رئیس سازمان تبلیغات اسلامی ضمن تشریح راهبردهای اصلی فعالیت خبرگزاری مهر تصریح کرد: فرمایشات و مطالبات رهبر معظم انقلاب برای ما اصل است و شرح وظایف سازمان تبلیغات اسلامی نیز در همین راستا است.

به گزارش خبرنگار مهر، حجت الاسلام دکتر سید مهدی خاموشی در مراسم افتتاحیه نهمین نشست دفاتر استانی خبرگزاری مهر با تسلیت رحلت عالم ربانی و مجاهد نستوه حضرت آیت الله مهدوی کنی از ایشان به عنوان عالمی بزرگ در خط امام راحل و هماهنگ با رهبر معظم انقلاب اسلامی در جریان زندگی سیاسی، علمی، دینی و اجتماعی یاد کرد.

وی با اشاره به روایت شریفه «اذا مات العالم ثلم فی الاسلام ثلمة لایسدها شیء»، رحلت آیت الله مهدوی کنی را از مصادیق این روایت دانست و ابراز امیدواری کرد که آینده جامعه ما در درون خود نیروهایی را پرورش داده باشد که بتواند این خلاء را جبران کند.

حجت الاسلام دکتر خاموشی صدق، صمیمیت، درست فکر کردن، سالم حرکت کردن، در مسیر امام بودن و فدای انقلاب شدن را از ویژگیهای آیت الله مهدوی کنی برشمرد.

ارتقای حوزه فرهنگ از اهداف تشکیل خبرگزاری مهر

رئیس سازمان تبلیغات اسلامی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه خبرگزاری مهر بنابه ضرورت و آنچه به عنوان وظیفه در اساسنامه این سازمان آمده شکل گرفته است یادآور شد: هدفی که از تشکیل این خبرگزاری مد نظر قرار داشت این بود که «فرهنگ» را در طبقه بندی اخبار ارتقا بخشیم.

حجت الاسلام خاموشی تبیین و ترویج فرهنگ گفتمان غالب انقلاب اسلامی، فرهنگ ایرانی - اسلامی، قرائت امام و رهبری، روحانیت اصیل و چشم اندازی که برای این فرهنگ مد نظر است را از اهداف تشکیل خبرگزاری مهر دانست.

وی با بیان اینکه هر چقدر از عمر انقلاب اسلامی می گذرد ریشه، عمق و استواری آن در زمان بیشتر می شود تصریح کرد: امروز مرزهای بیرون از ایران اسلامی با تفکر ناب انقلاب اسلامی درگیر هستند.

«بدل سازی» نظام سلطه برای مقابله با تفکر ناب اسلامی

حجت الاسلام خاموشی با بیان اینکه گاهی نظام سلطه برای مقابله با این حرکت «بدل سازی» می کند، افزود: نمود این موضوع را می توان در تشکیل گروههای تکفیری مشاهده کرد که دشمن برای ایجاد اختلاف میان مسلمانان نسبت به ایجاد و تقویت این گروهها اقدام کرده است.

وی با بیان اینکه هر چقدر از عمر انقلاب اسلامی می گذرد دلدادگان بیشتری به سمت انقلاب اسلامی گرایش پیدا می کنند، ادامه داد: این روند مصداق آیه شریفه "وَرَأَيْتَ النَّاسَ يَدْخُلُونَ فِي دِينِ اللَّهِ أَفْوَاجًا" است، به طوریکه امروز فوج فوج به انقلاب اسلامی می گروند.

حجت الاسلام خاموشی بیان داشت: عمق انقلاب اسلامی «سرزمین» نیست بلکه «قلوب» آحاد افرادی است که در جای جای دنیا پیام انسانیت، فطرت و خداوند را دریافت می کنند.

وی آمریکای لاتین، آمریکا، آسیای جنوب شرقی، آسیای میانه، خاورمیانه، جزیره العرب و ... را عمق استراتژیک پیام انقلاب اسلامی ایران دانست و افزود: نمی توان با «بدلِ غلط» جای یک تفکر ناب را گرفت.

لزوم پیگیری مطالبات رهبر معظم انقلاب در خبرگزاری مهر

حجت الاسلام خاموشی در ادامه سخنان خود مزیت نسبی خبرگزاری مهر را حرکت در مسیر رساندن پیام اسلام ناب و انقلاب اسلامی دانست و گفت: خبرنگاران خبرگزاری مهر باید این پیام را خوب و شفاف مطرح و با تحلیل صحیح و با زبانهای مختلف به عمق استراتژیک انقلاب اسلامی برسانند.

