کرمانشاه - خبرگزاری مهر: بسیاری از استعدادها و توانمندی ها در حوزه هنر هفتم مخصوصا توانایی جوانان مستعد این عرصه در استان کرمانشاه به دلیل نداشتن قدرت مالی و فراهم نبودن بسیاری از زیرساختها، امکان رشد و پرورش داشته های خود را پیدا نمی کنند.

به گزارش خبرنگار مهر، سینما و همه هنر ها و حرفه هایی که به هر نحوی به آن مرتبط هستند درست شبیه یک سحر فراگیر همواره در میان توده های مردم علاقه مند داشته است به گونه ای که مخاطبان آن زن و مرد و پیر و جوان نمی شناسد.

استان کرمانشاه به واسطه وجود استعدادهای سرشار در این حیطه همواره هنرمندان زیادی را در عرصه های مختلف سینما از جمله بازیگری و کارگردانی به جامعه هنر معرفی کرده است. االبته تردیدی نیست که این حضور می توانست بسیار عمیق تر از اینها باشد.

چهره های نامداری در سینمای ایران هستند که از کرمانشاه پا به این وادی نهاده اند و این دلیل خوبی برای پرداختن به استعدادهای فردی و فرهنگی استان در راستای تقویت و شکوفایی توانمندی های هنری این استان است.

در این مسیر بدون تردید توجه به انجمن های هنری که مردم نهاد هستند و قرار دادن امکانات اولیه در اختیار آنها می تواند کمک شایانی به هنر هفتم باشد.

پس از پيروزی انقلاب اسلامی و در سال 1364، انجمن سینمای جوان ایران با حمايت معاونت امور سينمايی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، فعاليت  خود را از سر گرفت و با هدف تشويق نوجوانان و جوانان ايراني به هنرهای مرتبط با سینما از جمله عكاسی و فيلمسازی و... با گشايش تدريجی بيش از 50 نمايندگی و دفتر در سراسر كشور، اقدام به جذب علاقه مندان فراگيری رشته های كارگردانی، فيلمنامه نويسی، عكاسی، تصويربرداری، تدوين و البته برگزاری آزمون های سراسری و دوره های يكساله فيلمسازی کرد.

انجمن سينمای جوانان ايران از سال 1369 بعنوان نماينده ايران، به عضويت اتحاديه بين المللی سينمای غيرحرفه ای يونيكا در آمد و تاكنون، حضور فعالی در جشنواره های آن داشته است. همچنين این انجمن به عنوان نماينده ايران، عضو فدراسيون بين المللی هنر عكاسی فياپ است و با گشايش آژانس عكس ايران، گامی در راه عرصه آثار عكاسی هنرمندان ايرانی برداشته است.

استعدادهای بسیاری از جوانان علاقه مند به سینما به دلیل بی پولی هدر می رود

یکی از نمایندگی های انجمن سینمای جوان در کرمانشاه است که می تواند در شکوفایی استعداد های موجود در عرصه سینما برای کرمانشاه گام های خوبی بردارد. موضوعی که البته عدم تحقق وضعیت مطوب در این باره را سرپرست این انجمن در کرمانشاه بی مهری ها عنوان می کند.

سرپرست انجمن سینمای جوان کرمانشاه در این رابطه گفت: هر ساله تعدادی هنرجو علاقمند به جذب در رشته های مرتبط شده و پس از آموزش و فارغ التحصیلی از طریق خود انجمن مشغول فعالیت می شوند.

کامران رضایی گفت: خوشبختانه هنرآموزان تاکنون موفقیت های بسیاری نیز کسب کرده و فیلم های کوتاه متعددی را به جشنواره های مختلف ارسال کرده و برگزیده شده اند. همچنین فیلم برداران و کارگردانانی که از طریق انجمن آموزش دیده اند اکنون در سطح جهانی مطرح هستند.

وی در پاسخ به این سوال که چرا این موفقیت ها چندان توجه ها را به خود جلب نکرده است، گفت:  از آنجا که فیلم کوتاه ساختار منحصر به فردی دارد اکران عمومی نداشته و استقبال برای دیدن اینگونه فیلم ها کم است، البته 40 فیلم تولید شده در سال 92 در هفته فیلم و عکس طی 4 روز اکران شد.

رضایی افزود: افرادی که به این انجمن مراجعه می کنند جوانان علاقمندی هستند که فاقد سرمایه مالی بوده و برای ساخت فیلم هایشان به حامی احتیاج دارند، اما متأسفانه اینگونه حمایت ها از توان انجمن خارج و بسیار کمرنگ است.

وی ادامه داد: تنها در اختیار قرار دادن آمفی تئاتر و سالن برای اکران فیلم ها کافی نیست. می شود همچون NGO ها از طریق شهرداری ها، اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی و سایر ارگان های مرتبط تخصیص اعتبار داده شود.

