پایان داوری بخش بین الملل جشنواره بین المللی فیلم کوتاه تهران، آغاز داوری بخش جهان اسلام، انعقاد تفاهم‌نامه بین ایران و كردستان عراق و مراسم یادبود سه فیلم‌ساز فقید سینمای كوتاه و مستند از جمله اخبار امروز سی و یکمین جشنواره فیلم کوتاه تهران است.

به گزارش خبرگزاری مهر، حسن دزواره مدیر بخش بین الملل سی و یکمین جشنواره بین المللی فیلم کوتاه تهران از پایان داوری های بخش بین الملل جشنواره فیلم کوتاه خبر داد و گفت: داوری 95 فیلم بخش بین الملل سی و یکمین جشنواره بین المللی فیلم کوتاه تهران با حضور داورانی از کشورهای فرانسه، سوئیس، آلمان، دانمارک و ایران انجام شد.

وی در توضیح جزئیات برگزاری بخش بین الملل این دوره از جشنواره و همچنین همکاری خود با آن گفت: من پس از قبول همکاری همراه با مدیریت جدید انجمن سینمای جوان از تاریخ 29 اردیبهشت تا 29 تیرماه مجموع فیلم های متقاضی در بخش بین الملل جشنواره را جمع بندی کردیم. در این مدت 2855 عنوان فیلم از 109 کشور به دست ما رسید که این تعداد بیشترین آمار حضور فیلم از کشورهای مختلف طی هفت سال گذشته در فیلم کوتاه تهران بود.

مدیر بخش بین الملل سی و یکمین جشنواره بین المللی فیلم کوتاه در ادامه صحبت های خود با اشاره به بازبینی فیلم های رسیده به دبیرخانه جشنواره گفت: من به همراه نیما عباسپور و مسعود سفلایی فیلم ها را دیدیم و از بین 2855 عنوان فیلم 95 فیلم برای حضور در بخش مسابقه بین الملل جشنواره نهایی شد.

حسن دزواره در پاسخ به این سوال که چرا 95 فیلم برای حضور در بخش رقابتی جشنواره انتخاب شده است؟ گفت: گنجایش زمان پخش فیلم ها را در نظر گرفتیم و آثار را به 12 بسته در چهار سانس تقسیم بندی کردیم.

کلود گیزارد، لوزیانا یوهانا بادر، استر ونگراز، کریستیان براد تامسن و فرشته طائرپور از جمله داوران بخش بین الملل سی و یکمین جشنواره بین المللی فیلم کوتاه تهران هستند که 95 فیلم در بخش بین الملل را داوری کردند که از این تعداد تنها 9 فیلم متعلق به سینمای ایران بود. جایزه بزرگ در بخش بین الملل 5 هزار یورو پیش بینی شده است.

داوری بخش جهان اسلام جشنواره فیلم كوتاه تهران آغاز شد

داوری بخش جهان اسلام سی و یكمین جشنواره بین المللی فیلم كوتاه تهران با حضور داورانی از كشورهای ایران و عراق صبح امروز در محل پردیس سینما ملت آغاز شد.

عطیا الدراجی، نرگس آبیار، بهمن آقا‌حاجی‌آقا از جمله داوران بخش جهان اسلام سی و یكمین جشنواره بین المللی فیلم كوتاه تهران هستند.

سینمای بین الملل در سی و یكمین جشنواره بین المللی فیلم كوتاه تهران در سه بخش مسابقه بین الملل، آسیا و جهان اسلام برگزار می شود.

بخش جهان اسلام از این دوره از جشنواره به نمایش آثاری با رویكرد هنری نسبت به اصول راستین اسلام و مفاهیم عدالت، راستی، كمال، نقش آیین ها در زندگی امروزی و اعتقادات معنوی در ایجاد ارتباطات انسانی اختصاص دارد.

انعقاد تفاهم‌نامه بین ایران و كردستان عراق

مدیر كل فرهنگ و هنر سلیمانیه درباره دستاوردهای جشنواره سی و یكم فیلم كوتاه تهران برای سینمای سلیمانیه، گفت: ما در جریان برگزاری جشنواره، تصمیم به انعقاد تفاهم‌نامه‌ای بین ایران و كردستان عراق گرفتیم تا با توجه به آن ضمن حركت در راستای تولیدات مشترك بتوانیم هنرجویان خود را برای تحصیل به ایران بفرستیم.

وی ادامه داد: تفاهمنامه‌ای نیز با انجمن سینمای جوانان ایران منعقد خواهیم كرد كه مطمئنم ثمرات و نتایج مثبتی برای هردو كشور بویژه سینمای سلیمانیه عراق در پی خواهد داشت.

فتاح محمد در پایان گفت: از جمهوری اسلامی ایران و آقای ایل بیگی به‌خاطر توجه‌شان به كردستان عراق بسیار سپاسگزارم كه با این كار، شرایط كسب تجربه جدیدی را برای ما فراهم آوردند.

مراسم یادبود سه فیلم‌ساز فقید سینمای كوتاه و مستند برگزار شد

مراسم یادبود سه تن از فیلم‌سازان فقید سینمای كوتاه عصر روز پنجشنبه 24 مهر و در روز سوم برپایی سی و یكمین جشنواره بین‌المللی فیلم كوتاه تهران در مقابل سالن شماره یك پردیس ملت برگزار شد.

مصطفی مزرعتی، حامد خسروی و مسعود برخورداری، سه فیلمساز سینمای كوتاه بودند كه در ماه‌های اخیر به سوی ابدیت پر كشیدند. در این مراسم حبیب‌ ایل بیگی، سعید پوراسماعیلی، جعفر صانعی مقدم، سهیلا عسكری و دست‌اندركاران جشنواره، جمعی از فیلمسازان كوتاه و همكاران این سه كارگردان تازه درگذشته حضور داشتند.

بابك طاهری كارگردان با اشاره به ویژگی‌های این سه فیلم‌ساز درگذشته، گفت: همه علاقه‌مندان فیلم كوتاه این سه بزرگوار را با توجه به ارائه فیلم‌های ارزنده و صاحب تفكرشان می‌شناسند.

آیین اختتامیه سی و یکمین جشنواره بین المللی فیلم کوتاه تهران روز یکشنبه 27 مهرماه در تالار وحدت برگزار می شود.