دبیر هشتمین جشنواره فیلم «پروین اعتصامی» ضمن مناسب ندانستن برگزاری همزمان این جشنواره و جشنواره «فیلم کوتاه تهران» تأکید کرد: معتقدم جشنواره «فیلم کوتاه تهران» باعث همپوشانی این رویداد سینمایی شد.

مازیار رضاخانی دبیر هشتمین جشنواره فیلم «پروین اعتصامی» درباره دلیل ضرورت برگزاری این جشنواره درست یک روز پس از پایان جشنواره «فیلم کوتاه تهران» به خبرنگار مهر گفت: نزدیک شدن به ماه محرم و صفر دلیل عمده برگزاری این 2 رویداد سینمایی در فاصله زمانی کم از یکدیگر بوده است. اما مسأله مهم این است که کنداکتور جشنواره فیلم «پروین اعتصامی» اساسا هیچ ربطی به جشنواره «فیلم کوتاه تهران» نداشت و تنها یک فیلم در 2 جشنواره نمایش داده شد.

وی در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه چرا جشنواره فیلم «پروین اعتصامی» در قالب باکس های تعریف شده در جشنواره «فیلم کوتاه تهران» نمایش داده نمی شود، گفت: جشنواره «فیلم کوتاه تهران» از جمله رویدادهای شناخته شده با 31 سال قدمت است و عرصه فیلم کوتاه را به شکل بنیادین پیگیری می کند و به عنوان بزرگترین پایگاه آموزشی و تولید فیلم کوتاه ایران معرفی شده است. اما جشنواره فیلم «پروین اعتصامی» یک تشکل مردم نهاد و غیر دولتی است و صرفا به مسائل زنان می پردازد.

رضاخانی ادامه داد: در شرایطی که ایران در دنیا به زن ستیزی متهم است، جشنواره موضوعی «پروین اعتصامی» با تاکید بر نقش زن در تحکیم بنیادهای خانواده می تواند مجموع اتهام هایی از این دست را از بین ببرد. ضمن اینکه هشتمین دوره از جشنواره 903 فیلمساز زن دارد که این تعداد نشان دهنده ازرش بزرگ فرهنگی در حوزه زنان است. دختران امروز قرار است مادران و همسران آینده باشند و بنیاد های خانواده را بسازند بنابراین وجه تمایز جشنواره فیلم کوتاه «پروین اعتصامی» در همین تعریف نهفته است.

دبیر هشتمین جشنواره فیلم «پروین اعتصامی» با اشاره به این مطلب که نمی توان این جشنواره را در دل جشنواره بین المللی «فیلم کوتاه تهران» برگزار کرد، یادآور شد: ادغام این 2 جشنواره به دلیل سیاست گذاری‌های ویژه‌ای که هر یک از این 2 رویداد سینمایی دارند، غیر ممکن است. ضمن اینکه من و حبیب ایل‌بیگی دبیر این دوره از جشنواره «فیلم کوتاه تهران» جلسات متعددی با یکدیگر داشتیم و برای تاریخ برگزاری این 2 جشنواره صحبت کردیم و در نهایت به این جمع بندی رسیدیم که جشنواره «پروین اعتصامی» با کسر 2 روز، پس از جشنواره «فیلم کوتاه تهران» برگزار شود.

وی افزود: جشنواره فیلم «پروین اعتصامی» مخاطب خاص خودش را دارد و طیف متخصص از فیلم‌بین‌ های سینمای کوتاه پای این جشنواره می نشینند.

رضاخانی در پایان در پاسخ به این سؤال که برخی از فیلم ها به دلیل تعدد جشنواره ها مدام از جشنواره‌ای به جشنواره دیگر در رفت و آمد هستند، تأکید کرد: دلیل این مشکل تعدد جشنواره نیست بلکه نبود تولید در عرصه فیلم کوتاه و عدم حمایت بخش های دولتی در این حوزه است. به این معنا که اغلب فیلم های کوتاه از جمله تولیدات بخش خصوصی هستند و فیلمساز با هزینه شخصی خود فیلم می سازد و برای کاهش هزینه ها مسئولیت همه امور را به دوش می کشد و در نتیجه تولیدات خالی از محتوا هستند.