وی با بیان اینکه امروز خبرگزاری مهر مرجع بسیاری از رسانه های دیگر است ادامه داد: با یک نگاه خیلی دقیق بسیاری از خبرگزاریهای جهانی که پیام از ایران می خواهند بگیرند به چند مرجع اشاره می کنند که یکی از این مراجع خبرگزاری مهر است.

رئیس سازمان تبلیغات اسلامی به دغدغه ها و مطالبات رهبر معظم انقلاب در حوزه فرهنگی در جریان ابلاغ حکم اعضای جدید شورای عالی انقلاب فرهنگی اشاره کرد و بیان داشت: ایشان همواره در زمینه نقشه مهندسی فرهنگی، فرهنگ عمومی، خط و زبان و ...تذکر می دهند بنابراین باید پیگیری این مطالبات در همان پردیسی که خبرگزاری مهر هدفگذاری کرده است قرار گیرد.

دشمن فکر و اندیشه ما را نشانه گرفته است

حجت الاسلام دکتر خاموشی با یادآوری اینکه دشمن و نظام سلطه در مقایسه با حوزه های دیگر با فکر و اندیشه ما برخورد می کند، به مصداق این موضوع در پرونده هسته ای اشاره کرد و ادامه داد: در حال حاضر بسیاری از کشورها به نظام سطه وابسته اند و زرادخانه هسته ای هم دارند ولی در مورد ایران می گویند که شما حق فکر کردن و پیشرفت و بالندگی ندارید.

وی با بیان اینکه وقتی سانتریفیوژ تولید واکسن را به ما نمی دهند به چه معنی است؟ تصریح کرد: این نوع رویکرد نشان می دهد که دشمن هدفگذاری فرهنگی و اندیشه ای کرده است.

رئیس سازمان تبلیغات اسلامی با بیان اینکه ضریب سنی دانشمندان هسته ای ما جوان هستند یادآور شد: دشمن این پیشرفت و بالندگی و فکر و اندیشه جوانان ایرانی را بر نمی تابد.

حجت الاسلام دکتر خاموشی با یادآوری اینکه اگر فرهنگ نبود دانش عمق پیدا نمی کرد ادامه داد: پیشرفت های ایران اسلامی در ابعاد مختلف اعم از هوافضا، داروهای نوترکیب، نانو تکنولوژی، علوم انسانی و ... نشان دهنده پیشرفت کشور در ابعاد مختلف است.

اهمیت تولید دانش بومی در حوزه علوم انسانی

وی با اشاره به نسبت اخلاق و اقتصاد نیز گفت: ما نمی خواهیم اقتصادی را مدیریت کنیم که بر مبنای لیبرالی و یا داده های غربی باشد بلکه به دنبال اقتصادی بر مبنای دینی هستیم.

حجت الاسلام دکتر خاموشی با تاکید بر اهمیت تولید دانش بومی در حوزه علوم انسانی گفت: دانش ما باید بر اساس باورها، اعتقادات و ارزشهای خودمان باشد.

وی با تاکید بر ضرورت وجود این رویکرد در علوم مختلف انسانی اعم از اقتصاد، مدیریت، تاریخ و ... تصریح کرد: علوم انسانی باید دانش بومی محور باشد.

رئیس سازمان تبلیغات اسلامی با بیان اینکه در بسیاری از علوم انسانی با مبانی غربی مشکل داریم ادامه داد: امروز در بسیاری از موارد دیده می شود که کتابها مملو از نقل قولهای دانشمندان مغرب زمین است در حالیکه ظرفیت های غنی ایرانی - اسلامی در این حوزه وجود دارد و رسانه های غربی دنبال آن هستند که روی این داشته ها و پیام سرپوش بگذارند.

دعوای گروههای تکفیری با ما نیز بر سر فرهنگ اسلام ناب است

حجت الاسلام خاموشی در ادامه سخنان خود خطاب به سرپرستان دفاتر استانی خبرگزاری مهر گفت: باید بدانید که سهم فرهنگ سهم رئیسه ای در حوزه انقلاب اسلامی است و به اعتقاد من جنگ تحمیلی به خاطر فرهنگ ناب اسلامی بوده است.

وی با بیان اینکه دعوای گروههای تکفیری با ما نیز بر سر فرهنگ اسلام ناب است تصریح کرد: زمانی آمریکا با ما کنار می آید که از کیش و آئین مان دست برداریم همانطور که خداوند در قرآن  خطاب به پیامبر می‌فرماید «یهود و نصارا هرگز از تو راضی نمی شوند مگر اینکه از آنها پیروی کنی»، پس این جنگ و رویارویی به طور طبیعی ادامه دارد.

