ساری - خبرگزاری مهر: مدیرکل اوقاف و امور خیریه مازندران با بیان اینکه موقوفه خواری یک حرکت ضد اسلامی است، گفت: تحولات اقتصادی در حوزه موقوفات نیاز جامعه و نیازمند احیای نیت واقف است.

به گزارش خبرنگار مهر، حجت‌الاسلام ستار علیزاده ظهر شنبه در نشست علمی و تخصصی متولیان موقوفات بندپی که در تکیه مقری‌کلا برگزار شد، با بیان اینکه متولیان موقوفات بزرگ‌ترین افتخار را دارند که در خدمت موقوفات هستند، اظهار داشت: کارفرمای ما در اوقاف خداوند و اهل بیت هستند.
 
وی بزرگ‌ترین وظیفه اوقاف را اجرای صحیح و امینانه نیات واقفان دانست و بیان داشت: صیانت از موقوفات و جلوگیری از موقوفه خواری یکی دیگر از وظایف اوقاف است که هیچ‌گاه در این زمینه کوتاهی نمی‌کنیم.
 
مدیرکل اوقاف و امور خیریه مازندران با اشاره به اینکه اوقاف و متولیان موقوفات با یکدیگر برای احیای موقوفات، اجرای امینانه نیت واقفان و ترویج فرهنگ وقف هم‌صدا هستند، گفت: افراط و تفریط و اجرای نیات واقفان غیر از وقف نامه، خلاف شرع و قوانین اسلامی است.
 
علیزاده با هشدار به اینکه برخی‌ها می‌خواهند بین اوقاف و متولیان موقوفات جدایی بیاندازند، افزود: موقوفه‌خواری یک حرکت ضد دینی و ضد اسلامی است.
 
وی با تاکید بر اینکه اوقاف با قاطعیت و با پشتوانه از مراجع قضایی پیگیر حرکات موقوفه‌خواران است، اظهار داشت: تعامل اوقاف و متولیان موقوفات مهم‌ترین عامل جلوگیری از موقوفه‌خواری و هرگونه تعرض به آن است.
 
مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان مازندران با بیان اینکه متولیان موقوفات می‌توانند در اجرای پروژه‌های عمرانی موقوفات سرمایه‌گذاری کنند، افزود: تحول اقتصادی در حوزه موقوفات نیاز روز جامعه در جهت بروزرسانی و زنده شدن نیت واقف است.
 
علیزاده از اجرای 30 پروژه عمرانی موقوفات در مازندران خبر داد و گفت: پروژه‌های عمرانی موقوفات با همکاری بنیاد توسعه و عمران موقوفات انجام می‌شود.

12هزار و 842 موقوفه در سامانه جامع موقوفات مازندران ثبت شد

رئیس اداره تحقیق اداره کل اوقاف و امور خیریه استان مازندران از صدور 14 حکم تولیت در مازندران خبر داد و گفت: 620 پرونده گواهی مصرف برای موقوفاتی که به هر دلیلی وقف نامه آنها مفقود شد، صادر شد.
 
رشید رضاپور با تاکید بر اینکه متولیان موقوفات باید امانتدار نیت واقف باشند، گفت: آشنایی به شرح وظایف متولی موقوفه یکی از وظایف متولی است.
 
وی با بیان اینکه حفظ و صیانت موقوفه اولین وظیفه متولی موقوفه است، گفت: اخذ سند مالکیت و تنظیم سند اجاره از دیگر وظایف متولیان به شمار می رود.
 
این مسئول با بیان اینکه فروش موقوفات طبق شرع و قانون ممنوع است، گفت: تعامل متولیان موقوفات با اوقاف موجب رشد و بروزرسانی موقوفات خواهد شد.
 
رضاپور در پایان از ثبت 817 موقوفه غیرمتصرفی در سامانه جامع موقوفات و بقاع متبره مازندران خبر داد و بیان کرد: 12 هزار و 25 موقوفه متصرفی در سامانه جامع ثبت شد.
 
وی تصریح کرد: در مجموع 12هزار و 482 موقوفه در سامانه جامع موقوفات مازندران ثبت شده است.