بجنورد- خبرگزاری مهر: سرپرست اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان شمالی از راه اندازی تعاونی های توسعه و عمران شهرستانی در این استان خبر داد.

به گزارش خبرنگار مهر، حسن نوری صبح یکشنبه در جلسه هماهنگی برنامه های اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان شمالی از صدور موافقت نامه تشکیل تعاونی های توسعه و عمران در سه شهرستان این استان خبر داد و افزود: تاکنون موافقت نامه تشکیل سه تعاونی توسعه و عمران مربوط به شهرستان های بجنورد، شیروان و جاجرم بر اساس قانون تشکیل تعاونی های توسعه و عمران شهرستانی صادر شده است.

وی اضافه کرد: در کل کشور تاکنون پنج تعاونی توسعه و عمران شهرستانی تشکیل شده که سه مورد از این تعداد مربوط به خراسان شمالی است.

به گفته نوری بر اساس قانون می بایست حداقل نیم درصد از جمعیت هر شهرستان در این تعاونی عضو باشند تا تعاونی مزبور بتواند در فعالیت های عمرانی شهرستان مشارکت کند.

وی با بیان این که شرایط عضویت در تعاونی های توسعه و عمرانی شهرستانی سکونت و محل تولد افراد در شهرستان مورد نظر است، اظهار داشت: این تعاونی ها در فعالیت ها و پروژه های عمرانی شهرستان ها شرکت کرده و سود به دست آمده از این فعالیت ها در بین اعضا توزیع می شود.

نوری با اشاره به این که راه اندازی این تعاونی ها با هدف اشتغال زایی صورت گرفته است، گفت: دستگاه های شهرستانی می توانند پروژه های عمرانی خود را برای اجرا به این تعاونی ها واگذار کنند.

سرپرست اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان شمالی در ادامه همچنین به موضوع تعاونی های اعتبار و نقش تعیین کننده آنها در بهبود تولید و اشتغال پرداخت و افزود: اگر چه اکنون تشکیل تعاونی های اعتبار آزاد ممنوع است اما کارکنان دستگاه ها، سازمان ها، ادارات، کارخانه ها و اصناف با هماهنگی و اخذ مجوز از بانک مرکزی می توانند نسبت به راه اندازی این تعاونی ها اقدام کنند.

وی تصریح کرد: تعاونیها نقش بسیاری در بهبود فضای کسب و کار داشته و توسعه این تعاونی ها می تواند فضای تولید و اشتغال را در جامعه ارتقا دهد.

به گفته نوری متقاضیان تشکیل تعاونی های اعتبار در استان می توانند با ارائه معرفی نامه از سازمان، دستگاه، کارگاه و یا صنف مربوطه مبنی بر اشتغال اعضا و عدم وجود تعاونی اعتبار مشابه و عدم عضویت اعضا در تعاونی مشابه، به ادارات تعاون، کار و رفاه اجتماعی شهرستان ها، برای راه اندازی تعاونی های مزبور اقدام کنند.

وی با بیان این که همه مراحل تشکیل تعاونی های اعتبار با هماهنگی و مجوز از بانک مرکزی انجام می گیرد، تصریح کرد: حداقل تعداد اعضا برای تشکیل تعاونی های اعتبار ۵۰ نفر و حداقل سرمایه مورد نیاز نیز ۲۰ میلیون تومان است.