نشست عمومی مذاکرات ایران و کشورهای 1+5 از دقایقی پیش با حضور کاترین اشتون و محمد جواد ظربف در وین آغاز شد.

به گزارش خبرنگار مهر، مذاکرات ایران و کشورهای 1+5 از دقابقی پیش به صورت رسمی با حضور محمد جواد ظریف و کاترین اشتون در وین آغار شد.

بر اساس این گزارش محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان، کاترین اشتون، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا روز گذشته نیز سه دور مذاکرات فشرده در وین برگزار کردند.

معاونان و کارشناسان ایران و آمریکا با حضور نماینده اتحادیه اروپا روز سه شنبه مذاکراتی را داشتند. صبح امروز نیز مذاکرات دو جانبه ای بین معاونان ایران و روسیه صورت گرفت.

اعضای 1+5 پیش از آغاز نشست عمومی گفتگوهای داخلی داشتند.

در پی مذاکرات دو روز گذشته مقامات آمریکایی بر دست یابی به توافق تا پیش از 24 نوامیر تأکید کرده و خاطر نشان کرده اند که امکان دست یابی به توافق وجود دارد.

هفته گذشته سید عباس عراقچی، عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته ای از احتمال عدم توافق و امکان تمدید نیز سخن گفته بود.

 این در حالی است که وزیر خارجه کشورمان پس از دیدار با کاترین اشتون در وین سه شنبه شب گفت: جمهوری اسلامی از ابتدا با توجه به سیاست‌های کلی نظام و نقطه نظرات مقام معظم رهبری که داشتن هرگونه سلاح‌های کشتار جمعی را از نظر شرعی حرام اعلام کردند، نیازی به سلاح های هسته ای ندارد و بر همین اساس احساس می کند که رسیدن به یک راه حل مفید است.

وی با بیان اینکه از ابتدا با اراده سیاسی و آمادگی کامل برای دستیابی به نتیجه به مذاکرات وارد شدیم گفت: امیدواریم که چنین وضعیتی هم در طرف مقابل وجود داشته باشد بنابراین جلسه روز پنج شنبه فرصتی برای مرور موضوعات مختلف با همه اعضای 5+1 است، اما الزاما به معنای آن نیست که یک وضعیت جدید، مثبت و یا منفی پیدا شده است.

ظریف افزود: بارها گفته ام مذاکرات تا زمانی که به نتیجه نرسد هیچ اختلافی حل نشده است، زیرا مجموعه ای به هم پیوسته از موضوعات است و ضروری است در همه موضوعات به نتیجه برسیم.

ظریف گفت: فکر می کنم زمانی که در نیویورک صرف شد و مذاکرات بسیار گسترده‌ای که در نیویورک انجام شد و پنج شنبه هم ادامه خواهد داشت قادر است راه حل های مطرح شده را بررسی کند و البته به هیچ وجه بحث توافق نیست.