تاریخ انتشار: ۳۰ مهر ۱۳۹۲ - ۱۳:۵۹

تالاب گاوخونی در واقع محل نشست و به نوعی قهوه خانه پرندگان در میان راه بود و اکنون که این تالاب خشک شده ما شاهد تلف شدن و از میان رفتن بسیاری از این پرندگان هستیم.

ایلنا، مشاور رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در امور محیط طبیعی در سفر یک‌روزه خود به اصفهان و در نشست خبری با خبرنگاران با تاکید به اینکه همتی مضاعف برای زنده نگهداشتن تالاب گاوخونی نیاز است تا این تالاب حفظ شود ادامه داد: وقتی پرندگان مهاجرت کرده و بچه‌دار می‌شوند تا دوسال بچه‌های خود را با خود می‌برند ودر طول سفر و مهاجرت با آن‌ها همراه هستند، در واقع آن‌ها پس از عبور از مناطق مختلف سرانجام در تالاب گاوخونی نشسته و به نوعی آنجا قهوه‌خانه وسط راه این پرندگان مهاجر است.

اسماعیل کهرم با اشاره به اینکه هر تالابی خاصیت خاص خود را دارد اظهار داشت: هر تالابی چون اثر انگشت متفاوت است ما در مجموع ۲۵۲ تالاب داریم و اثر هر تالاب همانند اثر انگشت متفاوت است و تالاب گاوخونی به خاطر موقعیت خاص جغرافیایی خود بهترین اثر را داشته است.

مشاور رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در امور محیط طبیعی گفت: در تالاب گاوخونی گونه‌های مختلف جانوری اعم از لاک پشت، پرندگان ساحلی و... را می‌شناختم و تمام این تنوع‌ها به خاطر نبود آب از بین رفته است اما باید خاطره آن‌ها را نگه داشت و به مسئولین دولتی تذکر داد که ما تالاب گاوخونی را زنده می‌خواهیم.

وی بیان داشت: اکنون با خشک شدن تالاب گاوخونی پرنده دیگر آب نمی‌بیند و این موضوع باعث سرگردانی او خواهد شد چنانچه گمان می‌کند مسیر را اشتباه آمده است.

کهرم بیان داشت: همین سرگردانی پرندگان مهاجر سبب می‌شود که ما در اطراف تالاب گاوخونی جسد این پرندگان را پیدا کنیم لذا باید با تلاش کنیم تا تالاب گاوخونی را زنده نگه داریم.