانورها نیز نقش بسیار مهمی در بهبود وضعیت آمادگی در زمان وقوع حوادث و بلایا دارد و باید آگاهی‌های لازم در این زمینه به مردم نیز ارائه شود.

معاون امور عمرانی استاندار بوشهر تصریح کرد: با توجه به اینکه استان بوشهر سالانه حوادثی مانند سیل، زلزله و طوفان در آن به وقوع می‌پیوندد لازم است تمامی مردم نحوه مقابله با آن برای امداد رسانی به آسیب دیدگان آموزش ببینند تا خسارت و تلفات این حوادث کاهش یابد.

وی با اشاره به قرار گرفتن نیروگاه اتمی در استان بوشهر، بر لزوم توسعه زیرساخت‌های آموزشی در حوزه دفاع پرتوی و هسته‌‌‌ای استان بوشهر تاکید کرد و اذعان داشت: قرارگاه رافع در استان بوشهر راه‌اندازی می شود که هدف آن توانمندسازی استان بوشهر درمدیریت بحران هسته‌ای است.

رستمی تاکید کرد: باید اعتبارات لازم برای مقابله با سوانح و حوادث طبیعی پیش‌بینی شود چرا که این حوادث زمان مشخص و معینی ندارند و باید با تخصیص اعتبارات مورد نیاز برای مقابله با این بلایا و کاهش خسارات و تلفات تلاش کنیم.

لزوم ارائه مستمر آموزش‌های مقابله با حوادث غیرمترقبه به مردم

استاندار بوشهر نیز در گفتگو با خبرنگار مهر با تاکید بر لزوم ارائه مستمر آموزش‌های مقابله با حوادث غیرمترقبه به مردم، اظهار داشت: ارائه چنین آموزش‌هایی می‌تواند نقش بسیار مهم و تاثیرگذاری در بهبود عملکرد مردم در زمان وقوع این حوادث داشته باشند.

مصطفی سالاری اضافه کرد: بلایای طبیعی همواره در صورت وقوع، خسارات و تلفات بسیار زیادی را بر جای می‌گذارند و هر چند نمی‌توان از وقوع این بلایا جلوگیری کرد، ولی می‌توان با استفاده از راهکارهای مناسب، خسارات و تلفات را تا حد زیادی کاهش داد.

وی در ادامه به اهمیت بسیار بالای اقدامات قبل، حین و بعد از حادثه در جریان وقوع حوادث غیرمترقبه اشاره کرد و بیان داشت: آموزش و آگاهی در این زمینه از اهمیت و جایگاه بسیار بالایی برخوردار است و باید اقدامات مناسبی در این زمینه انجام شود.

استاندار بوشهر اضافه کرد: یکی از حوادث غیرمترقبه زلزله است که باید نقاط آسیب‌پذیر در جریان زلزله شناسایی شود و اقدامات مناسبی برای مقاوم‌سازی ساختمان‌ها و دیگر بناها صورت بگیرد تا کمترین خسارت و تلفات را داشته باشیم.

وی تاکید کرد: در مورد دیگر حوادث نیز علاوه بر ارائه آموزش‌های لازم به مردم برای مقابله با این حوادث، افزود: باید راهکارهای پیشگیری از خسارات این حوادث نیز پیش‌بینی شود و اجرایی شود.

سالاری در ادامه خاطرنشان ساخت: رسانه‌ها در این زمینه از نقش و جایگاه ویژه‌ای برخوردار هستند و باید آموزش‌های مناسب را ارائه دهند تا مردم با راهکراهای کاهش اثرات بلایای طبیعی آشنا شوند.