حجت الاسلام خاموشی با اشاره به تاکیدات رهبر معظم انقلاب اسلامی در حوزه فرهنگ گفت: اگر در جبهه فرهنگی توفیق پیدا کنیم در دیگر جبهه ها نیز موفق خواهیم بود.

وی با اشاره به بیانات رهبری در تشبیه فرهنگ به مثابه فضای تنفسی جامعه ادامه داد: فرهنگ جنبه معنایی اجتماع است و من تقاضای مجدانه و مصرانه دارم که به حوزه فرهنگ رسیدگی دقیق شود.

فرهنگ در خبرگزاری مهر قله نشین شود

رئیس سازمان تبلیغات اسلامی از خبرنگاران و سرپرستان استانی خبرگزاری مهر خواست به طور جدی نسبت به بررسی و پیگیری چالشهای فرهنگی اقدام و تا رسیدن به نتیجه و حل مشکل پیگیر باشند و خطاب به آنها بیان داشت: در زمینه مطالبات و دغدغه‌های رهبر فرزانه انقلاب اسلامی در بحث تدوین نقشه علمی، نقشه مهندسی فرهنگی و حوزه فرهنگ عمومی به طور جدی پیگیر باشید چرا که پیگیری به طور قطع نتیجه بخش خواهد بود.

حجت الاسلام دکتر خاموشی با بیان اینکه امروز با روزهای آغاز فعالیت خبرگزاری مهر تغییرات چشمگیری رخ داده و شاهد ارتقای این خبرگزاری هستیم افزود: به طور نسبی در حال حاضر فرهنگ در خبرگزاری صدرنشین شده است که البته انتظار داریم این حوزه «قله نشین» شود.

«قانون نفی سبیل» راهبرد در زمینه فرهنگ ارتباطات بین المللی

وی با اشاره به «قانون نفی سبیل» به عنوان راهبرد در زمینه فرهنگ ارتباطات بین المللی افزود: خداوند در قرآن می فرماید که «ولن یجعل الله للکافرین علی المؤمنین سبیلا» یعنی اینکه خداوند هرگز بر مؤمنان برای کافران راه تسلطی قرار نداده است.

رئیس سازمان تبلیغات اسلامی با تاکید بر اینکه مطابق این آیه خداوند هرگز رابطه سلطه و زیردست را برای مسلمانان و مومنان مقرر نکرده است، ادامه داد: اگر استکبار از موضع استکباری خود پایین بیاید می توان ارتباط برقرار کرد.

حجت الاسلام دکتر خاموشی با بیان اینکه وقایع یمن غیرقابل اغماض است عنوان کرد: امروز استکبار و شرکت های آمریکایی نفت لیبی را به طور رایگان می برند و هر گروهی برای خودش می فروشد به طوریکه این حوزه تبدیل به "بورس اشرار شده است که این رویکرد استکبار نشان می دهد که نظام مستولی است و زور می گوید.

وی به مذاکرات 1+ 5 اشاره کرد و گفت: 1+5 می گویند این مذاکرات «1بعلاوه 1» است به طوریکه کشورهای طرف مذاکره با ایران همه نگاه می کنند ببیننند بزرگشان چه می گوید و این استکبار است.

حفظ نسبت خبرگزاری مهر با رسانه های دیگر با پایبندی اصول

وی در ادامه سخنان خود با تاکید بر اینکه امروز بحث فرهنگ یک بحث جدی است تصریح کرد: من تقاضای جدی بر لزوم پرداختن خوب و باکیفیت رسانه ای با استفاده از ابزارهای مختلف به حوزه فرهنگ دارم.

حجت الاسلام دکتر خاموشی با تاکید بر اینکه خبرنگاران و سرپرستان استانی مهر در درجه اول به وظیفه شرعی و انقلابی خود عمل می کنند یادآور شد: ما نیز تلاش داریم که مشکلات مختلف در مسیر فعالیت این دفاتر را کم کنیم.

وی با بیان اینکه نسبت خبرگزاری مهر با رسانه های دیگر نسبت تعریف شده ای است تصریح کرد: این نسبت را نیز با حفظ اخوت و برادری و با حفظ اصول به پیش ببرید.

رئیس سازمان تبلیغات اسلامی با تاکید بر اینکه در مورد راهبرد فعالیت خبرگزاری مهر فرمایشات و مطالبات رهبر معظم انقلاب برای ما اصل است تصریح کرد: شرح وظایف سازمان تبلیغات اسلامی نیز در همین راستا است.