اردبیل – خبرگزاری مهر: مدیر کل منابع طبیعی و آبخیز داری استان اردبیل گفت: دام مازاد در استان سه برابر ظرفیت مراتع است.

اسدالله محسن زاده در گفتگو با خبرنگار مهر تصریح کرد: این موضوع موجب تشدید اثرات مخرب چرای مفرد در عرصه های ملی شده است و در حال حاضر یکی از چالش های منابع طبیعی استان است.

وی با بیان اینکه محدوده های اراضی طبیعی ملی و دولتی به صورت شفاف مشخص نیست، اضافه کرد: همین عدم شفافیت موجب تخریب سالانه قسمت هایی از عرصه های ملی و دولتی توسط اشخاص فرصت طلب می شود.

به گفته محسن زاده در کنار چرای مازاد بهره برداری بی رویه از منابع آبی موجب بروز بیابان زدایی و توسعه اراضی شور نیز شده است.

وی عدم مطالعات آمایش سرزمین را از خلأهای جدی در کنترل این معضل دانست و افزود: در عین حال افزایش روز افزون جمعیت بهره برداران  و محدود شدن عرصه های مرتعی جهت بهره برداری اصولی به یکی از دغدغه های منابع طبیعی تبدیل شده است.

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان  از جمله راهکارهای مورد توجه این دستگاه اجرایی را توسعه مشارکت مردمی می داند و معتقد است با جلب مشارکت مردمی ضریب حفاظت از مراتع افزایش خواهد یافت.

وی مدیریت چرا شامل کنترل زمان ورود و خروج دام را در حفاظت از مراتع تاثیر گذار خواند و افزود: در عین حال انجام عملیات بیولوژیکی از جمله کپه کاری، بذر کاری و ذخیزه نزولات آسمانی نیز مورد توجه است.

محسن زاده تشکیل کارگاه های آموزشی و برخورد با متخلفین را از برنامه های در دست اجرا دانست و افزود: به دلیل گستره مراتع آمار دقیق و قطعی از میزان تخریب در دست نیست.

به گفته مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان در بخش مرتع پایدار، ممیزی مراتع و مدیریت چرا مورد توجه است و از کودپاشی و بذر پاشی نیز استفاده می شود.

وی افزود: در جنگل ها نیز تولید نهال بهره برداری از اشکوب جنگلی، انجام عملیات پرورشی، کنترل آفات و بیماری و جلوگیری از قطع درختان و قاچاق چوب به صورت جدی دنبال می شود.