رضایی خاطرنشان ساخت: از مسئولان انتظار داریم به شعارهای خود جامه عمل بپوشانند و همانگونه که در مواقع انتصاب و انتخاب، از حمایت از جوانان و استعداد های آنها سخن می گویند در عرصه عمل نیز کمک کنند. جوانان این انجمن خوش فکر و خلاق هستند و تنها به انگیزه و حمایت از فکر درست نیاز دارند که خوش بدرخشند و استعداد هایشان در گودال بی پولی دفن نشود.

سرپرست انجمن سینمای کرمانشاه در ادامه گفت: دنیای امروز، دنیای رسانه و تبلیغ است عصر کاغذ بازی های تبلیغاتی به سوی انقضا پیش می رود و مدیران کرمانشاهی باید سعی کنند، داشته هایشان را از طریق فیلم به تصویر بکشند و ترویج دهند.

وی افزود: رؤسای ادارات می توانند هرساله فیلمی از عملکرد کاری خود جهت آموزش پرسنل و حتی توجیه مدیریت جدید بسازند و چه جایی بهتر از انجمن سینمای جوان که پر از فکر نو، ایده نو و انرژی تازه است. این طرح در چندین استان کشور درحال اجراست و بدلیل موفق بودنش مورد استقبال بی نظیری قرار گرفته است.

زیرساختهای عمرانی سینما در کرمانشاه مناسب نیست

به گزارش خبرنگار مهر، تزریق اعتبار به جایی که با استعداد و هنر جوانان مربوط است قطعا می تواند برای آینده ایران اسلامی در ترویج فرهنگ انسانی و ارزشی مفید و با بازده باشد.

بر اساس این گزارش یکی دیگر از مشکلات هنر سینما در استان کرمانشاه عدم وجود سالن های اکران به اندازیه کافیو با کیفیت مناسب است.

رئیس اداره سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمانشاه درهمین رابطه به خبرنگار مهر گفت: کرمانشاه فقط دو سینمای فعال دارد.

پژمان خسروی‌پور اظهار داشت: مجموع کل ظرفیت های این دو سینما در کرمانشاه به هزار نفر نمی رسد و نهایتا توان اکران همزمان سه فیلم وجود دارد.

وی ادامه داد: سالن های سینمای دیگر کرمانشاه و شهرستانها هر کدام به خاطر مشکلی غیرفعال هستند و نمی توانند در اختیار مردم باشند. در مواردی هم که بخش خصوصی وارد عمل شده است به دلیل هزینه بر بودن برخی اقدامات تکمیلی کار نیمه تمام مانده است.

خسروی پور گفت: در کرمانشاه باید پردیس سینمایی و چند سالن دیگر ساخته شود تا جمعیت شهر بتوانند از هنر سینما و تولیدات این حوزه به شکل مناسبی بهره مند شوند.

با رشد همزمان زیرساخت های اکران فیلم و عرضه تولیدات سینمایی و البته در اختیار قرار دادن امکانات و بودجه برای جوانان و استعدادهای این عرصه می توان آینده ای روشن برای رشد این ابزار بزرگ فرهنگ ساز را ترسیم کرد.

البته آموزش و تبیین نیازهای روز جامعه برای هنرمندان در راستای تولید آثار اثر بخش و حرکت در مسیر ارتقاء فرهنگی جامعه در کنار توجه به مسائل مالی و زیرساختی یک ضرورت دیگر برای سینماست.

تبیین استراژی در کنار فراهم کردن امکانات و تکمیل زیرساختهای عمرانی ضروری است

در این باره مسئول قرارگاه رسانه ای بسیج غرب کشور به خبرنگار مهر گفت: این موضوع که باید سینماگران ما از امکانات و بودجه مناسب در راستای شکوفایی توانمندی های خود بهره مند شوند تردید ناپذیر است.

فرهادنوری مقدم گفت: مسئولان و دستگاه های فرهنگی در این مسیر و برای ایجاد یک شبکه درآمدی پایدار برای هنرمندان و فعالان هنری باید بیش از گذشته تلاش کنند چرا که امروز رویارویی فرهنگهای مهاجم با داشته های ایرانی و اسلامی تا حدود زیادی با ابزار هنر رقم می خورد و اینجاست که تفاوت هنر ارزشی با غیر آن روشن می شود.

وی ادامه داد: در کنار فراهم کردن این زیرساختهای عمرانی و تأمین مسائل مالی باید آموزش و تدوین نقشه راه در مسیر رشد فرهنگ بالنده ایرانی و اسلامی در دستور کار باشد در غیر این صورت منابع مالی که هزینه می شود چندان باز خوردی نخواهد داشت.

به گزارش مهر، در مجموع می توان عنوان کرد که تأمین امکانات مالی و ابزاری، بهینه سازی زیرساختها و البته تعیین نقشه راه برای ارتقاء فرهنگ و ارزشها می تواند به بروز هدفمند استعداد ها و در نهایت توسعه همه جانبه منجر شود.